در پژوهشکده باقرالعلوم (ع)بررسی شد؛
سه مقاله علمی – پژوهشی در هشتمین نشست پژوهشگران گلشن ابرار بانوان
روابط عمومی پژوهشکدۀ باقرالعلوم (ع)- هشتمین نشست پژوهشگران گلشن ابرار بانوان با بررسی سه مقاله علمی – پژوهشی در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکدۀ باقرالعلوم (ع): با هدف تقویت کمی و کیفی مقالات گلشن ابرار، نشست هشتم بانوان محقق این گروه با حضور اساتید ناظر، حجج اسلام آقایان: ناصرالدین انصاری استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و عبدالصمد جودتی مدیر گروه گلشن ابرار و با شرکت پژوهشگران این مرکز برگزار شد.
در این نشست علمی، شرح حال سه تن از بانوان موثر جهان تشیع ارائه و دفاع گردید و مقالات از سوی استاد داور جلسه مورد نقد و بررسی دقیق قرار گرفت و ایشان نکات مهمی را در کم و کیف نگارش ترجمه شخصیت های منتخب شورای علمی گلشن ابرار مطرح و حاضران را با اسلوب تراجم نگاری آشنا نمودند.
حجت الاسلام والمسلمین انصاری با تاکید بر شخصیت محوری در تالیف مقالات، از نویسندگان حاضر خواست تا با رعایت دقیق آئین نامه نگارش مقالات و پرهیز از پرداختن به مسائل غیر ضرور که ارتباط چندانی با شخصیت مورد نظر مقاله ندارد، مخاطب را با شخصیت مقاله مانوس نمایند تا جنبه الگوپذیری بیشتر مخاطب از مترجم فراهم گردد.
مدیر گروه گلشن ابرار نیز در ادامه این نشست با تاکید بر دقت نظر مولفان بر پرهیز از اطناب در تیتربندی مقالات، نکات قابل توجهی را در راستای زیباتر شدن آثار مکتوب و اصلاح و تکمیل مقالات بیان کردند.
حجت الاسلام والمسلمین جودتی از حاضران خواست تا ضمن دقت در نکات تکمیلی ارزیاب محترم بر تسریع در اعمال نظرات استاد جلسه تاکید کرد.
این مدیر پژوهشی با یادآوری اهمیت تهیه شناسه مقالات، از محققین گروه گلشن خواست تا قبل از اقدام به تالیف ترجمه شخصیت دریافتی، شناسه آن را تهیه و پس از تایید آن در شورای علمی گلشن شروع به تالیف مقاله نمایند.
در پایان نگاهی کوتاه به دو مقاله از مقالات ارائه شده در این نشست صورت می پذیرد:
1- بانو معصومه گلگیری نوشته زهرا امانی
سرکار خانم معصومه گلگیری در سال 1328 در شهر آبادان در خانواده ای مذهبی متولد و در سال 1345 تحصیلات علوم دینی را در آبادان شروع کردند و در سال 1350 به قم منتقل شدند و هسته ی اولیه مدرسه ی علوم دینی خواهران در قم با تحصیل ایشان و همدرسی هایشان شکل گرفت. وی تحصلات را با جدیت و پشتکار پی گرفت و به مراتب ارزشمندی نایل گردید.
وی هم اکنون عضو هیأت امنای جامعة الزهرا و مشغول تدریس خارج فقه در جامعة الزهرا می باشند. یکی از شاگردان ایشان، خانم صالحی مازندرانی که از 12 سالگی از محضر ایشان استفاده برده است و در حال حاضر در جامعة الزهرا در بخش پاسخ به سوالات شرعی مشغول است و بسیار عالم به احکام می باشد. خانم بیگدلی، نیز یکی دیگر از شاگردان ایشان است که از خصوصیات بارز اخلاقی خانم گلگیری، متواضع بودن، مهربانی و با آرامش بودنشان را نام می برند. از آثار بانو گلگیری می توان به مقالات گوناگونی از ایشان اشاره کرد. آثار مکتوب ایشان به 3 کتاب محدود می شود که به معرفی یکی از آنها یعنی رهبر نجات می پردازیم:
این کتاب توسط انتشارات موسسه مذهبی فاطمیه – آبادان و چاپ حکمت- قم در مهرماه 1350
و در 60 صفحه به چاپ رسیده است.
آیت الله العظمی شیخ جعفر سبحانی در مقدمه این کتاب صفحه 8، این گونه نوشته است:
کتاب حاضر در مورد زندگی رهبر نجات موسی بن عمران نوشته شه است. به قلم یکی از دانشجویان موسسه مذهبی فاطمیه آبادان نگارش یافته است و در سبک خود ممتاز و در تجزیه و تحلیل حوادث مربوط به بنی اسرائیل و پیامبر عظیم الشأن آنان حضرت موسی بن عمران j اعجاب انگیز و از نظر اتکا به متون آیات، کم نظیر است.
هدف کتاب، تشریح مبارزه های دلیرانه موسی بن عمران و بیان نکات آموزنده از زندگی قوم بنی اسرائیل است، قومی که همواره در تاریخ، حادثه آفرین و ماجراجو معرفی شده و دارای فراز و نشیبهای زیادی بوده اند.
این کتاب به سه قسمت، سرگذشت بنی اسرائیل پیش از بعث موسیj، بعد از بعثت موسی و بعد از گذشت موسی بن عمران تقسیم شده است.
2- بانو قرائت خانم یا درة العلما نوشته زهرا امانی
نام نخست این خانم به طور دقیق مشخص نیست. شاید نام کوچک ایشان امینه باشد. آیت ا... مرعشی از ایشان در کتاب الاجازة الکبیره به نام خانم امینه یاد کرده است.
تاریخ ولادت ایشان معلوم نیست. در منابع در دسترس بیان شده است، ایشان در سال 1332 هـ .ق در قید حیات بوده است.
درة العلماء، لقب این بانوی پیشرو سدة 14 قمری است که در پایان دورة قاجار می زیست و به سرودن سخنان موزون شهرت داشت.
دیوان اشعار وی دربرگیرندة اشعار مدیحه، مرثیه، قطعات پندآمیز است که در سال 1332 هـ .ق در تهران به چاپ رسیده است. دره العلما مشهور به قرائت خانم از قاریان قرآن بودند و به گروهی از زنان فقه تدریس می کردند. ایشان در شیراز نزد میرزا ابراهیم محلاتی و میرزا هداية الله شیرازی دروس دینی را آموخت.
وی عالم، فرزانه، فاضل، کامل، پرهیزگار، عابد، قاری قرآن، دارای اخلاق ملکوتی و ویژگی های روحانی بود.
مؤلف الذریعه، قرائت خانم را که از بسیاری از زنان همزمان خود پیشرفته تر بود نه تنها ادیب، فاضل و شاعر که مروارید درخشان دانشوران زمانش دانسته است. وی در زمان حیاتش، مجموعه ای اشعار خود را به نام «دیوان الحزینه» به سال 1332 هـ . ق در تهران انتشار داد.
فرهنگ کتابشناسی شعر شاعران، از آثار قرائت خانم «حدیقه الذاکرین» را نام برده است. محل چاپ شیراز، مطبع محمدی، 1322 هـ .ق 175 صفحه منظوم.
دره العلما در سال 1341 هـ .ق در کربلا فوت کرد و در همانجا به خاک سپرده شد.