X
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از 6 کتاب مهم و راهبردی جدید با موضوعات نقد و بررسی تفکر وهابیت در نمایشگاه بینالمللی کتاب ۱۴۰۳ تهران رونمایی میکند.
کتاب «فرهنگنامه کلام جدید» ذیل کلانپروژه فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست علمی آزادی فلسطین در اندیشه آیت الله حاج میرزا خلیل کمرهای (قدسسره) با ارائه کامیار صداقت ثمرحسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
✍ یادداشت: محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
این انتخابات گذشت اما باید قبول کنیم که اکثر ما حزب اللهیها یا با دایره معاشرین (اعم از اقوام و نزدیکان و همشهریان خود) رابطه عمیق و گرمی نداریم و به همین جهت است که توان اثرگذاری بر روی آنان را نیز از دست دادهایم. البته شاید دلیل عمده این بحران مهم، آن باشد که ما نیز همچون سایر مردم در زندگی ماشینی خود گیر افتادهایم و اساسا سالی به دوازده ماه هم خبر نزدیکان و اقوام خود را نمیگیریم. حال آنکه اولیاء الهی و در صدر همه آنان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) همواره از حال نزدیکان خود باخبر بودند و اگر کسی از اجتماع مسلمین فاصله میگرفت و حضرت ایشان را برای مدتی نمیدیدند فوراً جویای حال و اوضاعش شده و اگر بیمار بود به عیادتش میرفتند و اگر مشکلی داشت درصدد حل مشکلش برمیآمدند.
در احوالات آیت الله العظمی بهجت (ره) نیز چنین میخواندم: هر روز ظهر قبل از صرف ناهار، از طریق خانوادهشان، جویای احوال نزدیکان میشدند؛ در این اثناء اگر متوجه بروز مشکلی برای فرد یا افرادی میشدند سریعا پیگیری میکردند تا مشکل حل شود.
به هر حال عمده ما حزباللهیها چنین نیستیم و لذا در ایام منتهی به انتخابات برای اینکه جامه عمل بر ندای رهبری بپوشانیم، راحتترین کارها (نظیر پیام دادن به افرادی که خودشان رای میدهند!! به اشتراک گذاشتن کلیپهای انگیزشی در فضاها و بسترهایی که عمده مخاطبینش شرکت کنندگان در رایگیری هستند!!! و اموری از این دست) را انتخاب میکنیم!!!! و لذا قدرت تاثیرگذاری بر روی حتی مرددین را هم نداریم.
با این همه مشخص میشود راهکار حل این بحران یک چیز است و آن هم برگشت به اسلام و مبانی اسلام؛ باید واقعا و حقیقتا دغدغه دوستان و نزدیکان خود را داشته باشیم و همانند رسول خدا (صلی الله علیه وآله)، طبیبی دوار برای معاشرین خود باشیم.
بیتردید اگر چنین شد (یعنی به دامان اسلام ناب بازگردیم) شک نداشته باشید که در تمامی بزنگاهها (اعم از انتخابات و...) میتوانیم آنگونه که امام جامعه انتظار دارد، تاثیرگذار باشیم.