X
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
مقاله | ایوب شافعیپور منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
مقاله | فرشاد مرادی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | زهرا ابراهیمزاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام)
یادداشت | محمدمهدی حسینزاده اصفهانی
نگاهی به جهتگیری سکولار داخلی و حمایت تکفیری منطقهای
یادداشت | احمدکوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
گزارشی از شکاف میان روایتهای رسانهای و هویت واقعی ایرانیان
یادداشت | علیرضا مومن آرانی؛ دکتری جامعه شناسی مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی تبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | رضا طراوت سومین یادداشت از سری عقلانیت نظام
یادداشت | فاطمه سادات تقوی پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیرگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | محمد حاجیعلی کنگانی، سعیده حاجیعلی کنگانی، علی مطیعالله منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه امت و تمدن
حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی با تجلیل از تلاشهای علمی صورتگرفته در تدوین موسوعه «آیاتالاحکام»، این مجموعه را کاری مهم و خدمتی اثرگذار برای حوزههای علمیه دانستند و بر جایگاه برجستۀ قرآن در فرآیند استنباط فقهی تأکید کردند.
نشست نقد و بررسی کتاب «مدرسه آیندهساز»، اثر حجتالاسلام بختیاری، در تاریخ یکشنبه ۹ آذرماه در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از اندیشمندان و ناقدان حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.
سوم جمادیالثانی سال ۱۱ هجری قمری، بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها)، پس از تحمل رنجها و مصائب پس از رحلت پیامبر (صلیالله علیه و آله و سلّم)، به شهادت رسید و پیکر مطهر ایشان به وصیت خود، مخفیانه دفن شد.
آئین رونمایی از ۴۰ جلد کتاب کارگروه تجربهنگاری فرهنگیـتبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
یاداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
ما در دنیایی زندگی میکنیم که عضویت و استفاده اولیه از بزرگترین پلتفرمهای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام یا توییتر، کاملاً رایگان به نظر میرسد. اما آیا واقعاً چیزی به نام «ناهار مجانی» وجود دارد؟ پاسخ این سؤال، کلید درک یکی از بزرگترین مدلهای اقتصادی عصر حاضر است.
نقاب رایگانسازی وقتی صحبت از یک سکو یا پلتفرم اجتماعی میشود، بسیاری گمان میکنند «کالایی نشدن» به معنای واقعی «رایگان» بودن است. شما بدون پرداخت هیچ پولی میتوانید اکانت بسازید، پست بگذارید، محتوا ببینید و با دوستانتان ارتباط برقرار کنید. این تصویر آرمانی، همان نقاب فریبندهای است که پلتفرمها به چهره میزنند. آنها بهظاهر کالایی نیستند، اما در باطن، مکانیزمهای پیچیدهتری برای درآمدزایی طراحی کردهاند.
مدل درآمدی پریمیوم؛ پرداخت برای قدرت اگر استفاده اولیه رایگان است، پلتفرمها چگونه ثروتمند میشوند؟ پاسخ در مدل «پریمیوم» نهفته است. این مدل، کاربران را به دو دسته عادی و ویژه تقسیم میکند. کاربر عادی به امکانات پایه دسترسی دارد، اما برای دستیابی به قابلیتهای قدرتمندتر باید پول بپردازد. خرید تیک آبی برای اعتبار بیشتر، پرداخت برای دیده شدن بیشتر پستها در نتایج جستجو، یا فعالسازی حالت تجاری برای دسترسی به آمار دقیق، همگی نمونههایی از این مدل هستند. در اینجا، پول در ازای «امتیاز» و «قدرت» بیشتر مبادله میشود.
بازار داغ محتوا؛ وقتی آموزش کالا میشود اما داستان به همینجا ختم نمیشود. بازیگران اصلی دیگر این عرصه، خود کاربران هستند. کانالها و صفحاتی که با فروش «پکیجهای آموزشی استثنائی» و «دورههای نجومی»، رویای موفقیت و رشد را به مخاطب میفروشند. اینجا، کالایی شدن به اوج خود میرسد. هر چیزی قابل خرید و فروش است؛ از نزدیکی به خدا تا تربیت فرزند! این فرآیند نهتنها منجر به محرومیت قشر کمدرآمد از آموزش میشود، بلکه بر مقدسات و سنتهای فرهنگی نیز قیمت میگذارد و آنها را به کالایی در ویترین بازار تبدیل میکند.
باید پذیرفت که فضای به ظاهر رایگان شبکههای اجتماعی، همواره هزینهای در پی دارد؛ چه این هزینه به صورت مستقیم و با پرداخت پول برای امکانات ویژه باشد، چه به صورت غیرمستقیم و با خرید محتوای کاربران دیگر.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.