X
در این مقاله، به بررسی ابعاد تاریخی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی اعیاد شعبانیه پرداختهایم. این اعیاد شامل ولادت امام حسین (علیهالسلام)، حضرت ابوالفضل العباس (علیهالسلام)، امام زینالعابدین (علیهالسلام)، امام مهدی (عج) و حضرت علی اکبر (علیهالسلام) است که هر یک دارای پیامها و درسهای ارزشمندی برای زندگی فردی و اجتماعی ما هستند.
سرفصلهای دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» که توسط کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، ویژه طلاب برگزار میشود، اعلام شد.
۲۷ رجب، روزی است که پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) از جانب خداوند مأمور شد تا جهان را با نور توحید، عدالت و اخلاق روشن سازد. بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، فصلی تازه در تاریخ بشریت است که آغازگر پیام جاودانه اسلام شد.
یادداشت: حمیدرضا فتحی
کتاب «ابزارهای فرهنگی؛ تجربهنگاری تولید و استفاده از ابزارهای کمک آموزشی در تبلیغ دینی» تألیف محمود خیری و زهرا اخلاقی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
کتاب «لامپ هزار؛ تجربهنگاری تشکل خانههای نورانی در کاشان» تألیف محدثه یوسفی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
به قلم: حمیدرضا فتحی
کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، دوره آموزشی آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود را ویژه طلاب برگزار میکند.
امام علی علیهالسلام، شکوه اقیانوسی است که از هم آمیختن دریاهایی از ایمان و ایثار و شجاعتی از جنس اخلاص و تقوا، بنیان گرفته و غواصان حکمت و معنا را به تحیر واداشته است؛ او آغازگر اشاعه عدالت و مردانگی و معرفت و والاترین الگوی شهامت و دیانت است.
کتاب «چم و خم مسابقه؛ تجربهنگاری برگزاری مسابقات تبلیغی برای کودکان و نوجوانان» تألیف محمود خیری و سیده زینب موسوی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار نشر شد.
هجدهمین نشست از سلسله نشستهای جمهوری اسلامی شناسی توسط کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
نام
تجربه نگاری الگوی فعالیت های فرهنگی سرکار خانم کیاپاشا
هدف
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
مجری
مهدیه رضائی
کلیات
الگوی مورد نظر در این پژوهش مربوط به فعالیت های فرهنگی سرکار خانم زهرا کیاپاشا است.ایشان مسؤول امور بانوان اداره تبلیغات و معاون پرورشی دبیرستان معارف دخترانه صدرا در چالوس است که به عنوان یکی از بانوان برتر حضور تبلیغ معرفی شده است. فعالیت های فرهنگی خانم کیاپاشا به عنوان الگویی موفق از جهات گوناگون مورد توجه است. از آنجایی که این فرد با این سطح از تاثیرات مثبت فرهنگی، یک زن است و جنسیت و اقتضائات آن مانع اقدامات و فعالیت های ایشان نبوده، ارائه الگوی موثر فرهنگی از این خانم برای بانوان دغدغه مند جامعه در زمینه های فرهنگی می تواند در جهت الگوگیری و تشویق آنان موثر باشد. همچنین توجه ویژه ایشان به آسیب های اجتماعی و تلاش جهت افزایش معنویت برای مقابله با آسیب های مذکور، تشکیل کارگروه های هیات فاطمی، برگزاری کلاسهای مستمر در فضای مجازی و پویش های مختلف، گروه جهادی و مرکز نیکوکاری، ایجاد کارگروه های خود جوش و موقیعت شناسی از علل انتخاب ایشان جهت الگوگیری از فعالیت های فرهنگی مذکور است. نکته مهم و قابل توجه دیگر فعالیت ایشان در حیطه آموزش و پرورش و تعامل با دانش آموزان و قشر نوجوان و جوان جامعه است که از دلایل دیگر انتخاب این سوژه برای تجربه نگاری است. چرا که کار فرهنگی را از مدارس باید شروع کرد.
با توجه به تاکید رهبری بر ترویج الگوهای موفق فرهنگی مهمترین عرصه فعالیت های فرهنگی مربوط به قشر نوجوان و جوان است، مشکلاتی که امروز گریبان گیر نواجوانان و جوانان است، به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن تلاش ها و کوشش های متصدیان این نظام در این چند دهه پس از انقلاب برای اصلاح آن نیست بلکه باید بدنبال چرایی منتج نشدن مجموعه تلاش ها به تحول اساسی برآمد. در این جا ارائه و ترویج الگوهای موفق فرهنگی بومی کشورمان در زمینه تربیت و آموزش نوجوانان و جوانان به منظور اصلاح و ارتقای وضعیت موجود اهمیت پیدا می کند که در نهایت ا برای استفاده سایر فعالان فرهنگی دسترس پذیر باشد.
کتاب «دخترم چادر نمیپوشد» تلاشی است برای کمک به والدین و دغدغهمندانی که بهترینها را برای دختران نوجوان و جوان خود میخواهند و دوست دارند در زمینه حجاب و عفاف نیز به پوشش چادر که حجاب برتر است آراسته شوند.