X
دومین جلسه از دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» با حضور سه تن از پژوهشگران عرصه فضای مجازی، برگزار شد. در این جلسه، چالشها و فرصتهای موجود در طراحی سکوهای مجازی اسلامی و نقد الگوهای موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین سید علی موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سخنانی به تبیین چالشهای فقه فرهنگ پرداخت و ضمن نقد رویکردهای موجود، بر ضرورت تحول در این حوزه و حرکت به سوی ساختارسازی تمدنی تأکید کرد.
نیمهشعبان، نه تنها روز میلاد آخرین حجت الهی، بلکه نقطه پیوند میان زمین و آسمان است؛ روزی که امید، در تار و پود هستی تنیده شد و زمین مأوای ولیّ خدا گردید. این روز بزرگ، در فرهنگ اسلامی، جایگاهی ویژه دارد و بهعنوان یکی از پرفضیلتترین ایام سال، شناخته میشود.
نشست تخصصی "اصلاح نگرش به خانواده و تاثیر آن در بهبود رفتارهای ارتباطی در خانواده" از دوره مهارتهای اخلاقی برای حل مسائل خانواده با محوریت قرآن و حدیث با سخنرانی دکتر محمدجواد فلاح، مدیر کارگروه تربیت، زن و خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، در تاریخ 17 مهرماه 1403 در مسجد امیرالمومنین (علیهالسلام) شهرک مهدیه برگزار شد.
یادداشت: حمیدرضا فتحی
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نویسنده: حمیدرضا فتحی
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «پدیده گفتمان» خبر داد. این اثر به قلم محمدرضا فلاح شیروانی و با تدوین سیدمصطفی مدرس مصلی در زمستان ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 1" شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی تربیتی و به کوشش میثم قاسمی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نخستین جلسه دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» به همت کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سالن امام رضا علیهالسلام دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
از نگاه دین مبین اسلام بهره گیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری و اصلی ترین وظیفه رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و پیامبران الهی نیز همین بوده است خداوند در قرآن کریم می فرماید: وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلا الْبَلاغُ الْمُبِينُ، و بر عهده پیامبر خدا وظیفه ای به جز تبلیغ آشکار نیست.
جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تاکید داشته دارند، امام خمینی(ره) بارها در این باره فرموده اند: "مسلمانان، مخصوصا علمای اسلام موظف اند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند."
مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین می فرمایند: "تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزه ها قرار داشت، عالمان بزرگ، در زمره ی مبلغان دیانت بودند و مسئولیت خود را در سنگر تبلغ و ارشاد ایفا کردند. حوزه های شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزه های مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند...
منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریفترین کارهاست و باید و شاید که شریفترین انسانها و عالمترین و آگاهترین آنها به مسائل اسلامی و عاملترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند، کما اینکه در گذشته هم همین طور بوده است."
از آنجا که ارتقاء فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظامند دین اسلام ممکن نیست، ضروری است تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث در زمینه قواعد (مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، با همت آقایان محسن داودآبادی و اسماعیل بیوکافی اثری جدید و نظامند در 200 صفحه، مبتنی بر تعالیم قرآن و اهل بیت در این زمینه برای مشتاقان تالیف نموده است.
کتاب در سه بخش تدوينشده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين ميپردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگيهاي مبلّغ ديني را بررسي ميکند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهومشناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛اصول تبلیغ دین و ویژگیهای مبلغ دینی است.