X
تحلیلی بر تغییر میدان نبرد بر اساس بیانات امام خامنهای
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | دکتر کامیار صداقتثمرحسینی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
مقاله | ایوب شافعیپور منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
مقاله | فرشاد مرادی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | زهرا ابراهیمزاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام)
یادداشت | محمدمهدی حسینزاده اصفهانی
نگاهی به جهتگیری سکولار داخلی و حمایت تکفیری منطقهای
یادداشت | احمدکوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
گزارشی از شکاف میان روایتهای رسانهای و هویت واقعی ایرانیان
یادداشت | علیرضا مومن آرانی؛ دکتری جامعه شناسی مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی تبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | رضا طراوت سومین یادداشت از سری عقلانیت نظام
یادداشت | فاطمه سادات تقوی پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
حجتالاسلام حیدریپور قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام تأکید کرد که پشت هر تجربه موفق، مجموعهای از تلاشها، شکستها و داراییهای انسانی نهفته است که ارزش واقعی یک تجربه را شکل میدهد.
دکتر مؤمن آرانی مسئول کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده افزود: تجربهها در چارچوب فرهنگ و نظام دانایی شکل میگیرند و فهم آنها بدون توجه به زمینههای فرهنگی و تاریخی امکانپذیر نیست.
نشست علمی بررسی پیامدهای اجتماعی افزایش نرخ ارز با ارائه حجتالاسلام دکتر مجتبی نامخواه مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام توسط دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی با تجلیل از تلاشهای علمی صورتگرفته در تدوین موسوعه «آیاتالاحکام»، این مجموعه را کاری مهم و خدمتی اثرگذار برای حوزههای علمیه دانستند و بر جایگاه برجستۀ قرآن در فرآیند استنباط فقهی تأکید کردند.
نشست نقد و بررسی کتاب «مدرسه آیندهساز»، اثر حجتالاسلام بختیاری، در تاریخ یکشنبه ۹ آذرماه در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از اندیشمندان و ناقدان حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.
سوم جمادیالثانی سال ۱۱ هجری قمری، بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها)، پس از تحمل رنجها و مصائب پس از رحلت پیامبر (صلیالله علیه و آله و سلّم)، به شهادت رسید و پیکر مطهر ایشان به وصیت خود، مخفیانه دفن شد.
یادداشت | زهرا ابراهیم زاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
در فرهنگ ما هنوز کلماتی وجود دارند که عطر خاک و زمین را با خود حمل میکنند؛ واژههایی که ردّی از رطوبت زمین و دستهای بینام در آنها مانده است. یکی از آنها «واره» است؛ واژهای که دکتر مرتضی فرهادی از دل روستاهای ایران بیرون کشید تا نشان دهد همیاری در این سرزمین تنها یک عادت اقتصادی یا مذهبی نبوده، بلکه نحوهای از زیستن بوده است. واره، به تعبیر او، نظامی از مهرِ بیچشمداشت و اعتماد متقابل است؛ جهانی که در آن انسانها با هم زندگی میکنند نه از سر نیاز، که از سر پیوند.
اقتصاد اخلاقی در برابر اقتصاد بازار اما این پیوندها در زیست شهری امروز، بهتدریج از هم گسستهاند. محلهها به خوابگاه تبدیل شدهاند، مسجدها کمرونق شدهاند و ارتباطات انسانی در هیاهوی سرعت، به تبادلاتی کوتاه و مصرفی فروکاسته شده است. در چنین جهانی، سخن گفتن از واره، نوعی یادآوری است؛ یادآوری این که میتوان دوباره در مدار مهر زیست. واره در نگاه فرهادی، تنها یک سنت نذری یا خیرخواهانه نیست، بلکه یک منطق فرهنگی است. در این نظام، هر کنش اجتماعی بر اساس دو اصل شکل میگیرد؛ نخست، اعتماد به نیت خیر دیگری، و دوم، ارزش یافتنِ عمل بخشش بهخاطر خود آن. فرد در واره کمک میکند، زیرا بودن در شبکهی خیر را نوعی افتخار میداند؛ نه به امید پاداش یا دیدهشدن. بههمین دلیل، واره بیش از آنکه یک نظام اقتصادی باشد، یک «اقتصاد اخلاقی» است؛ اقتصادی که در آن «سرمایه»ی اصلی، پیوند و معناست. در روزگار پیشامدرن، این منطق در ساختار زندگی محلی جریان داشت؛ همسایهای که سهمی از گندمش را به دیگری میداد، زنانی که برای یکدیگر شیر میدوشیدند، جوانانی که در ساخت خانهی تازهداماد کمک میکردند. واره یعنی جامعهای که در آن «تو» و «من» هنوز از هم جدا نشدهاند.
پلتفرمهای بیروح و فرصت بازآفرینی در شهرهای امروز، این منطق به حاشیه رانده شده است. پلتفرمهای دیجیتال، هرچند ارتباط را آسانتر کردهاند، اما عمدتاً بر منطق دیگری استوارند؛ مبادله، امتیاز، سود و مصرف. در چنین فضاهایی، انسانها نه برای پیوند، که برای کسب نفع یا اعتبار مجازی عمل میکنند. ما در جهان شبکهای زندگی میکنیم، اما شبکههایمان اغلب بیروحاند؛ هیچ حسّی از «همبودن» در آنها نیست. از همینجا، ایدهای برای بازسازی پلتفرمها معنا پیدا میکند؛ تلاشی برای بازگرداندن روح واره به زیست دیجیتال و ساختن بستری که در آن تکنولوژی در خدمت اخلاق تعاون قرار گیرد، نه برعکس.
بازآفرینیِ «واره» در قالب دیجیتال پلتفرمی که بر منطق واره بنا شود، تنها یک ابزار ارتباطی نیست. آن میتواند به یک اکوسیستم همیاری دیجیتال تبدیل شود؛ جایی که «مرابطه»ها بازتاب همان روح واره باشند. در واره، یک نفر نیت میکند کاری جمعی انجام دهد؛ مثلاً ساختن پلی کوچک، برگزاری روضه یا کمک به یک نیازمند. در پلتفرم، همین روح به شکل ایجاد یک «درخواست مرابطه» بازآفرینی میشود. مرابطه، یعنی دعوتی عمومی برای همکاری در کاری که نفعش از مرز فرد فراتر میرود. هر کاربر میتواند نقش خود را اعلام کند؛ یکی مکان میدهد، دیگری زمان، سومی تخصص و چهارمی دستهایش را. در واره، هیچکس «ناظر» نیست؛ همه «یار» هستند.
جامعۀ مرابط از این منظر، این ایده چیزی شبیه به یک «نقشهی زندهی وارهها» است؛ جایی که مرابطههای مسجد، هیئت، پایگاه، کتابخانه و حتی کسبه، همگی بر یک نقشه دیده میشوند. این نقشه، تصویری از زیست جمعی بازسازیشده و نوعی حافظهی زنده از خیرهای جاری در شهر است. اگر پلتفرم واقعاً حامل روح واره شود، از منطق بازار فاصله میگیرد. امتیازدهی و رتبهبندیها دیگر به رقابت نمیانجامد و کاربران به مشارکتهای بیمنت میپردازند. محور بنیادین این جمعها، نه افراد، بلکه نهادهای اصیل محلی است؛ مسجد، هیئت، کتابخانه و خانهی فرهنگ. این فضاها در حکم «گرههای واره» عمل میکنند. هدف از چنین پلتفرمی، تنها فعال کردن کاربران نیست، بلکه بازآفرینی «جامعهی مرابط» است؛ جامعهای که اعضایش در پیوندی دائمی از خیرخواهی، اعتماد و همدلی به سر میبرند. در این جامعه، مرابطهها جای لایکها را میگیرند و دیده شدن نه بهواسطهی تصویر، که بهواسطهی حضور و خدمت معنا پیدا میکند. در دنیایی که همهچیز به سرعت از هم میگسلد، واره به ما یادآوری میکند که هنوز میتوان زیست جمعی را بازآفرید؛ نه در گذشته، بلکه در اکنونِ دیجیتال. پلتفرمی که با روح واره ساخته شود، دیگر صرفاً یک اپلیکیشن نخواهد بود؛ بلکه نهاد فرهنگی نوین است؛ جایی که انسانها، دوباره «با هم» معنا میگیرند، نه منفرد و تنها.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.