X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
پروژه تربیت اخلاقی ـ گروه اخلاق و عرفان
موضوع: تهیه بسته سیر مطالعاتی تربیت اسلامی کودک
معرفی طرح
در دوره حاکمیت نظام اسلامی، شاهد تولید حجم انبوهی از کتاب و مقاله در حوزة مسائل تربیتی و بخصوص تربیت کودک بودهایم. همچنین کتابهای فراوانی از کشورهای غربی، ترجمه شده و مورد اقبال مردم و حتی طلاب و فضلاء قرار گرفته است.مجموع این مسائل، موجب شده است که اولا علاقهمندان به کتاب و مطالعه در انتخاب کتاب و به طریق اولی در تنظیم سیر مطالعاتی دچار سردرگمی گردند، و ثانیا در تشخیص کتابهایی که با اهداف و مبانی اسلامی سازگار و موافق باشد دچار حیرت شوند.از سویی، پس از بحث و بررسیهای فراوان در جلسات کارشناسی تربیت اسلامی کودک، به این نتیجه رسیدیم که ـ با توجه به تنوع و پیچیدگی مسائل کودکان در عصر حاضر ـ چارهای جز یکسری مطالعات منظم برای مادران نمانده است و حتی شرکت در کلاسها و دورههای کارورزی هم باید پس از گذراندن این مطالعات باشد.لذا طراحی سیر مطالعاتی توسط مرکزی معتبر و با اشراف کارشناسان مطلع، اجتنابناپذیر خواهد بود. با این مقدمات، تصمیم گرفتیم 10 کتاب را - که از غنای بیشتری برخوردار بوده و مقوم یکدیگرند- در دستور کار خود قرار دهیم.مقصود ما از تربیت اسلامی، مفهومی اعم از تربیت دینی است و همه ابعاد تربیت را شامل است، لذا کتابها و مقالات انتخابی هم ـ با رعایت اولویتها ـ ناظر به همه این حوزهها خواهند بود.اهداف طرح
اهداف اصلی و فرعی الف) اهداف اصلی - اعتماد سازی نسبت به برنامه تربیتی اسلام - انگیزش ودغدغهسازی - ارائه یکسری تعالیم لازم در سطح مفاهیم تطبیقات مفاهیم مدلها و برنامههای کاربردی - شناسایی کمبودهای حوزه کتاب در زمینه تربیت کودک ب) اهداف فرعی برای خیز به سوی دانش دینی «تعلیم و تربیت کودک» - آسیبشناسی نظام تعلیم و تربیت اسلامی کودک در سطح خانوادهها در سطح نهادهای تعلیم و تربیت - آسیبشناسی تولید علم در زمینه «تعلیم و تربیت اسلامی کودک» - نیل به یک مدل کلان برای ارائه به نهادهای متولی این امرارائه معلومات کاربردی به همسران طلاب در جهت کمک به تربیت اسلامی فرزندان آنهادر مرور ابتدایی مشهودات خود از وضعیت تربیت کودک در زندگی طلاب، مسائل نگران کنندهای را به یاد میآوریم که نشان از کوتاهی غیر قابل توجیه مسئولان امر، در این رابطه است.مقصود ما از نهادهای مسئول، تنها نهادهای فرهنگی نیست. بلکه پیش ازآنها نهادهای علمی و پژوهشی قرار دارند که باید طرحها، الگوها و برنامههای قابل اجرا به نهادهای فرهنگی و خانوادهها ارائه نمایند.علل این نابسامانیهادر جلسات کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که یکی از علل این نابسامانیها در مسأله تربیت کودک، نبود معارف کاربردی و نظاممند و نداشتن مدلها و الگوهای متناسب با عصر و جامعه حاضر است: «الناس اعداء یجهلون». جامعه ما تا حدودی شبیه میدان جنگی است که همة شرکت کنندگان، احکام و مسائل شرعی جهاد را میدانند ولی طرح، برنامه، استراتژی و نقشهای برای حمله ندارند.از دیگر علل این نابسامانی، فقدان بینش کافی توحیدی و نگاه مبنایی انسانشناختی و معرفتی در این زمینه است. همچنین نبود بستر مناسب و فرهنگ قابل تزریق جایگزین کار را برای ما دشوارتر میکند. بنابراین لازم است با تدوین سیر مطالعاتی مناسب برای رفع این کمبودها خیز برداریم و پس از بازخوردگیری لازم، مراحل دیگری را که لازم است آغاز نماییم. برخی از مشکلات پیشگفته همسران طلاب در زمینه تربیت کودک، عبارتند از: در حاشیه قرار گرفتن دغدغه مادری و نیز تربیت اسلامی کودک و محور واقع شدن انگیزههای دیگری که بسیاری از آنها با تربیت فرزندان ناسازگار است؛- کمی انگیزه مطالعه درباره تربیت کودک؛- تفاسیر غیر اسلامی یا تطبیقات غیر اسلامی از «موفقیت در زندگی و تربیت فرزندان»؛- جلوه و بروز مادیگرایی، سکولاریزم و فرهنگ غربی در یک ماسک اسلامی و معقول؛- فقدان تدبیر مناسب در به کار بستن معارف تربیتی با نظر به مقتضیات زمان و مکان؛- عدم قدرت مانور در موقعیتهای مختلف برای حفظ استراتژی ثابت و مشخص؛- عدم وجود دغدغه تربیت کودک به عنوان یک دغدغه اصلی و محوری و در قالب یک برنامة مستقل، منظم، طولانی مدت با جهتگیری روشن و چشمانداز و نظام خاص، برنامه، ریزبرنامة مشخص؛ آن هم در قالب یک اقدام و سیاستگذاری آگاهانه و هوشیارانه و غیر منفعل.متاسفانه اقدامات تربیتی ما برخاسته از حساسیتهای کور و دغدغههای جزئی و مقطعی است که به شکل موضعگیریهای قهری، نیمه آگاهانه و گاهگاهی صورت میگیرد.- انفعال در مقابل کودکان و فرهنگ حاکم عصر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ