X
یادداشت | محمدجواد رضا زاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیرگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | طیبه مددی موسوی پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیر گروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با تقدیر از تدوین «موسوعه آیاتالاحکام» پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، این اثر را پاسخی به نیازهای فقهی روز جامعه و موجب تسهیل پژوهش در حوزههای علمیه دانست.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
خانم دکتر شایگان نیز در مورد حدود و ضوابط قانونی عفاف و حجاب در ایران بحثش را اینگونه ارائه داد:
” محدوده ی پوشش افراد در بر خی کشورها در قانونشان آمده، در کشور ما نیز از سال ١٣٣٧ یعنی در زمان رضاشاه در زمینه ی پوشش، اساسنامه ی لباس رسمی مأموران کشوری و قانون متحدالشکل کردن اتباع ذکور ایران دیده می شود و در سال ١٣١۴ نیز قانون کشف حجاب را داشته ایم.
بعد از انقلاب در زمینه ی بحث پوشش تا سال ۶٢ قانونی وجود نداشته است. یعد از اینکه امام (ره) می گویند حجاب تکلیف شرعی است و خانم ها اگر می خواهند در جامعه باشند باید حجاب داشته باشند، در قانون تعزیرات سال ۶٢ در ماده ١٠٢ آورده شد که زنان بدون حجاب شرعی نباید در جامعه حاضر شوند و اگر بی حجاب ظاهر شوند مستوجب مجازات ٧۴ ضربه شلاق خواهند بود.
سپس در سال ۶۵ قانون نحوه ی رسیدگی به تخلفات فروشندگانی که استفاده از کالاهای آن ها در جامعه خلاف شرع بوده و عفت عمومی را جریحه دار می کند تصویب شد، که یکی از آن ها، لباس های مروج فساد و دیگری لباس هایی بود که نماد گروه های ضد اسلام و انقلاب هستند در این قانون ذکر شده است. در سال ٧۵ ملاک ها و مصداق های پوشش را نیز تعیین کردند و تبصره ای در قانون ۶٣۸ قانون مجازات اسلامی داریم که جایگزین ماده ١٠٢ شد و این قانون این است که هرکس عملا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند، به حبس ١٠ روز تا دو ماه بعلاوه ی ٧۴ ضربه شلاق جریمه می شود و اگر مرتکب عملی شود که نفس عمل اشتباه نباشد و فقط عفت عمومی را جریحه دار کند فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا ضربه شلاق مجازات می شود. همچنین زنانی که بدون حجاب شرعی وارد جامعه شوند به حبس از ده روز تا دو ماه یا ۵٠ هزار ریال تا ۵٠٠ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد. تا الان یعنی سال ٩۶ این قانون و این مبلغ جریمه هنوز اصلاح نشده است.”
این استاد دانشگاه اضافه کرد:
” در تحقیقی که انجام دادیم فهمیدیم ٢۶ قانون، آئین نامه، دستورالعمل و بخشنامه مرتبط با حجاب و عفاف در کشور ما وجود دارد اما در اجرا ما با مشکل قانون مواجهیم و نمی دانیم دقیقا چه کسی را به خاطر بدحجابی دستگیر کنیم و بگوییم مثلا باید فلان مقدار جریمه بدهی. البته در قوانین ما به طور جزئی در مورد لباس و پوشش و ظاهر افراد در محیط های گوناگون محدوده هایی تعیین شده، مثلا برای دانشجویان گفته شده که باید لباس شان ساده باشد و لباس مربوط به مهمانی ها و جشن ها را نباید بپوشند، رنگ لباس ها تند و زننده نباشد و عدم استفاده کفش پاشنه بلند برای خانم ها و دمپایی و صندل برای مردان، استفاده از زیور آلات در حد مجاز و موارد دیگر ذکر شده است. حالا اگر این ها بخواهد اجرایی شود باید بگوییم هر کدام چقدر مجازات دارد. می توان گفت قانون به اندازه کافی هست اما مصادیق و جریمه و مجازاتش به روز نشده، یعنی مشخص نیست که این خانمی که به خاطر بد حجابی یا بی حجابی دستگیر شده را چقدر باید جریمه کنیم؟ بواقع چه زمانی می توانیم بگوییم این قوانین می تواند اجرا شود و بدحجابی جرم است؟ “
وی تصریح کرد:
” دیدگاه ها ی جامعه شناسی، جرم را زمانی مطرح می کنند که وجدان جمعی جریحه دار شود و اگر قانون برایش مجازات تعیین کند، جرم است. اینکه آیا فلان پوشش وجدان جمعی را جریحه دار می کند، بین عرف و قانون تضاد وجود دارد. این که قانون گریزی کنیم و بی حجابی و بدحجابی در جامعه داشته باشیم، به این برمی گردد که قانون گریزی ما ابزاری است، اعتراضی است یا اخلاقی؟ قانون گریزی ابزاری زمانیست که فرد حساب و کتاب مادی می کند یعنی اگر این کار را کنم به ضرر من است یا به نفع من. قانون گریزی اعتراضی زمانیست که به وضع موجود معترض است و قانون گریزی اخلاقی براساس نوع تربیت و ارزش های خانواده است. مثلا خانم ترکمن به ظاهر برخی موارد حجاب را رعایت نکرده اما بدون منظور و براساس عادت و آداب و رسوم سنتی اش این حجاب را دارد و قصد جریحه دار کردن وجدان جمعی را هم ندارد.”
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.