به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، آیین رونمایی از کتاب «تکوین حزبالله» و بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله با حضور جمعی از اندیشمندان و مسئولان فرهنگی کشور، روز یکشنبه ۲۰ مهرماه، ساعت ۱۴ در ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی و به میزبانی حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی برگزار شد.
در این مراسم، آیتالله عباس کعبی عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری، سردار علی شمشیری جانشین مشاور فرمانده کل قوا و دکتر سجاد صفار هرندی مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، درباره ابعاد فکری و اجتماعی این اثر به سخنرانی پرداختند.

حجتالاسلام موسوی:
«مقاومت»، مفهومی پیچیده و برخاسته از اجتهاد امام و رهبری است
در ابتدای مراسم، حجتالاسلام سیدعلی موسوی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام)، گفت: مفهوم مقاومت برخلاف تصور عمومی، مفهومی پیچیده و چندوجهی است. مقاومت در نگاه عموم به معنای قتال و جنگ دانسته میشود، در حالیکه در حقیقت، مواجههای عمیق و برخاسته از اجتهاد ویژه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب در نسبت با متون اسلامی و حرکت پیامبر اکرم (ص) است.
وی با اشاره به تجربه تاریخی جهان عرب افزود: اتفاقی که باید از طریق سازمانهای نظامی رسمی عربی همچون ارتش جمال عبدالناصر رخ میداد، در نطفه خفه شد و آزادی فلسطین را به همراه نیاورد؛ اما امروز همان آرمان از مسیر حماس و حزبالله لبنان زنده شده و خیزشی تازه را در جهان اسلام رقم زده است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اهمیت پژوهش در این حوزه تصریح کرد: برای تبیین این اندیشه، نیازمند فعالیت علمی و روشمند بودیم؛ ازاینرو کارگروه مقاومت در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) شکل گرفت تا اندیشه مقاومت را از منظر فکری و اجتماعی مورد بررسی قرار دهد.
وی در پایان با معرفی کتاب «تکوین حزبالله» گفت: این اثر بهدنبال شناخت ریشههای اجتماعی و سیاسی شکلگیری حزبالله است، نه تحولات پس از آن. این کتاب میتواند راه تازهای برای فهم جبهه مقاومت و تبیین بنیانهای فکری آن بگشاید.

دکتر سجاد صفار هرندی:
کتاب «تکوین حزبالله» تولد مقاومت اسلامی را از منظر علوم اجتماعی روایت میکند
در ادامه دکتر سجاد صفارهرندی، مدیر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری، بعد از گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت این اثر را کاری ارزشمند و قابل استفاده دانست و گفت: جا دارد خداقوت بگوییم بعد از تشکر از نویسنده، از عزیزان پژوهشکده باقرالعلوم (علیهالسلام) تشکر کنیم. این کتاب تلاش دارد ولادت موجودیتی مبارک به نام مقاومت اسلامی یا حزبالله لبنان را از زاویه مفاهیم و منطق علوم اجتماعی بررسی کند؛ نگاهی که هرچند همه حقیقت را در خود جای نمیدهد، اما بینشهای ارزشمندی برای فهم این واقعیت بزرگ ارائه میدهد.
وی با تأکید بر اهمیت این اثر برای جامعه علمی افزود: این کتاب برای اهالی علوم اجتماعی ما بسیار مهم است؛ بهویژه در روزگاری که بیش از گذشته روشن شده برای اندیشیدن به ایران، باید به منطقه، همسایهها و دوستانمان نیز اندیشید. این حتی در صورتی است که افق حرکت ما ملی باشد و برای همین تأمین افق ملی فهمیدهام باید ارتباط و علاقه منطقهای خود را حفظ کنیم.
دکتر صفار هرندی خاطرنشان کرد: برجستهترین ویژگی این اثر، روایت شکلگیری حزبالله در بستر تاریخ بلندمدت لبنان است و آن را در این بستر معنادار کند. فهم اینکه حزبالله چگونه زاده شد، ریشه گرفت و تناور شد، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به پیوند انقلاب اسلامی با این پدیده افزود: نقش رخداد انقلاب اسلامی و نفس قدسی امام خمینی (ره) در شکلگیری جریان حزبالله باید همواره مورد توجه باشد. اما این به معنای نادیده گرفتن وضعیت تاریخی، اجتماعی و سیاسی لبنان در فهم شکلگیری حزب الله نیست. این کتاب درواقع، اهمیت امر بومی را در تحولات جهان اسلام به ما یادآوری میکند.

سردار شمشیری:
جنگ ما ثابت کرد میشود بدون اتکا به ابرقدرتها مبارزه کرد
سردار علی شمشیری، جانشین مشاور فرمانده کل قوا، در این آیین، ضمن ستایش شخصیت سیدحسن نصرالله، تشکیل حزبالله را یک نقطه تحول عمیق و آغازی برای بیداری فوقالعاده گسترده و جهانی دانست.
وی با اشاره به سالهای آغازین تکوین حزبالله، اظهار داشت: این مجموعه مسیر خود را با شهادت دبیرکل اولیه آغاز کرد و بار سنگین مسئولیت بر عهده سیدحسن نصرالله جوان افتاد.
سردار شمشیری با اشاره به اینکه سال های حضور و ارتباطش با سیدحسین نصرالله به زمانی بازمی گردد که ایشان کمتر از دو سال بود که تصدی دبیرکلی حزب الله را عهده دار شده بودند، بیان داشتند شهید نصرالله در آغاز جوانی این بار مسؤلیت را بر عهده گرفت. سوابق قبلی ایشان و ملاقاتی که با امام ره در زمان انقلاب دارند تأثیری جدی بر شخصیت ایشان گذاشته بود. در زمان حضورشان در نجف و در زمان نزدیک به پیروزی انقلاب فشار زیادی به کسانی وارد میشود که نوعی تعلق خاطر به امام ره داشتهاند، ایشان در سرگردانی برای کسب تکلیف، نهایتاً نزد آیتالله العظمی کشمیری بدون اینکه به معضل خویش اشاره داشته باشند، استخارهای میکنند و ایشان توسط آن عارف روشنضمیر به حضور در لبنان دلالت میشوند و جالب آنکه حتی درباره وجود موانعی سهگانه در مسیر این مسافرت هشدارهایی میدهند که به نحو اعجابآوری محقق میشوند و البته این خطرات و موانع ازجمله شک بعثیها در فرودگاه عراق نسبت به ایشان از حیث ارتباط با شبکه شاگردان امام ره با تغییر ظاهر توسط ایشان عملاً رفع میگردد.
سردار شمشیری با بیان اینکه سیدحسن نصرالله همواره ارتباط وثیقی با حوزه و بهویژه علمای ربانی از جمله آیتالله بهاءالدینی داشتند و بسیار علاقهمند به آنجه در ایران میگذرد بودند و حتی بر مطالعات کتب چاپشده به قلم علمای مبرز تمرکز و اصرار داشتند. در ادامه سردار شمشیری به ابعاد دیگری از شخصیت ایشان مانند محبوبیت جهانیشان اشاره کرد و اظهار داشت: لطف، رحمت و خیر سیدحسن نصرالله اصلاً در انحصار شیعه نبود و تمام جامعه لبنان با آن تکثرش به معنای واقعی از شخصیت آقای سید بهرهمند میشدند. و سالهای آخر این مطلب برای عمده لبنان یقینی شده بود که این عزت در سایه سیدحسن نصرالله در لبنان برایشان رقم خورده است.
وی سپس به بیان اهمیت تاریخی تکوین حزبالله پرداخت و گفت: در دورهای که همه تلاشها در جهت سرکوب بود، مجموعهای تکوین پیدا کرد که در جنگ ۳۳ روزه، به اعتراف همه دنیا، رژیم صهیونیستی را شکست داد و حال آنکه همین رژیم در قبل از شکلگیری انقلاب اسلامی شش کشور آن روز را زمینگیر کرده بود.
جانشین مشاور فرمانده کل قوا این پدیده را بسیار عظیم و پدیده قابل توجه خواند که البته به لایههای نیمهپنهان و پنهان این موضوع پرداخته نشده است و جا دارد دهها کتاب دیگر به این پدیده بپردازد.
وی در پایان سخنان خود، برای تبیین اهمیت این پدیده به کتاب منشور روحانیت حضرت امام خمینی (ره) استناد کرد و با اشاره به برکات جنگ تحمیلی در بیان امام (ره)، آن را مصداق آرمان مقاومت دانست و افزود: جنگ ما به مردم منطقه و جهان نشان داد که میشود بدون اتکا به قدرتها و ابرقدرتها سالیان سال مبارزه کرد، و بلافاصله بعد از آن حضرت امام ره میفرمایند: جنگ ما فتح فلسطین را به دنبال خواهد داشت. و این پیشبینی عجبیب حضرت امام ره بسیار قابل توجه است.

آیتالله کعبی:
تکوین حزبالله در ۵ مرحله و بر اساس ۴ عنصر محوری شکل گرفت
آیتالله عباس کعبی، عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری، در آیین رونمایی از کتاب «تکوین حزبالله»، ضمن تجلیل از شهدای مقاومت، تأکید کرد: حزب الله لبنان ثمره انقلاب اسلامی و بازوی تمدنی جمهوری اسلامی است و معرفی حزبالله برای جامعه ایران در واقع بازگویی هویت تمدنی و تاریخی انقلاب اسلامی را در پی خواهد داشت و این حزب گنجی تمام ناشدنی است و مدتهای مدید ما باید از حزبالله خوشهچینی کنیم.
وی با اشاره به روحیه معنوی و ولایتمدارانه سیدحسن نصرالله، فرآیند تکوین حزبالله را برگرفته از چهار عنصر محوری و پنج مرحله اصلی دانست که این جنبش را از یک تشکل جهادی کوچک به قهرمان ملی و حاکمیتی لبنان و محور مقاومت در منطقه تبدیل کرده است.
ایشان در شمارش عناصر شکلدهنده و مراحل بیان کردند:
عنصر اول: الهام از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه
قبل از انقلاب، برخی از اعضای بعدی حزبالله عضو جنبش «امل» و برخی عضو «حزب الدعوه» عراق بودند. با شروع انقلاب، سیدحسن نصرالله که متأثر از امام موسی صدر و شهید سیدمحمدباقر صدر بود، پیشنهاد داد تا اساسنامه امل باید عوض شود و «ولایت فقیه» در آن گنجانده شود. این امر منجر به انشقاق امل به دو جناح شد که یکی امل اسلامی بود به مسؤلیت ابوهشام، سیدحسین موسوی دیگری همین امل کنونی است. و در نهایت سیدحسن نصرالله با محوریت ولایت فقیه و انقلاب اسلامی از اَمل جدا شد.
عنصر دوم: اشغال لبنان (۱۹۸۲)
در زمان اشغال، احزاب متعدد لبنان که شاید شماره آنها به سیصد مورد میرسید نتوانستند مقابل رژیم صهیونیستی بایستند، در آن موقع تنها بین هفتصد تا هشتصد نفر اسلحه به دست مقابل رژیم ایستادند. شهید عماد مغنیه و یارانش، گروه جهاد اسلامی را در بیروت تشکیل دادند. در آن زمان، نیروهای ایرانی (مانند سردار متوسلیان) بهدلیل عدم همراهی سوریه، شش ماه در بلاتکلیفی بودند.
پس از آزادسازی خرمشهر، شعار راه قدس از کربلا میگذرد مطرح شد و برخی تصور کردند که باید برگردند و حال آنکه حسب نقلی که بنده از خود شهید نصرالله شنیدم، گفتند که امام ره خیلی ساده به ما گفت که برگردید به لبنان و ان تنصروا الله ینصرکم و به همین خاطر با اعزام نیروهای کیفی سپاه برای آموزش عقیدتی-سیاسی و نظامی در پادگان جنسا، زمینه شکلگیری حزبالله فراهم شد. نام حزبالله متأثر از شعار عمومی ملت ایران (حزب فقط حزبالله، رهبر فقط روحالله) در آنجا متولد شد. و اولین گروه همان گروه شهید امام مغنیه و حوزه علمیه امام المنتظر بود و تحت آموزش های چریکی سخت قرار گرفتند.
عنصر سوم: بیانیه حزبالله (۱۹۸۵)
در بیانیه تأسیس این جنبش، اهداف اصلی شامل مقابله با نیروهای اشغالگر، محاکمه مزدوران، برپایی نظام اسلامی، وفاداری به ولایت فقیه و تداوم عملیات مقاومت عنوان شد.
با گذشت زمان و بهدلیل بافت متکثر جامعه لبنان، این ایده در قالب مفهوم فراگیرترِ «مقاومت اسلامی در لبنان» تداوم یافت.
عنصر چهارم: شهادت سیدعباس موسوی (۱۹۹۲)
شهادت سیدعباس موسوی، دبیرکل وقت، نقطه عطف بزرگی بود که سیدحسن نصرالله را به عنوان دبیرکل علنی حزبالله وارد میدان کرد. و البته از همان ابتدا ایشان به نوعی فرزند سیدعباس موسوی و دارای یک نوع کاریزما و جاذبیت شخصیتی در میان نیروهای حزب الله بود.
وی در ادامه، فرآیند تکاملی حزبالله را در قالب پنج مرحله اصلی تبیین کرد و اظهار داشت: مرحله نخست، تکوین (۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲) است؛ دورهای که به شکلگیری و تأسیس این جنبش انجامید. در مرحله دوم، نهادسازی و مشارکت سیاسی (۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰)، حزبالله وارد عرصه سیاسی لبنان شد. در نخستین انتخابات پارلمانی، سیدحسن نصرالله برخلاف دیگر گروهها که وعده سازندگی میدادند، اعلام کرد: ما وعده سازندگی نمیدهیم، اما به شما وعده تقدیم خون برای حفاظت از لبنان را میدهیم. در این دوره، حزبالله با شبکهسازی اجتماعی و خدماتی، جامعهای با عنوان «جمهور مقاوم» پدید آورد.
آیتالله کعبی مرحله سوم، اقتدار و بازدارندگی (۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶) را مقطع پس از آزادی جنوب لبنان دانست؛ زمانی که حزبالله به نیرویی بازدارنده در برابر رژیم صهیونیستی بدل شد. سپس مرحله چهارم، منطقهگرایی و دفاع از محور مقاومت (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹) آغاز شد؛ دورهای که حزبالله از مرزهای لبنان فراتر رفت و نقش فعال در شکلدهی محور مقاومت ایفا کرد، تا جاییکه رژیم صهیونی حسب گزارشهای امنیتی مراکز خودش دریافت این محور تنها از ایران دستور نمیگیرد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به مرحله پنجم، جهاد تمدنی و رویارویی جهانی (۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵) اشاره کرد و گفت: این دوره با رشد فناوریهای نظامی و تحولات میدانی در جریانهای مقاومت ـ از جمله تونلها در حماس و جهاد اسلامی ـ و مقابله با داعش تثبیت شد و حزبالله در این مرحله، چهرهای تمدنی و جهانی از مقاومت اسلامی ارائه کرده است.
وی کارنامه حزبالله را در پنج دستاورد کلان خلاصه کرد و گفت: این جنبش توانسته است صدور انقلاب اسلامی و مقاومت هوشمند را تثبیت کند، معادلات قدرت منطقهای و امت اسلامی را بازتعریف نماید، الگویی الهامبخش برای مقاومت ارائه دهد، تقویت گفتمان وحدت اسلامی و بازسازی امت اسلامی را تقویت کند و در نهایت، دیپلماسی جهادی و رسانهای را توسعه بخشد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پایان، هسته ایدئولوژیک حزبالله را دو عنصر «عاشورا» و «ولایت فقیه» دانست و گفت: سیدحسن نصرالله ولایت فقیه را خیمهاش، خیمه عاشورا میدانست. که این امر در گزارشها و جزوات امنیتی رژیم ذکر شده بود و این گزارش را هم شهید سیدحسن نصرالله و هم شهید صفی الدین به من نشان دادند. آیت الله کعبی از آشنایان با دوره تکون حزب الله افزدوند: شهید نصرالله با تلاش برای ایجاد وحدت در جامعه متکثر لبنان، و با عبور از آن اختلاف قدیمی حزب الله- امل توانست حزبالله را به قهرمان ملی و قهرمان حاکمیتی لبنان تبدیل کند و حتی استقلال و حاکمیت ملی لبنان را رهین ولایت فقیه نشان دهد.

حجتالاسلام والمسلمین قمی:
شاهد بازگشت پرشکوه اندیشه شیعی مقاوم به لبنان هستیم
همچنین حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در این آیین با بیان اینکه مقاومت راه پیشرفت و مقاصد تمدنی است، تأکید کرد که مراکز پژوهشی نباید به حزبالله با نگاه رسانهای بنگرند، بلکه باید قوت و قدرت این پدیده را روایت کنند. به این معنی که پرداختن به حزب الله نه فقط اهمیت و اولویت بلکه موضوعیت هم دارد. یعنی با پذیرش این منطق که مقاومت سخن اساسی ماست و راه نیل ما به مقاصد عالی و پیشرفت است باید وارد این میدان شد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، قدرت را در «رگرگ حزبالله» قابل ردیابی دانست و این جنبش را جلوه بارز قدرت نرم انقلاب اسلامی خواند که توانسته دیگران را با فضای ارزشی و ایدئولوژیک خود همراه سازد.
وی با تأکید بر اینکه موفقیت حزبالله تنها در عرصه نظامی نیست، اظهار داشت: این جنبش در بنیادینترین لایههای اجتماعی و فرهنگی خود، الگوی نوینی از حکمرانی مردمی و اجتماعی را به نمایش گذاشته است. به گفته او، این تجربه یکی از روشنترین مصادیق تجلی قدرت نرم انقلاب اسلامی است؛ قدرت نرمی که ریشه در اموری همچون اسلام سیاسی، گفتمان پشتیبانی از مستضعفین عالم، و یک شخصیت روحانی پرجذبه بوده است.
حجتالاسلام والمسلمین قمی، تصریح کرد: مدل حکمرانی اجتماعی حزبالله جلوهای مهم از قدرت نرم انقلاب است. در بنیادینترین لایههای حزبالله، قدرت را میتوان ردیابی و مرور کرد؛ قدرتی که برخاسته از ایمان، مردمباوری و پیوند عمیق با آرمانهای انقلاب اسلامی است.
وی پیروزیهای حزبالله را صرفاً محدود به بُعد نظامی ندانست، بلکه باید آن را به مثابه یک تجربه موفق در عرصههای فراوان باید مورد بررسی قرار داد حتی این امر موقوف به حیطه کنشگری موفق سیاسی حزب الله در جامعه نیست.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اخراج ارتش اسرائیل در سال ۲۰۰۰ و مقاومت در سراسر منطقه، این دستاوردها را الهامبخش برای ملتهای عراق، فلسطین و دیگر کشورهای منطقه دانست.
وی تأکید کرد: وجه مهمتر این پیروزیها، نشان دادن کارآمدی انقلاب اسلامی است؛ انقلابی که توانسته در میدانهای واقعی، الگوی مقاومت و پیروزی را به جهان عرضه کند.
حجتالاسلام والمسلمین قمی در بخش دیگری از سخنان خود مهمترین نکته را بُعد فکری و تمدنی حزبالله دانست و آن را یک ماجرای تمدنی در آفاق اندیشه انقلاب اسلامی توصیف کرد.
وی مهمترین نکته مورد توجه در این سخنان را ضرورت اشاره به این مطلب دانستند که شیعه لبنان در پیدایش انقلاب اسلامی مدخلیت و مبدئیت تاریخی داشته است. علمایی مانند محقق کرکی، شیخ بهایی و دیگر علمای جبل عامل و با یک مهاجرت هوشمند و هدفمند را باید به خاطر داشت و حتی میتوان گفت ولایت فقیه از لبنان به ایران تسری کرده و تثبیت شده است. به عبارت دیگر بذری که پانصد سال توسط علمای جبل عامل در اینجا کاشته میشود بعدتر در خود لبنان به ثمری جدید مینشیند. از این رو میتوان گفت این چرخه نهتنها در شکلگیری، بلکه در توانمندسازی حزبالله نیز اثرگذار بوده است. امروز شاهد بازگشت پربار و پرشکوه اندیشه شیعیِ مقاوم، سیاسی، حکومتی، تمدنی، زندگیگرا و مردمگرا هستیم؛ اندیشهای که توانسته روح انقلاب اسلامی را در لبنان زنده کند.
ایشان در ادامه به بعد دیگری از نسبت انقلاب اسلامی و حزب الله یعنی حزب الله به مثابه دروازه صدور انقلاب اشاره کردند. و در مقام مثال به رسانه المنار اشاره کردند که رسانهای ایدئولوژیک و دارای سبک و نفوذ برجسته است که خبرنگار این رسانه پیامآور شجاعت است خود شجاع است. البته مثال برجسته خود شخصیت سیدحسن است که یک شخصیت برجسته تراز در جهان اسلام و عرب بود که محبوبیت بالایی داشت. به علاوه از همین منظر باید به توسعه میدانی مقاومت و نه صرف اندیشه مقاومت اشاره کرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به وجه دیگری از نسبت بین انقلاب و حزب الله اشاره نمود و گفتند که حزب الله صورت زنده و بالندهای از ارزشهای انقلاب را که حتی میتوان گفت شبیه سالهای اول انقلاب است با خود حمل کرده و نشان داده است. هم حال و هوای معنوی و هم شهادتخواهی جوانان حزبالله و ضاحیه در این میان بسیار برجسته است.
بدینترتیب ما برای جدیگرفتن حزبالله بسیاری دلایل داریم و هم باید کار جدی رسانهای و هم باید کار جدی پژوهشی ارائه کنیم و به واسطه این کار هم از پژوهشکده باقرالعلوم ع و هم از اساتیدی که به این کار عنایت داشتهاند، ممنون هستیم. انشاءالله این کار طلیعه اتفاقات بزرگتری است که از آن بیخبر نیستیم.
در آغاز این نشست، نویسنده کتاب «تکوین حزبالله»، از طریق یک کلیپ ویدیویی با خیرمقدم به حاضران در جلسه، درباره اهمیت اثر خود سخن گفت و اظهار داشت: سرزمینی که از نظر فاصله جغرافیایی دور است، اما از نظر انسجام و پیوند فکری با انقلاب اسلامی نزدیک است، به من آموخت که اندیشه انقلاب با گذر زمان، نهتنها فرسوده نمیشود بلکه با قوت بیشتری در جوامع علمی و فرهنگی حضور مییابد.
محمد تُرمس در ادامه با اشاره به پیوند تاریخی تشیع در لبنان با میراث علما و مجاهدان گفت: ریشههای این درخت پربار با خون و عرق علمای بزرگ سیراب شده و شاخههایش تا آسمان گسترده است و در هر زمان میوه خود را میدهد. این اندیشه مرا به پرسش درباره نسبت رویدادهای امروز، بهویژه پیدایش حزبالله در دهه ۱۹۸۰، با تاریخ خودمان و تجربه انقلاب اسلامی واداشت؛ چرا که در آن دوران، جامعه ما میان بحران هویت و تهاجم فرهنگی جریانهای چپ گرفتار بود و دین در غربت قرار داشت.
وی، رساله خود را بخشی از تاریخ درخشان سرزمینش دانست و تصریح کرد: پژوهش من تلاشی است برای بازخوانی تاریخی و اجتماعیِ پیدایش یک حزب دینی که از بطن جامعه برخاست. در این مسیر، نقش کنشگران میدانی و رهبران دینی، بهویژه فداکاری دبیرکل حزبالله در یاری حق، جایگاه برجستهای دارد. این مسیر، به اذن الهی، تداوم خواهد داشت، چراکه بنیانگذار آن عالمی ربانی و استثنایی بود که راه مقاومت را با ظهور پیوند و استمرار تربیت نسلهای انقلابی را رقم زد.
نویسنده کتاب «تکوین حزبالله» در پایان از حجتالاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، و اساتید راهنمای رسالهاش قدردانی کرد.

رونمایی از کتاب «تکوین حزب الله»
پایانبخش این مراسم، رونمایی از کتاب «تکوین حزبالله» بود که توسط آیتالله کعبی، حجت الاسلام محمد قمی، سردار علی شمشیری و موسوی ریاست محترم پژوهشکده باقرالعلوم از آن رونمایی شد.