X
نشست نقد و بررسی کتاب مرآت انقلاب (درآمدی بر روش استخراج نظام فکری رهبران انقلاب) اثر مجتبی فرهنگ در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار میشود.
نشست مجازی میدانِ فلسطین با هدف رفتارشناسی جامعه ایران در قبال مسئله فلسطین از سوی کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار میشود.
کتاب «رودخانه ماهی و نهنگ» یک رمانْ مانند حرفهای است! اینکه مانند است، نه آن که از رمان کم دارد؛ شکل آن با رمان متفاوت است. یک نوعِ جدید است. میگویند اسمش «رمان – سند» است.
نشست علمی بررسی دیدگاه وهابیت و جریانهای تکفیری به مسئله فلسطین و پاسخ به شبهات کلامی آن به همت گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و مجتمع آموزش عالی حکمت و مطالعات ادیان برگزار شد.
کتاب «سختِ شیرین» مجموعهای از حکایت مادران سختکوش، با اراده و مصمم است که البته حس مادرانگی را هم نه تنها فراموش نکردهاند، که در آن بالیدهاند و فرزندان با ارادهای هم پرورش دادهاند. مادران سرزمینی که خودشان حالا یک الگو هستند.
پندار برساخته عنوان کتابی است به قلم یاسر قزوینی حائری که در آن روشهای دعوت، جذب و سازماندهی داعش بیان میشود. این اثر را انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر کرده است.
کتاب «سیاحت سیل» به همت و سفارش پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام تهیه و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
کتاب «بسیج زنان آمریکای لاتین: روشها، دستاوردها و چالشها»، گردآوری و تألیف پریسا رضایی کاری از انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار نشر شد.
از نگاه دین مبین اسلام بهره گیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری و اصلی ترین وظیفه رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و پیامبران الهی نیز همین بوده است خداوند در قرآن کریم می فرماید: وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلا الْبَلاغُ الْمُبِينُ، و بر عهده پیامبر خدا وظیفه ای به جز تبلیغ آشکار نیست.
جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تاکید داشته دارند، امام خمینی(ره) بارها در این باره فرموده اند: "مسلمانان، مخصوصا علمای اسلام موظف اند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند."
مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین می فرمایند: "تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزه ها قرار داشت، عالمان بزرگ، در زمره ی مبلغان دیانت بودند و مسئولیت خود را در سنگر تبلغ و ارشاد ایفا کردند. حوزه های شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزه های مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند...
منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریفترین کارهاست و باید و شاید که شریفترین انسانها و عالمترین و آگاهترین آنها به مسائل اسلامی و عاملترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند، کما اینکه در گذشته هم همین طور بوده است."
از آنجا که ارتقاء فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظامند دین اسلام ممکن نیست، ضروری است تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث در زمینه قواعد (مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، با همت آقایان محسن داودآبادی و اسماعیل بیوکافی اثری جدید و نظامند در 200 صفحه، مبتنی بر تعالیم قرآن و اهل بیت در این زمینه برای مشتاقان تالیف نموده است.
کتاب در سه بخش تدوينشده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين ميپردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگيهاي مبلّغ ديني را بررسي ميکند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهومشناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛اصول تبلیغ دین و ویژگیهای مبلغ دینی است.
کتاب پرچمداران هدایت به بررسی نقش ائمه علیهمالسلام در جلوگیری از انحرافات و تغییر ارزشها میپردازد و در آن دوران زندگی امام علی علیهالسلام، امام حسن علیهالسلام، امام حسین علیهالسلام و امام سجاد علیهالسلام، مورد بررسی قرار گرفته است.
انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، کتاب «مرآت انقلاب» را که درآمدی بر روش استخراج نظام فکری رهبران انقلاب تألیف مجتبی فرهنگ است، منتشر و روانه بازار نشر کرد.