گزارش فعالیتهای گروه گلشن ابرار در آذر ماه 1390
حجت الاسلام و المسلمین عبدالصمد جودتی مدیر گروه گلشن ابرار، اهمّ فعالیتهای گروه گلشن ابرار در آذر 1390 را چنین بیان کرد:
1- برگزاری 3 نشست علمی - پژوهشی محققان گلشن بانوان
-نشست چهارم
در ادامه سلسله نشستهای گلشن بانوان، چهارمین نشست با هدف ارتقاء و نظام مند کردن مقالات گلشن ابرار، با شرکت همه بانوان پژوهشگر گروه گلشن ابرار و با حضور مدیر گروه گلشن ابرار تشکیل یافت، حاضران در جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد خویش، مشکلات و موانع موجود در روند تحقیقات تراجم نگاری را مطرح نمودند که حجت الاسلام والمسلمین عبدالصمد جودتی ضمن توجیه حضار نسبت به روش کار این پروژه، آنان را با هدف مهم این کار علمی – پژوهشی آشنا و با ارائه توضیحاتی بانوان حاضر را به رعایت دقیق آئین نامه و زمان بندی تحویل مقالات توصیه کرد.
-نشست پنجم
با هدف ارتقاء و نظام مند کردن مقالات گلشن ابرار، پنجمین نشست بانوان پژوهشگر با حضور مدیر گروه گلشن ابرار و دکتر عابدینی و با شرکت فعال پژوهشگران این مرکز برگزار گردید.
در ابتدای این نشست علمی-پژوهشی، مدیر گروه گلشن ابرار با تاکید بر ضرورت تهیه شناسه برای همه مقالات مجموعه گلشن ابرار قبل از شروع به تالیف آنها، حاضران را با فرم مربوطه آشنا و توضیحات لازم را ارائه کردند. حجت الاسلام والمسلمین عبدالصمد جودتی از حاضران خواست تا نظر مشورتی خود را در خصوص فرم شناسه تا جلسه هفته آینده تهیه و ارائه کنند تا پس از تصویب شورای علمی گلشن ابرار و تایید ریاست محترم پژوهشکده جهت اجرا به پژوهشگران ابلاغ گردد. در ادامه این نشست نیز دکتر عابدینی توضیحات لازم را در زمینه بیوگرافی نویسی در غرب و تفاوت آن با تراجم نگاری در جهان اسلام بیان و حضار را با متد مختلف این کار علمی-پژوهشی آشنا نمودند.
-نشست ششم
ششمین نشست پژوهشگران گلشن ابرار ویژه بانوان با هدف ارتقاء کمی و کیفی مقالات گلشن ابرار تشکیل و بررسی دو مقاله پژوهشی و تصویب طرح نهائی شناسه مقالات را در دستور کار خود قرار داد.
در این نشست که با حضور استاد ناظر، حجت الاسلام والمسلمین ناصر باقری بیدهندی و با شرکت فعال محققان این مرکز برگزار گردید، ابتدا شرح حال دو تن از بانوان تاثیر گذار جهان تشیع ارائه و دفاع گردید که مقالات مورد تحسین حاضران و استاد راهنمای جلسه قرار گرفت و ایشان در جهت تکمیل آثار علمی پژوهشگران مطالب ارزنده ای را بیان نمودند.
مدیر گروه گلشن ابرار نیز بر دقت و تسریع در اعمال نکات تکمیلی ارزیاب محترم مقالات تاکید کرد. وی با تاکید بر اهمیت تهیه شناسه مقالات، از محققین گروه گلشن خواست تا قبل از اقدام به تالیف ترجمه شخصیت دریافتی، شناسه آن را تهیه و پس از تایید آن در شورای علمی گلشن شروع به تالیف مقاله نمایند.
در پایان نگاهی کوتاه به مقالات ارائه شده در این نشست صورت می پذیرد:
1- سرکار خانم مهدوی دامغانی نویسنده: زینب مهاجری
اشاره
خانم فریده مهدوی دامغانی مترجم فرهیخته ی کشورمان به پنج زبان زنده ی دنیا مسلط بوده و آثار ارزشمند و ترجمه شده ی ایشان برای ایران عزیز افتخارات جهانی آفریده است. علاقه و اهتمام ایشان به ترجمه آثار شیعی جهت کسب رضایت خدای متعال و مهر تایید امام عصر (عج) بوده و هست.
تولد
وی در مهد علم و تقوا در خانواده ای فرهیخته در 28 تیرماه سال 1342 در تهران به دنیا آمد، اما بزرگ شده ی اروپاست. در کودکی در ایران و فرانسه و انگلستان و اسپانیا درس خوانده اند. در ایران در مدرسه رازی تحصیل می کرده اند، اما به صورت نامنظم چون گاهی در خارج و گاهی در ایران سر می برده اند. و اکنون دارای دکترای ادبیات قرون وسطی از اروپاست.
همسر
سید بیژن محمدی متولد 2 آبان 1333 در تهران که خلبان و سربازرس سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است. او همزمان مدیر مسئول موسسه نشر تیر می باشد و خود نیز تاکنون سه کتاب به نام های "گذر عمر..." ، "پرواز بی هویت" و " کوچه درختی" را به رشته تحریر در آورده است.
برخی از آثار
خانم مهدوی میگویند:
"من همه ی کتاب هایم را با استخاره ی قرآن مجید انتخاب میکنم.و تا کنون هیچ دلیلی وجود نداشته است که خدای ناکرده پشیمان شده باشم! اگر کتابی به دلم نشیند،اگر کتابی برای جامعه ای که در آن میزیم مهم ،سودمند ، مثبت و موثر و آموزنده باشد از پدر عزیزم خواهش میکنم استخاره ای برای من انجام دهند تا ببینم اجازه ترجمه آن را دارم یا نه!"
-ترجمه ی صحیفه کاملة سجادیه برای نخستین بار در دنیا به زبان فرانسوی و ایتالیایی در سال 1382 و ترجمه ایتالیایی در سال 1390
-ترجمه خطبه های حضرت زهرا سلام الله علیها (فدک و غیره) به زبان فرانسوی و انگلیسی.
-ترجمه «نفس المهموم» :اثر شیخ محدّث قمی (ره) که درباره واقعه کربلا است.
-ترجمه قصیده برده به قلم امام محمدبن سعید بوصیری به فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی
-و....
ترجمه کمدی الهی دانته
ترجمه مجدد« کمدی الهی » اثر " دانته "، در بیش از 2700 صفحه که در سه جلد ، همراه باشرح ، توضیح و نظرات تعدادی از دانته شناسان دنیا در کنار عکس های رنگی و سیاه سفید به چاپ رسید و ترجمه 24 اثر ادبی کلاسیک کشور ایتالیا ، توانست برای این مترجم ایرانی مدال افتخار شهر « راونا» ی ایتالیا در 2003،مدال افتخار «فیورینوی طلایی » شهر "فلورانس " در سال 2004 و شهروندی افتخاری شهر "راونا" را در 2005 به ارمغان آورد.
سربازی امام عصر(عج) در عصر غیبت
فريده مهدوي دامغاني،مترجم برگزيده سال 2003 ميلادي، با تأكيد بر لزوم ترجمه آثار ديني به ويژه شيعي،
چنین اظهار میدارند که:
"مطالب ديني بايد به شيوه اي فاضلانه به مخاطبان خارجي زبان معرفي شوند، به گونه اي كه خواننده مسحور نوشته هايمان شده و از خواندن آن لذت ببرد. براي غربياني كه با موضوعات متفاوت از معيارهاي شرقي ما، دستخوش عاطفه و رقت قلب مي شوند، بايد از همان "مائده روحاني" خوشايند خودشان برايشان سخن بگوييم.
جوایز داخلی و بین المللی فرهنگی و ادبی
-دریافت لوح تقدیر به عنوان پرکارترین مترجم زن در ایران در سال 1376 و 1377
-دریافت نشان زن شایسته از استانداری خوزستان و دفتر مشارکت امور بانوان وابسته به دفتر ریاست جمهوری در سال 1377
-دریافت لوح تقدیر به عنوان پرکارترین مترجم زن در ایران در سال 1378 از دفتر مقام معظم رهبری
-ناشر برگزیده نمایشگاه بین المللی کتاب 1379
-و....
2- بانو مرضیه دباغ نویسنده: سمیه سادات سجادی
اشاره
خانم مرضيه حديدچي معروف به دباغ از جمله زنان پيشرو در مبارزه و از چهره های شناخته شده انقلاب اسلامی است كه فعاليت ها و حركت هاى سياسى خود را از سال 46 آغاز كرده واين مبارزات را تا پيروزى انقلاب اسلامى ادامه داد و پس از آن نيزدر مصدر بسيارى از امور از جمله: فرماندهى سپاه همدان و مسئوليت بسيج خواهران قرار گرفت. وی سال های زیادی را برای آرمانهای امام و انقلاب به مبارزه پرداخت و از زندانیان سیاسی، فعالان مبارزهٔ مسلحانه ضد حکومت پهلوی (قبل از انقلاب) و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بنیان گذاران سپاه پاسداران (بعد از انقلاب)است.
تولد و تحصیلات
وی در سال 1318 در شهر زیبا و تاریخی همدان و در خانواده ای مذهبی و فرهنگی متولد شدند. تحصیلات مقدماتی خود را در مکتب فراگرفت و قرآن و نهج البلاغه را هم از پدر می آموخت.
ازدواج
در سال 1333 با محمد حسین دباغ ازدواج کرد و به تهران برای ادامه زندگی رفت و در آنجابه ادامهتحصیل پرداخت و از محضر اساتیدی همچون مرحوم حاج آقا کمال مرتضوی ، حاج شیخ علی خوانساری ، شهید آیت ا.. سعیدی و شهید سید مجتبی صالحی خوانساری استفاده کرد.
گوشه ای از خاطرات
در این جا به بیان خاطراتی جالب و خواندنی از این کتاب می پردازیم.
26 دي ماه روزي است كه آخرين حلقه استبداد 2500 ساله شاهنشاهي با رفتن شاه در هم شكست و با ورود بنيان گذار انقلاب اسلامي حضرت امام خميني (ره) به ميهن، نخستين شكوفه هاي پيروزي انقلاب به ثمر نشست.
متن زير خاطره اي كوتاه اما خواندني از بانوي مبارز انقلاب و يار و همراه خميني كبير(ره) در سال هاي سخت تبعيد و مبارزه است؛ خاطره روزي كه با مقاومت و جانفشاني ملت ايران طومار استبداد پهلولي در هم شكست و شاه مفتضحانه از كشورمان فرار كرد.
مرضيه دباغ در گفت وگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» گفت: روزي كه شاه از ايران فرار كرد، من در فرانسه در خدمت حضرت امام خميني (ره) بودم؛ البته اين لطف خداوند بود كه توانستم به شخصيت بزرگي مانند امام (ره) خدمت كنم.
وي ادامه داد: انعكاس خبر فرار شاه در تمام خبرگزاري ها و روزنامه هاي آن روز مطرح دنيا پيچيد و همه ما را به وجد آورده بود؛ به همين دليل براي رساندن اين پيام به حضرت امام (ره)، لحظه شماري مي كرديم چون تصورمان اين بود كه شنيدن اين خبر براي ايشان نيز خوشحال كننده است.
دباغ افزود: بنده با همين تصور خدمت حضرت امام (ره) رفتم و به ايشان گفتم «آقا، شاه رفت!»؛ به رغم تصور من، گفتن اين پيام در نگاه پر معنا و چهره آرام امام، هيچ تغييري به وجود نياورد و ايشان با آرامش هميشگي شان فرمودند «خُب»! و هيچ اظهار نظري ديگري در اين باره نكردند.
وي بيان داشت: من از اين رفتار امام (ره) جا خوردم؛ اما دانستم اين سخن، نشان دهنده آن است كه امام خميني (ره) به رفتن شاه يقين كامل داشتند و اگر اتفاقي غير از اين مي افتاد بايد تعجب مي كرديم.
اين بانوي مبارز انقلابي ادامه داد: پس از انتشار گسترده اين خبر، خبرنگاران رسانه هاي محلي و رسمي فرانسه براي دريافت اظهار نظر امام خميني (ره) درباره فرار شاه، پشت در بيت ايشان جمع شده بودند؛ وقتي اين موضوع را به استحضار امام رسانديم، ايشان اعلام نظر خود را در اين رابطه با فرار شاه به ساعت 5 بعدازظهر موكول كردند.
دباغ گفت: با توجه به اينكه امام خميني (ره) تجربه واقعه 30 تير را نيز در ذهن داشتند و احتمال مي دادند كه براي برگرداندن شاه، تداركي ديده باشند، با نگاه عميق و دورنگر خود اظهارنظر در مورد فرار شاه را به تعويق انداختند و در نهايت نظرشان را مكتوب به خبرنگاران اعلام كردند.
دباغ با بيان اينكه مقام معظم رهبري در مسير امام خميني (ره) حركت مي كنند، خاطرنشان كرد: حضرت آيت الله خامنه اي در حال حاضر جانشين امام خميني (ره) هستند و تبعيت از ايشان به عنوان يك تكليف شرعي برعهده همه است؛ ما موظفيم به عنوان رهبر، ايشان را بپذيريم.
تجارت پر سود
با گذشت زمان آیت الله سعیدی کارها و مأموریت های مختلفی به من و یکی دیگر از خانم های کلاس واگذار می کرد. او فتواهای حضرت امام (ره) را از نجف، در اختیار ما می گذاشت؛ تا روی کاغذهای کوچک بنویسیم و به نحوی مثلاً هنگام خرید از مغازه های مختلف آن را پخش کنیم.
روزی شهید سعیدی کتاب ولایت فقیه حضرت امام را که دست نویس بود به من داد و گفت : « این کتاب را ببرید و از رویش بنویسید، کپی هم بگذارید تا چند نسخه شود، وقتی کامل شد؛ آن را بیاورید .» در روز، رونویسی کتاب برایم ممکن نبود، هنگام غروب به بچه ها غذا می دادم که به درس هایشان مشغول شوند و کوچکترها را هم می خواباندم و مشغول نوشتن می شدم. این سفارش در حدود دو هفته کامل شد. هنگامی که چند نسخه رونویسی شده کتاب را به شهید سعیدی تحویل دادم او از کارم خیلی خوشش آمد و پس از آن کارهای مهم تر و بیشتری به من محول کرد .
مادر انقلاب
فصلی ديگر از اين خاطرات ، مربوط است به سفر ايشان به مسكو. در اين سفر تاريخی ، آيت الله جوادی آملی ، خانم دباغ و محمدجواد اردشير لاريجانی به عنوان نمايندگان امام ، نامه ايشان را به گورباچف ابلاغ كردند. دباغ آن روزها را سخت ترين روزهاي عمر خود مي داند و خاطره خود را از هنگام خداحافظی با امپراتور بلوك شرق ، اين گونه نقل مي كند: «شرايطی نبود كه از حاج آقا بپرسم چكار كنم . ديدم اگر توی ذوق گورباچف بزنم ، خيلی بد است . از اين رو وقتی او دستش را دراز كرد، من چادر را روی دستم انداختم و به او دست دادم . اين برخورد و اين نوع دست دادنم برای گورباچف كه رهبری امپراتوری شرق را به عهده داشت ، خيلی سخت و گران آمد.
و امروز !!!
اکنون این زن مبارز در بستر بیماری است. بیماری که ناشی از عفونت همان شکنجه هایی است که در راه آرمان های امام و انقلاب متحمل شد.
سوزن هایی که ناخن های مرضیه حدیده چی را شکافتند، سیگارهایی که بدن وی را سوزاندند تا خاموش شوند و سیلی ها و شلاق هایی که مدام بر بدن رنجور این زن انقلابی نشستند، با وجودیکه آن زمان نتوانستند این بانوی انقلاب را بشکنند، اما امروز وی را به تخت بیمارستان کشانده است.
2- برگزاری مجمع اهل قلم 53 گلشن ابرار
با هدف ارتقاء محتوائی مقالات پژوهشی مجموعه گلشن ابرار، پنجاه و سومین نشست مجمع اهل قلم با حضور حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد جعفر طبسی و با شرکت فعال محققان این مرکز برگزار گردید.
دستور کار این نشست علمی-پژوهشی، نقد و بررسی شرح حال دو تن از شخصیت های تاثیرگذار از عالمان جهان تشیع یعنی: سید محمد علی شاه عبدالعظیمی و شیخ محمد امامی کاشانی بود که هر دو مقاله توسط آقای محمد تقی ادهم نژاد تالیف شده بود.
در این نشست کلیات مقالات با استقبال استاد ارزیاب و حاضران در جلسه قرار گرفت و استاد ناظر جلسه با دقت نظر نکات قابل توجهی را در راستای زیباتر شدن آثار مکتوب و اصلاح و تکمیل مقالات بیان کرد.
استاد طبسی ضمن استماع دفاعیه نویسنده مقالات با ارزشمند دانستن مقالات ارائه شده، حاضران را به دقت بیشتر در استفاده از القاب برای شخصیتهای علمی در متن مقالات توصیه نموده و خواستار رعایت بیشتر آئین نامه نگارش مقالات از سوی پژوهشگران شد و حاضران در جلسه را در جهت غنای بیشتر محتوای ترجمه علما، به استفاده از منابع متقن و دست اول تشویق کرد.
در پایان نگاهي كوتاه به زندگی دو عالم مطرح شده در این نشست صورت می گیرد:
1- سید محمد علی شاه عبدالعظیمی نویسنده:محمد تقی ادهم نژاد
شاه عبدالعظیم یا همان حضرت عبدالعظیم حسنی از امامزادگان معروف و از سادات جلیل القدر که مرقد پاک و نورانی او در شهر ری در جنوب تهران واقع گردیده است.
ایشان به چهار واسطه از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) به شمار می آیند و زیارت آن بزرگوار را معادل زیارت کربلا و مرقد نورانی سیدالشهداء دانسته اند.
تولد
وی در 17 جمادی الاولی سال 1258 قمری در بیت علم و سیادت دیده به جهان گشود. پدرش سید میرزا محمد همانند اجدادش کلیددار و تولیت آستانه مبارکه حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به شمار می رفت و جدش میرزا جان معروف به میرزا هدایت حسینی سرسلسله خاندان معروف هدایتی های شهر ری و نیز متولی آستان مبارک می باشد.
تحصیلات و اساتید
سید محمد علی دوران کودکی خویش را در خاندان با فضیلت معنوی پشت سر نهاد و مقدمات و ادبیات علوم محمد و آل محمد (ص) را در زادگاهش به خوبی فرا گرفت و در سال 1272 قمری در حالی که چهارده سال است با شوقی زادالوصفی به نجف اشرف مهاجرت و در درس شیخ مرتضی انصاری حاضر و پس از رحلت وی به درس ملا علی خلیل تهرانی حاضر شد و در فقه و اصول، حدیث و رجال حائز مقام والایی گردید.
ازمنظر دیگران
شیخ محمد شریف رازی در اختران فروزان ری و طهران می نویسد: مقام و مرتبه علمی و عملی او بین مردم مشهور شده و از جهت ورع و تقوی مورد وثوق عموم و خصوص گردیده و در صحن مطهر علوی امامت می نمود.
شیخ محمد حرز الدین در معارف الرجال می نویسد: عالم فقیه صاحب مهارت ویژه در علم حدیث، باورع، متقی و صاحب صلاحیت علمی و معنوی که بعد از وفات استاد شیخ محمد حسین کاظمی در درس احدی از اعلام و بزرگان شرکت نجست.
آثار
از ایشان حدود 40 اثر به جا مانده است که به بعضی از آنها اشاره می شود.
1-الایقاد فی مقتل الائمه المعصومین (ع) که در سال 1330 قمری مکرر به طبع رسیده است صاحب معارف الرجال عنوان این کتاب را «الایقاظ فی وفاه النبی و الائمه المعصومین (ع)» ذکر کرده است.
2-الايقاظ فی الموعظة و الاخلاق که در سال 1314 قمری به طبع رسیده است.
3-التکلمة فی عمدة مواعظ نهج البلاغه و......
رحلت
سید محمد علی شاه عبدالعظیمی در ماه رمضان سال 1334 قمری وفات و در ایوان طلا حرم مطهر حضرت علی (ع) نزدیک مقبرة علامه حلّی بخاک سپرده شد.
2-شیخ محمد امامی کاشانی نویسنده:محمد تقی ادهم نژاد
تولد و پدر
عالم متعهد و اخلاقی حضرت آية حاج شيخ محمد امامی کاشانی از چهرهای برجسته دينی، سياسی و اخلاقی در سال 1310 در شهرستان عالم پرور کاشان و در بيت علم و تقوا و فضيلت ديده به جهانت گشود. پدر بزرگوارش مرحوم حاج ميرزا ابوتراب امامی کاشانی امام جمعه اسبق کاشان از عالمان بنام و دانشمندان فاضل دارالمؤمنين کاشان بوده است.
دوران تحصيل در کاشان
آية الله امامی بعد از رشد و بالندگی در ميان خانواده ای روحانی و معنوی دروس کلاسيک جديد را تا کلاس ششم ابتدايی متداول آن زمان در کاشان فرا گرفت و آن گاه با شوق و اشتياق زايد الوصفی و با ارشاد و مساعدت پدر بزرگوارش راهی حوزه ی علميه کاشان گرديد و مشغول تحصيل علو مالهی گرديد.
هجرت به حوزه ی علميه قم
ایشان بعد از آنی که به کاشان مراجعت کرد با توصيه يکی از علمای کاشان جهت ادامه تحصيل عازم حوزه ی علميه قم گرديد و در مدرسه فيضيه قم رحل اقامت افکنده و يا جديت فراوان مشغول تحصيل علوم دينی گرديد که اسامی اساتيد نامدار و فرزانه ايشان عبارتند از: آيات بزرگوار:
1-شهيد شيخ محمد صدوقی يزدی (قوانين و شرح لمعه)
2-شيخ اسدالله اصفهانی (قوانين و شرح لمعه)
3-ميرزا علی مشکيني (رسايل)
4-ميرزا محمد مجاهدی تبريزی (کفايه جلد اول)
5-سيد شهاب الدين مرعشی نجفی (کفايه جلد دوم)
در مکتب علمی بزرگان
اسامی اساتيد ايشان عبارتند از: از آيات عظام
- سيد حسين طباطبايي بروجردی (متوفای 1380 قمری)
- حضرت امام خمينی (متوفای 1409 قمری)
- سيد محمد رضا موسوی گلپايگانی (متوفای 1414 قمری)
- سيد محمد محقق داماد (متوفای 1388 قمری)
- شيخ عباسعلی شاهرودی (متوفای 1383 قمری)
- شيخ محمدعلی اراکی (متوفای 1415 قمری)
همزمان به تحصيل منظومه و فلسفه پرداخت و به قدرت عمر سال از محضر آيت الله منتظری و علامه طاطبايی بهره مند گرديد.
همگام با نهضت اسلامی
آية الله امامی کاشانی فعاليت های سياسی اجتماعی خود را قبل از دهه چهل و در زمان حيات آية الله بروجردی در قم آغاز کرد و در طول نهضت امام از سال 42 تا 57 بدان تداوم بخشيد. وی در آن ايام به شهيد بزرگوار نواب صفوی آشنا گرديد و از علاقمندان و ارادتمندان ايشان به شمار می آمد و حتی بعد از دستگيری نواب نيز به همراه برخی از طلاب و فضلاء جهت استخلاص و آزادی ايشان از زندان به منازل مراجع تقليدوقت رفت و هم چنين وی به همراه برخی از شخصيت های برجسته انقلاب و مبارز همانند آية الله هاشمی رفسنجانی و شهيد باهنر و شهيد ايرامنش کرمانی مجله مکتب تشييع رادر حوزه علميه قم پايه گذاری کردند.
ختام مسک:
حضرت آية الله امامی کاشانی مدتی است که درباره پيرامون هويت حضرت ولی عصر (عج) مشغول کتابی هستند که بنا به فرموده خودش حجم اين کتاب تفسيری از حجم کتاب ارزشمند الغدير علامه امينی بيشتر خواهد بود.