مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین در قم رونمایی ‌شد

مراسم رونمایی از مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) با همکاری مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی در قم برگزار شد.

 

مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین در قم رونمایی ‌شد
مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین در قم رونمایی ‌شد
مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین در قم رونمایی ‌شد
[price] [lowprice] [highprice]

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، مراسم رونمایی از مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین؛ کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی در حالی یکشنبه 8 خردادماه در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد که یک هفته پیش از آن نیز در نشست تخصصی جریان حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی که در سالن کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، از این اثر ارزشمند رونمایی و بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی برای پیشبرد کشور به عنوان یک راهبرد اساسی تأکید شده بود.

آنچه در نشست تخصصی جریان حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی گذشت از این لینک قابل مشاهده و مطالعه است، اما در مراسم رونمایی از مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی چه گذشت؟

این نشست قرار بود با حضور سید احمد عبودتیان، دستیار ویژه رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت برگزار شد که امکان حضور وی در این مراسم فراهم نشد، اما حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار رئیس موسسه مطالعات اسلامی فتوح اندیشه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه با حضور خود از مجموعه دو جلدی حکمرانی نوین رونمایی کردند.

در ابتدای مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عباس حیدری پور به تشریح فرایند تدوین کتاب حکمرانی نوین که صورت‌بندی دیدگاه جمعی از اندیشه‌ورزان انقلاب اسلامی پیرامون هویت و کارکرد حلقه‌های میانی است، پرداخت و گفت: در این مجموعه دو جلدی موضوعاتی مانند تحول در حکمرانی، دوگانه توسعه و پیشرفت، نظام دولت ملت، نظام امت امامت و مردم‌سالاری دینی، دولت‌سازی اسلامی، مشارکت اجتماعی، عقلانیت راهبری و خلق اراده ملی، مبهم بودن تصویر از دولت در ایده حکمرانی مردم، مردمی سازی دولت تنها راه مبارزه با فساد، حلقه‌های میانی ایده گام دومی رهبر انقلاب برای تحول در حکمرانی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

قائم مقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) در ادامه از نسبت حوزه‌های علمیه با انقلاب اسلامی و وظیفه‌ای که برای پشتیبانی از انقلاب بر عهده حوزویان قرار دارد سخن گفت و شناخت دقیق میدان و فهم و ترجمه آن را نیازمند تلاش آکادمیک و نظری در فضای حوزوی و چگونگی استفاده از این ظرفیت برای پاسخ‌گویی به نیاز جامعه دانست.

وی یکی از فعالیت‌های پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) را ورود به حوزه‌های اندیشکده‌ای و سیاست‌گذاری در ارتباط با مسائل کشور افزون بر پروژه‌های کتابخانه‌ای و اندیشه‌ای عنوان کرد و افزود: اگرچه حوزه ظرفیت مناسبی برای ورود به این عرصه دارد، اما تعداد مراکز حوزوی که کار اندیشکده‌ای را تقویت می‌کنند بسیار پایین بوده و لازم است .

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدری‌پور با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایده حکمرانی متفاوتی را در برابر دو ایده حکمرانی «واگذاری اداره جامعه به نخبگان» و «واگذاری آن به طبقه خاص» ارائه کرده و آن ایده «واگذاری کار به مردم» است، از بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک فرصت بی‌نظیر برای بازخوانی ایده حکمرانی مردم نام برد.

حلقه‌های میانی یک فرایند تدریجی

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان پژوهشگر و استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه حلقه میانی خروج برای مردم است نه علیه مردم، گفت: ما در مقیاس جهانی القاعده و داعش را خروج علیه مردم می‌دانیم اما انقلاب اسلامی خروج برای مردم است و صدور انقلاب به صورت فرهنگی و با اختیار ملت‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی یک حلقه میانی برای رساندن عالم به یک نقطه جهانی عادلانه‌تر است، حلقه‌های میانی را یک فرایند تدریخی خواند و گفت: حلقه‌های میانی برای تشکیل دولت تراز با ارزش‌های اسلامی و انسانی شکل می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه قم بر ضرورت معلوم بودن نسبت حلقه‌های میانی با مردم تأکید کرد و افزود: حلقه میانی که برای تشکیل دولت تراز با ارزش‌های اسلامی و انسانی شکل می‌گیرد خود مردم و بیان کننده فطرت‌های مردم مؤمن است، میان مردم و آرمان‌ها قرار دارد نه میان مردم و حاکمیت، رابطه مردم و حاکمیت را تسهیل می‌کند اما مرزهای حاکمیت و دولت‌ها را جابه‌جا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه حلقه‌های میانی جابه‌جایی حاکمیت و دولت در جهت آرمان‌ها و ارزش‌ها است، با طرح این سئوال که یک حلقه میانی چگونه حکمرانی موجود را با آرمان‌ها تراز می‌کند، بسیج مستضعفین را نمونه عالی برای حلقه‌های میانی خواند و افزود: سپاه پاسداران که تبلور ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده و از همه نهادها با انقلاب ترازتر است، از درون بسیج بیرون آمد.

حلقه‌های میانی الگوی تحقق گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی دیگر سخنران این مراسم با بیان اینکه انقلاب اسلامی در برابر مکاتب رایج کمونیستی و لیبرالیستی به میدان آمد، حرف نو زد و آن را اثبات کرد، درگیری اصلی انقلاب با سایر مکاتب را درگیری فکری خواند و گفت: انقلاب اسلامی یک حادثه یا اتفاق نبوده و نیست، بلکه یک معجزه الهی است که خود را به حادثه قیام الهی پیامبران پیوند می‌زند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مجمع عمومی سازمان ملل که فرمودند «من از ایران می‌آیم، که زادگاه پرآوازه‌ترین و درعین‌حال ناشناخته‌ترین انقلاب‌های دوران معاصر است ...»، تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک عصر جدید را رقم زد، چهارچوب‌ها را شکست و کهنه‌گی مکاتب را به رخ دنیا کشید.

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه جامعه بشری منتظر یک هدیه از طرف انقلاب اسلامی است، ایده حکمرانی نوین را یک الگوی جدید و برآمده از شعور انقلابی توصیف و تصریح کرد: همیشه از انقلاب توقع می‌رود که زاینده اندیشه‌های نو باشد و خود را در کسوت سخن نو گفتن و سخن نو ارائه کردن ببیند.
وی خاطرنشان کرد:‌ گام دوم انقلاب اسلامی گام مردم است و ایده حلقه‌های میانی الگوی تحقق این خیز و این گام به شمار می‌رود.

حلقه‌های میانی میدان اتصال فکر و اراده آحاد مردم به ساحت وجودی ولی

سخنران پایانی این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار رئیس موسسه مطالعات اسلامی فتوح اندیشه بود که تاریخ جدید ایران را از دوره صفویه با تجربه آزادی حکومت در این دوره، تجربه آزادی عالمان به ویژه فقها در دوره قاجار و تجربه آزادی مردم در جمهوری اسلامی مورد واکاوی قرار داد و گفت: برای نخستین بار اراده‌های مردم در جمهوری اسلامی می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

استاد حوزه علمیه قم یکی از مصادیق آزادی مردم در دوره جمهوری اسلامی را حلقه‌های میانی دانست و با بیان اینکه حلقه‌های میانی یک بستر نمادین برای به نمایش گذاشتن آزادی مردم است، گفت: مردم در حلقه‌های میانی می‌توانند شأن حقیقی و حقوقی داشته باشند.

وی برای تکمیل سخن خود به تبیین دو الگوی اسلام سیاسی و اسلام مدنی در دوره معاصر که نماد یکی را جمهوری اسلامی ایران و نماد دیگری را کشور ترکیه معرفی می‌کنند، پرداخت و افزود: اسلام مدنی الگوی مورد نظر دولت‌های غربی است چراکه ساختار و نهادهای قدرت در اختیار دین قرا ر نمی‌گیرد، اما دین در الگوی اسلام  رأس یک هرم اجتماعی را در اختیار دارد و وجود یک مشارکت در قاعده این هرم وجود دارد که تا رأس آن می‌تواند ادامه پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهدار با بیان اینکه حلقه‌های میانی مجموعه ساختارهای نهادی موجود در جمهوری اسلامی برای استفاده حداکثری از ظرفیت مردم است، حلقه‌های میانی را میدان اتصال فکر و اراده آحاد مردم به ساحت وجودی ولی‌شان عنوان کرد و افزود: الگوی حلقه‌های میانی حرکتی با میدان‌داری ولی و یک بستر غیرنهادی برای توسعه ولی است که در آن خلق با محوریت ولی به سمت کمال می‌رود.

وی ایده حلقه‌های میانی را اداره عرصه بین‌المللی عنوان کرد و گفت: فراروی جهان اسلام تنها یک گزینه قرار دارد و آن ایده جمهوری اسلامی ایران است که در دو دهه با یک فشار و خودآگاهی بیشتر خیز تمدنی برداشته و به سمت تمدن نوین اسلامی در پیش است؛ باید تمام اندیشه‌ها و اراده‌های ملت خرج میدان‌داری ولی شود و الگوی حلقه‌های میانی کمک‌کننده برای انجام چنین مأموریتی است.


  • برچسب‌ها
  • پایگاه اطلاع رسانی, پورتال رسمی, پژوهشکده باقرالعلوم(ع)،تبلیغ،اطلاع رسانی،گلشن ابرار

مطالب مرتبط