X
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
جنگ و مقاومت ملت ایران میتواند کشور را در حوزههای مدیریتی، حکمرانی، فناوری، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بهاندازهٔ بیست تا سی سال بهپیش بِراند.
یادداشت
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
در تبیینی قرآنی از رفتار جامعه ایرانی در بحرانها، حجتالاسلام محمدی مدیر مرکز نوین علوم اسلامی معنا با استناد به سوره احزاب تأکید کرد: جامعه ایران در برابر سختیها نه تنها فرو نمیپاشد، بلکه با افزودهشدن بر ایمان و تسلیم، منسجمتر و مقاومتر ظاهر میشود؛ برخلاف منافقینی که در مواجهه با فشار، ترس و تردید را گسترش میدهند.
محتوای کامل دوره آموزشی «آشنایی با طراحی و مدیریت اسلامی سکوها» هماکنون جهت استفاده عموم علاقهمندان در دسترس قرار گرفته است.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تاریخ ۸ مرداد ۱۴۰۴، میزبان مراسم رونمایی از دو کتاب جدید خود با عنوانهای «تا زدن به بحران» و «درست مثل یک زن» بود.
محمدجواد فلاح، نویسنده کتاب «پناه پدر»، در گفتگویی تصویری به معرفی اثر جدید خود پرداخت و از چرایی نگارش و محتوای این راهنمای کاربردی برای استحکام روابط خانوادگی، به ویژه رابطه پدر و دختر، سخن گفت.
یادداشت | عبدالله صفری مسئول کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | محمدرضا امینی مدیرگروه تاریخ اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | حبیب الله اسداللهی
«این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.» این جمله امام خمینی (ره) مرا بهمرور و تأمل در رفتارهای مذهبی مردم قم در ماه محرم و صفر واداشته است. این روزها وقتی از خیابانهای اطراف حرم حضرت معصومه (سلامالله علیه) گذر میکنم، دستههای عزاداری متفاوتی مرا به خود جلب میکند. در شب سوم شهادت امام حسین (علیهالسلام) دستهای از زنان بیل به دست را دیدم که به نماد زنان بنیاسد در خاکسپاری بدنهای مطهر شهدای کربلا به سمت حرم فاطمه معصومه (سلامالله علیه) در حال حرکتاند. در این دسته عزاداری و جاهای دیگر، بارها دیدهام افرادی لباس شیر پوشیده و بر تختهای چوبی سوارند و بر سر مردم کاه میریزند. در همین ایام دسته عزاداری بزرگی را دیدم که در حال تشییع دهها تابوت نمایشی هستند و جمعیت بسیاری پشت سر آنها در حال حرکتاند. دسته عزاداری بزرگ دیگری که نمایش قابلتوجهی از علمهای کوچک و بزرگی است که جوانان تلاش میکنند قدرت خود را در بلند کردن آنها به نمایش بگذارند. این روزها هیئتهای عزاداری زیادی را میبینم که در آنها افرادی با لباسهای قرمز و با صورتهای زشت و وحشتناک گریم شده، سعی میکنند زشتی و پلیدی شمر و دار و دستهاش را به نمایش بگذارند. از آنطرف مردان چادر به سر کرده با پوشیه و دختربچههای کوچک با چادرهای خاکی، پاهای برهنه و دستهای بستهای را میبینم که کشانکشان در حال کتک خوردن زیر دستوپای دار و دسته شمر ملعون هستند؛ اما عجیبتر هیئت بزرگی که با دهها شتر آذینشده و نمادی از کاروان اسرای کربلا را میبینم که از خیابانهای دور و نزدیک در حال به سمت حرم حضرت معصومه (سلامالله علیه) هستند و چه راه بندان و ترافیک عجیبی از ماشینها در شهر ایجاد کردهاند.
اما همه تصویر این نیست؛ اینجا قم، شهر مجتهدان، عالمان دین، مراجع تقلید جهان، فیلسوفان، عارفان و محدثان و متکلمان است. این روزها جایجای شهر مملو از بنرها و آگهی نماهای بزرگی است که در حال تبلیغ خطیبان و سخنرانهای تحلیلگر واقعه عاشورا از منظرهای مختلف است. اینجا شهر پژوهشگاهها و اندیشکدههای تحلیلگر فرهنگی و اجتماعی است که صدها طلبه و دانشگاهی فاضل در حال پویشگری و تعمق در حوادث تاریخی و اجتماعی است.
احساس میکنم اینهمه تفاوت بین رفتار مردم در سبک آیینی عزاداریها و کنشگری عالمان فرهیخته دینی در شهر قم تناسبی ندارد؛ مردم راه خودشان را میروند و عالمان و فرهیختگان مسیر خود. شاید قرار نیست ذرهای از آنچه گفته و پرداخته میشود در سلوک مذهبی مردم جا باز کند.
این روزها هزاران زن و کودک در غزه به شهادت میرسند؛ اما دستههای عزاداری شهر قم، برای نمایش ظلم در کربلا، دسته زنان و دختران دستبسته و در حال کتک خوردن به راه میاندازند!! شمرهای زمان در فلسطین مظلوم، زنان، مردان و کودکان را با فجیعترین وضعیت به شهادت میرسانند؛ اما در شهر عالمان دینی برای نمادسازی هنوز عدهای لباس شمر به تن میکنند!!
در روز شهادت علمدار و رهبر مقاومت «اسماعیل هنیه» هنوز مردم در حال گریه بر مرد شتر سوار با عمامه سبز و پوشیه سفیدی هستند و هیچ عکس بلکه یاد و نامی از علمدار و رهبر مقاومت دیده نمیشود.
آری اینجا شهر قم است. مردم هنوز دوست دارند، شمر مرده 1400 سال پیش را زنده کنند و در خیابانها به آن لعنت کنند؛ اما به شمرهای زمان کاری نداشته باشند.
نمیدانم تقصیر کمتوجهی عالمان دینی در تبیین است یا فاصله روحانیت از مردم در ابعاد مختلف سبک زندگی است؛ اما به نظرم بعید است با این جنس مناسکزدگی خالی از معنا «اسلام در محرم و صفر زنده بماند».
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شماره دهم فصلنامه «نامهجمهور» با عنوان «بازسازی اجتماعی مقاومت» منتشر شد. این شماره با محوریت ویژهنامهای درباره «نقد اقتصاد سیاسی اشغال» در ۴۰۰ صفحه به چاپ رسیده است.