به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، مراسم اختتامیه «طرح آموزشی بینا» با حضور ۱۰ گروه و ۴ داور برگزار شد و گروههای راهیافته به مرحله نهایی فرصت داشتند که در مدت ۵ دقیقه داستان مسئله مورد نظر خود را ارائه و در حضور داوران به صورت گروهی از آن دفاع کنند.
راهیافتگان نهایی سعی داشتند مسئله مورد نظر خود را به گونهای روایت کنند که افزون بر اقناع داوران، احساسات مخاطب را نیز تحت تأثیر قرار دهند و از این طریق مخاطب خود را متوجه اهمیت مسئله کرده و آنها را با خود همراه کنند.
داوران در ۵ دقیقه دوم از تیم ارائهدهنده سؤالاتی را میپرسیدند و هر تیم باید به صورت گروهی از آن دفاع میکردند. در این مرحله مشارکت گروهی تیم و پیمایش روش درست شناخت مسئله، برای داوران حائز اهمیت بود و شرکتکنندگان در نهایت ۵ دقیقه فرصت داشتند که از انسجام، غنای محتوایی و روش صحیح شناخت مسئله در روایت خود دفاع کنند.
در این دوره که با همکاری کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام با مرکز نوآوری اجتمای مبتدا برگزار شد، سرانجام سه گروه توانستند امتیازات بالاتری کسب کنند و از برگزیدگان این طرح باشند.
«گسست خانوادگی ناشی از اعتیاد به بازیهای آنلاین در نوجوانان»، «کاهش تعهد حجاب اسلامی در دختران جوان مهاجر به شهرهای بزرگ» و «کاهش تعهد به حجاب اسلامی در مراکز درمانی» از مسائل مورد شناسایی گروههای برگزیده طرح آموزشی بینا بود.
آقایان مهدی طوبایی، محمدجواد رضازاده، مهدی رضایی و سیدحسین هاشمی نشلجی اعضای گروه اول، علیرضا صابرپور، حسن مهروانی، سجاد مصدرالامور و طاها مبهوتی اعضای گروه دوم و حجج اسلام علی جاودانفر، حمزه بحرانی و حسین شهریارینسب اعضای گروه سوم این دوره از طرح آموزشی بینا بودند که طرح آنان در مراسم اختتامیه برگزیده شد.
براساس این گزارش، رویداد جدید مبتدا با عنوان «طرح آموزشی بینا» و با شعار «شناخت و مواجهه عالمانه با مسائل اجتماعی» به دنبال ارتقاء سطح دانش و مهارت کنشگران اجتماعی نسبت به فرایند مواجهه عالمانه و صحیح با مسائلی است که در پیرامون و جامعه امروز با آنها مواجه هستند.
آموزشهای تخصصی ارتقاء مهارت و دانشهای شناخت و تحلیل مسئله، جایزه نقدی، کارورزی و تعریف پروژه مبتنی بر علاقهمندی، آشنایی و تعامل با شبکه کنشگران همافزا، استفاده از خدمات راهبری و فضای اشتراکی خانه مدرسه مبتدا، اعطای تسهیلات دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزههای علمیه، گواهی رسمی ستاد نوآوریهای اجتماعی حوزههای علمیه، اولویت معرفی به طرح “شهید بیاضیزاده” دفتر امور نخبگان حوزه و راهیابی مستقیم به دوره آموزشی «حل مسئله» از مزایا و امتیازات این دوره آموزشی به شمار میرود.