X
مراسم رونمایی از مجموعه کتابهای بازسازی گفتمان نقد وهابیت با حضور اندیشمندان و پژوهشگران حوزوی توسط کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
مراسم آیین رونمایی از مجموعه کتابهای نقد وهابیت با سخنرانی آیتالله نجمالدین طبسی توسط کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار میشود.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، پژوهش گونههای هویت شهری قم را در گفتگو با 300 تن از شهروندان قمی بررسی و گزارش تحلیلی آن را ارائه کرد.
✍️ یادداشت | حمید باقری
یادداشت کوتاه | حمید باقری
کتاب «ساکن کوی حنانه؛ تأملی در الگوی گسترش جریان صدر از آغاز تا امروز» گردآوری و تألیف محمد قطرانی به زودی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی روز 10 بهمنماه 1391 در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به ماه ربیع الأول فرمودند که ماه ربیعالأول، بهار زندگی است.
کتاب «لامپ هزار؛ تجربهنگاری تشکل خانههای نورانی در کاشان» تألیف محدثه یوسفی به زودی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «در همسایگی تبلیغ؛ تأملی در استراتژی جذب جریانها و سازمانهای تبلیغ فرق مسیحیت» به قلم حسین شیخیان توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «تا زدن به بحران» با هدف ارائه الگوی فعالیتهای جهادی مجموعه حضرت زینب سلامالله علیه در مواجهه با بحرانهای مختلف به قلم حسن غروی و محدثه مهرابیزاده توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام تدوین شده است.
یادداشت | فصلنامه نامه جمهور | شماره 6 | صفحه 96 حجتالاسلام مجتبی نامخواه، مدیر کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
«عید قربان»، به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهرهگیری از فرصتهای ناب به دست میآید.
ه گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، دوشنبه 28 خرداد مصادف با دهم ماه ذی الحجه عید قربان است. از نظر لغوی، «قربانی» از لفظ «قربان» گرفته شده است. هر چیزی که وسیله قرب و نزدیکی به خداوند تعالی باشد، به آن قربانی میگویند. حال آن چیز ذبح حیوان باشد یا صدقات دیگر.
«عید» از کلمه «عود» به معنای بازگشت است؛ بازگشت از زندان نفس و خرافات به سوی خدا؛ بازگشت از تسلط اهریمن به سوی خدای رحمت. «عید قربان»، به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهرهگیری از فرصتهای ناب به دست می آید.
روز عرفه و وقوف در عرفات که به پایان میرسد، شب پر رمز و راز عید قربان در راه است.
اذان مغرب روز عرفه برای مهمانان خدا، آهنگ کوچ است. آنها به سوی مشعرالحرام رهسپار میشوند چون واجب است حاجی شب دهم ذی الحجه را از طلوع صبح تا طلوع آفتاب در مشعرالحرام وقوف کند و در این سرزمین برای راز و نیاز و خلوت کردن با خدای خویش بماند.
او در لباس احرام است و وقوفش در مشعر، باید با نیت خالص و بدور از ریا و خودنمایی باشد.
حاجی در شب عید قربان در آستانه خانه مولا رحل اقامت میافکند و برای حضور دوباره در مکه مکرمه و مسجدالحرام، از خدا و رسولش اجازه میخواهد.
پس از دمیدن آفتاب در صبح روز دهم ذی الحجه، حاجیان برای به جای آوردن بقیه اعمال حج از مشعرالحرام خارج میشوند و تکبیرگویان خود را به سرزمین منا میرسانند؛ جایی که باید شیطان را رمی کنند، قربانی انجام دهند و حلق و تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) به جای آورند.
فرا رسیدن عید سعید قربان، بر آنان که از خیمه وجود خویش بیرون میآیند و با آتش شوق و اشتیاق وصال، به دعا و نیایش متوسل میشوند، خجسته باد.