کیانی با مهر عنوان کرد؛
عینک این جهانی و اومانیستی در عرفانهای کاذب/ ضعف مدرنیته در هدف سازی
روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ـ مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه میل به هدف والا جزء نیازهای فطری انسان است و گویا مدرنیته نتوانسته آرمانی را به مثابه هدف والا فراهم و از آن دفاع کند گفت: عرفان حقیقی بر مبانی و مبادی مستحکمی و بر معرفت شناسی عقلانی استوار است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع): "محمدحسین کیانی" مدیر گروه جنبش های معنوی پژوهشکده باقرالعلوم (ع) درمورد عرفانهای نوظهور به خبرنگارمهر گفت: جنبش های نوپدید دینی اشاره به هر گروه و حرکتی اجتماعی دارد که مبتنی بر مولفه های مدرنیته، تفسیر جدیدی از دین و معنویت ارائه می دهند. چنین تفسیر تجربه گرایانه ای که اغلب شبیه نحله های عرفانی به نظر می رسد، تفاوت های بسیاری با عرفان حقیقی دارد.
وی افزود: این تفاوت ها را می توان به دو قسم تفاوت ظاهری و تفاوت بنیادین تقسیم نمود. تفاوت های ظاهری بسیارند و در انواع رفتار رهبران و پیروان، دستورات و اعتقادات جزئی قابل مشاهده هستند، اما برای شناخت اساسی تفاوت های عرفان حقیقی از عرفان کاذب می بایستی به تفاوت های بنیادین توجه کرد؛ بدین معنا که در عرفان حقیقی اصالت با متافیزیک دینی و خدامحوری است اما در عرفان کاذب نگاهی تجربه گرایانه و پراگماتیسمی حاکم است، تعابیر متافیزیکی با عینک این جهانی سامان می پذیرد و اصالت با انسان (اومانیسم) است.
سردبیر فصلنامه «مطالعات معنوی»در مورد گرایش جوانان به این عرفان واره ها هم گفت: در جهان متجدد و بعد از نهادینه شدن گرایش های مستحکم پوزیتیویسمی میل به معنویت شکل گرفته است. تمایل به معنا و معنویت در دل انسان مدرن تعجب برانگیز نیست، چرا که در طول تمامی اعصار ایجاد علاقه به معنویت در تمامی جوامع منقطع از آن قابل پیش بینی بوده است.
این محقق و پژوهشگر پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: وانگهی، میل به هدف والا جزء نیازهای فطری انسان است و گویا مدرنیته نتوانسته آرمانی را به مثابه هدف والا فراهم و از آن دفاع کند. دلائل گرایش جوانان به عرفان های کاذب بسیار متنوع و بعضا منحصر به فرد است. اما علت اصلی گرایش، نهفته در ویژگی ماهوی عرفان های کاذب دارد. این ویژگی چیزی جز "ترویج معنویت خالی از تکلف و سختی، معنویت این جهانی و همخوان با دستاوردهای لذت بخش و مادی مدرنیته" نیست.
وی درپایان یادآورشد: راه تشخیص معنویت حقیقی از کاذب متنوع است. اما راهکار بنیادین این تشخیص اشاره به این نکته کلیدی است که عرفان حقیقی بر مبانی و مبادی مستحکمی و بر معرفت شناسی عقلانی استوار است. حال آنکه عرفان های کاذب همواره فاقد مبانی و معرفت شناسی استوار است و یا لااقل به ارائه مبانی می پردازند که در برابر عقلانیت عرفان حقیقی بسیار ضعیف و نحیف است.
تاريخ انتشار، تهران: ۰۹:۱۳ , ۱۳۹۱/۰۳/۱۶
امانت داري و اخلاق مداري
استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " خبرگزاري مهر " مجاز است.
© 2003-2008 Mehr News Agency