به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، حجتالاسلام منتظری در این نشست به بررسی ابعاد مختلف الگوی تربیتی دختران در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان پرداخت و چالشهای موجود در این زمینه را تبیین کرد.
وی با اشاره به اهداف اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، از جمله شناسایی و پرورش استعدادهای نوجوانان، پرورش مهارتهای کار گروهی و تشکیلاتی، و رشد و تعالی اعتقادی و تربیتی نوجوانان، به تشریح ویژگیهای ممتاز این تشکل پرداخت.
حجتالاسلام منتظری با بیان اینکه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان تنها تشکل دانشآموزی است که از طرف مقام معظم رهبری نماینده منصوب دارد، به نقش مرکز فرهنگی تبلیغی آیندهسازان در کنشگری تربیتی و تبلیغی در سطح اتحادیه و مدارس اشاره کرد.
ضرورت توجه به الگوی تعالی دختران
مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی آیندهسازان در ادامه به دلایل پرداختن به موضوع الگوی تعالی دختران در اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان پرداخت و گفت: تعداد بسیاری از دانشآموزان جذب شده در اتحادیه دختران نوجوان هستند و تربیت دختر نوجوان به دلیل تأثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی و نقشهای آینده آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با اشاره به گستردگی درخواستها، سؤالات و شبهات مطرح شده از سوی مربیان خواهر و دختران نوجوان در مدارس، به پایهریزی میز تخصصی الگوی تعالی دختران تحت اشراف علمی حجتالاسلام والمسلمین حاج علی اکبری اشاره کرد.
حجتالاسلام منتظری با تشریح فرایند پژوهشی تدوین سند الگوی تعالی دختران، به تحلیل سؤالات دانشآموزی، چالشهای دختران نوجوان و رفتارهای آنان در مقطع نوجوانی پرداخت و گفت: این سند در زمان خود از اولین منابعی بود که با رویکرد دینی به موضوع تربیت دخترانه میپرداخت.
مدرس و پژوهشگر حوزه تربیت با بیان اینکه دال مرکزی کتاب الگوی تعالی دختران در حوزه هویتیابی دختران قرار گرفته است، به تشریح مراحل چهارگانه این الگو، شامل معرفی انسان، معرفی انسان زن، نقشها و مسئولیتهای انسان زن، و الزامات تربیتی هر یک از نقشها پرداخت.
چالشهای هویتی دختران نوجوان
وی در ادامه به طرح سه سؤال اساسی در حوزه تربیت دختران نوجوان پرداخت: تفاوت هویتیابی دخترانه و پسرانه، تعریف دختران نوجوان از خود، و چالشهای دختران نوجوان در مواجهه با جامعه.
حجتالاسلام منتظری با اشاره به سؤالات و چالشهای مطرح شده از سوی دختران نوجوان در حوزههای شخصی و خانوادگی، آفرینش، اعتقادات، حقوق، سوگیریهای فرهنگی و خودشناسی، به تحلیل خاستگاه این سؤالات و رفتارها پرداخت و گفت: هویتیابی، خاستگاه این سؤالات، رفتارها و چالشها است.
وی با بیان اینکه بخشی از دختران نوجوان دچار مقایسه افراطی خود با پسران شدهاند و به جای توجه به حقوق فردی و اجتماعی زنانه، دنبال حقوق مردانه هستند، به ضرورت نقشآفرینی مربیان، پدران و مادران در راهبری این دختران تأکید کرد.
مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی آیندهسازان با اشاره به اضطراب و نوسان نظام ارزش و اولویت دختران در سن هویتیابی، به ضرورت توجه به این ویژگیها در فرایند تربیت دختران نوجوان پرداخت.
وی با بیان اینکه سؤالات و چالشهای مطرح شده از سوی دختران نوجوان، مختص دختران امروز نیست و از زمان آدم تا کنون وجود داشته است، به ضرورت نگاه ایجابی به این سؤالات و تحلیل آنها در یک بستر طبیعی تأکید کرد.
حجتالاسلام منتظری در ادامه به بررسی نوع مواجهه محیطهای تربیتی با چالش هویتیابی دختران نوجوان پرداخت و به طرح سؤالاتی در مورد الگوی مناسب خانواده، اطلاع پدر از اقتضائات عاطفی و شخصیتی دختر، و تناسب اکوسیستم فرهنگی تربیتی مدارس دخترانه با سنین هویتیابی دختران نوجوان پرداخت.
وی با تأکید بر ضرورت نگاه واقعی نظام تعلیم و تربیت کشور به سؤالات و چالشهای دختران نوجوان، به تغییر زیست نوجوانان و ورود جامعه به مدرنیته اشاره کرد و به ضرورت فهم تفاوتهای این دوره توسط معلمان، مربیان، مبلغان و خانوادهها تأکید کرد.
مدرس و پژوهشگر حوزه تربیت با بیان اینکه عدم پاسخگویی به سؤالات دختران نوجوان منجر به رسوب این سؤالات در ناخودآگاه آنان و بروز بحران زنانگی در دوران جوانی و بزرگسالی میشود، به ضرورت ارائه الگوی تربیتی واحد با یک استراتژی واحد برای دختران نوجوان تأکید کرد.
ضرورت تدوین الگوی تربیتی جامع
وی در ادامه به بررسی چالشهای موجود در نظام تربیتی دختران نوجوان پرداخت و به فقدان الگوی تربیتی جامع، فقدان الگوی تربیتی اختصاصی برای دختران نوجوان، نگرش ناقص در فرایند تربیت دخترانه و غفلت از الگوی رقیب اشاره کرد.
حجتالاسلام منتظری با اشاره به ضرورت توجه به نیازهای موضوعات زنانه در فرایند سیاستگذاری و قانونگذاری، به لزوم رعایت زبانشناسی دختر و نیازشناسی دختر در کتب درسی حوزه متوسطه دوم تأکید کرد.
وی با بیان اینکه مشاوران تحصیلی و شغلی باید تفاوت جنسیتی را در فرایند مشاوره لحاظ کنند، به ضرورت معرفی الگوهای دخترانه و زنانه در کنار الگوهای مردانه ایثار و شهادت تأکید کرد.
مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی آیندهسازان با اشاره به نگرش سطحینگر در مواجهه با دختران در خانوادهها، به ضرورت توجه به حقوق و شأنیت دختران در محیط خانه تأکید کرد.
وی با بیان اینکه مد در یک هژمونی رسانهای قرار دارد و نقشهای اجتماعی را پررنگ میکند، به ضرورت معرفی الگوهای مناسب در زمینه نقش همسری و مادری تأکید کرد.
معرفی دوره آموزشی مجازی الگوی تعالی دختران
حجتالاسلام منتظری در پایان به معرفی دوره آموزشی مجازی الگوی تعالی دختران اشاره کرد و به سؤالات حاضران پاسخ داد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش مربی در فرایند هویتیابی دختران نوجوان، به ضرورت راهبری مربیان در این دوران و فراهم کردن بسترهای شناخت برای متربیان تأکید کرد. وی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)، به اهمیت چالش و جدال در فرایند هویتیابی نوجوانان اشاره کرد و گفت: مربیان باید با درک واقعیت فصل هویتیابی، متربیان را در مسیری هدایت کنند که خودشان به شناخت برسند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در دوران نوجوانی، ۸۰ درصد فعالیتهای ذهنی، دلی، مطالعاتی و تجربی بر عهده متربی و ۲۰ درصد بر عهده مربی است، به ضرورت آموزش مربیان برای اجرای این فرمول تأکید کرد.
حجتالاسلام منتظری در پاسخ به سوالی در مورد ضرورت تدوین الگوی تربیتی جامع برای دختران نوجوان، به عزم ملی برای عملیاتیسازی سند تحول آموزش و پرورش تأکید کرد. وی با اشاره به تجربیات خوب اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، مدارس صدرا، سازمان دانشآموزی و بسیج دانشآموزی در زمینه تربیت دختران نوجوان، به ضرورت تجمیع این تجربیات توسط نهادهای بالادستی مانند شورای انقلاب فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد.
مدیر مرکز فرهنگی تبلیغی آیندهسازان با بیان اینکه نهادهای بالادستی دچار درونگرایی سازمانی شدهاند، به ضرورت همافزایی و تبادل تجربیات بین این نهادها و تشکلهای فعال در حوزه تربیت دختران نوجوان اشاره کرد.
وی در پایان تأکید کرد که تدوین الگوی تربیتی جامع برای دختران نوجوان نیازمند تلاش و همافزایی همه فعالان این حوزه است و هیچ گنجینه آمادهای برای این کار وجود ندارد.