X
دومین جلسه از دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» با حضور سه تن از پژوهشگران عرصه فضای مجازی، برگزار شد. در این جلسه، چالشها و فرصتهای موجود در طراحی سکوهای مجازی اسلامی و نقد الگوهای موجود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین سید علی موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سخنانی به تبیین چالشهای فقه فرهنگ پرداخت و ضمن نقد رویکردهای موجود، بر ضرورت تحول در این حوزه و حرکت به سوی ساختارسازی تمدنی تأکید کرد.
نیمهشعبان، نه تنها روز میلاد آخرین حجت الهی، بلکه نقطه پیوند میان زمین و آسمان است؛ روزی که امید، در تار و پود هستی تنیده شد و زمین مأوای ولیّ خدا گردید. این روز بزرگ، در فرهنگ اسلامی، جایگاهی ویژه دارد و بهعنوان یکی از پرفضیلتترین ایام سال، شناخته میشود.
نشست تخصصی "اصلاح نگرش به خانواده و تاثیر آن در بهبود رفتارهای ارتباطی در خانواده" از دوره مهارتهای اخلاقی برای حل مسائل خانواده با محوریت قرآن و حدیث با سخنرانی دکتر محمدجواد فلاح، مدیر کارگروه تربیت، زن و خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، در تاریخ 17 مهرماه 1403 در مسجد امیرالمومنین (علیهالسلام) شهرک مهدیه برگزار شد.
یادداشت: حمیدرضا فتحی
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نویسنده: حمیدرضا فتحی
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «پدیده گفتمان» خبر داد. این اثر به قلم محمدرضا فلاح شیروانی و با تدوین سیدمصطفی مدرس مصلی در زمستان ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 1" شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی تربیتی و به کوشش میثم قاسمی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نخستین جلسه دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» به همت کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سالن امام رضا علیهالسلام دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
سخن پژوهشکدهنوگرايي، موضوع جنجال برانگيز در گذشته و حال کشورماست که تقابل يا همزيستي آن با سنت، محافل روشنفکري و حتي فرهنگ عمومي جامعه را متأثر از خود ساخته است.با ظهور نوگرايي و شکلگيري جوامع مدرن، بدون شک نقش سنت، تغييراتي يافته و برخي وجوه آن تحت تأثير شرايط جديد قرار گرفته است. تعيين اين دگرگوني ها بسته به خصوصيات فرهنگي هر جامعه متفاوت است، اما نميتوان گفت که لزوما اين تحولات سبب تضعيف سنت شدند؛ چرا که بسياري از سنتها همچنان نقش مهمي در زندگي افراد و حيات اجتماعي ايفا ميکنند و حتي اگر تمامي راهها براي انتقال آنها به نسلهاي بعد مسدود باشد، انتقال شفاهي و سينه به سينه را نميتوان مانع شد. حقايق اجتماعي نشان دادهاند که مردم ميتوانند چنان زندگي خود را سازماندهي کنند که عناصر سنتي با شيوههاي جديد زندگي يکپارچه شوند. در اين سازماندهي لزوما نه سنتها کنارگذارده ميشوند و نه شيوههاي جديد مطرود ميگردند، بلکه در تعامل آنها برخي از سنتها و عناصر مدرن هيأتي نو مييابند و برآيند آنها سبب تحکيم زندگي فردي و اجتماعي خواهد شد. تعارض نوگرايي با دين را بايد نگرشي جاهلانه يا مغرضانه بدانيم، چرا که نه نوگرايي در ذات خود تعارضي با ارزشها و اعتقادات ديني دارد و نه معارف ناب الهي تحجر و عقبماندگي را به پيروان خود توصيه ميکنند. آنان که دم از تعارض و زوال فرهنگ ديني در جامعه مدرن ميزنند، احتمالاً به دنبال تحميل الگوهاي نوگرايي مورد قبول خويش، دين را مانعي سرراه ميبينند و يا اينکه از دستيابي به معارف ناب ديني محروم ماندهاند وتجارب قرون وسطايي را که ربطي به اصول مورد قبول اديان الهي ندارد، ملاک کار خويش قرار دادهاند. شايد اين جمله پاسخ مناسبي براي شبهه پيش آمده باشد که بهترين دليل بر امکان يک پديده، رخداد آن است. امروزه بسياري از کشورهاي اسلامي، از جمله ايران، نوگرايي را در دستور کار خود قرار دادهاند، ضمن اينکه اسلام اساس حکومت و جامعه آنها را تشکيل ميدهد.دين يکي از موضوعاتي است که امروزه راه خود را در وسايل ارتباط جمعي بازکرده است؛ اما اين حضور همواره با فراز و نشيبهاي تاريخي روبهرو بوده که ارتباطي تنگاتنگ با فرهنگ جامعه داشته است.گذشت زمان نشان داد که نه تنها دين و وسايل ارتباط جمعي با يکديگر ناسازگاري ندارند، بلکه دين نياز واقعي انسانهاست که آنها در هر گوشه زندگي آن را جستجو ميکنند. امکان حضور دين در ارتباطات جمعي نه تنها محقق شد و پشتيبان مطالعات نظري در علوم اجتماعي نيز گرديد، بلکه به تدريج به صورت يک ضرورت ارتباطي خود را نشان داد. پس از پيروزي انقلاب ايران، با توجه به اينكه دين به عنوان يك نهاد قوي، وارد حوزه كلان فعاليتهاي سياسي و اجتماعی گرديد و اداره حكومت و اجتماع را برعهده گرفت و صدور انقلاب را هم سرلوحه آرمانهاي خود قرارداد، مسأله كارآمد بودن دين در اداره ابعاد مختلف جامعه و قدرت و توانايي آن در ايجاد تحول و تكامل همه جانبه، جايگاه خاصي در مباحث نظري و كاربردي پيدا كرد. درباب ضرورت بررسي در مبادي نظري و كاربردي اين نظريه بايدگفت كه چنين رهيافتي در تحليل برخي پژوهشگران درباره دين و نهادها و مناسك ديني به چشم مي خورد. نويسنده محترم در نوشتار حاضر کارکرد دين را در جامعه سنتي و مدرن از زواياي گوناگون بررسي نموده وبا تحليل اين موضوع بيان مي دارد دين درجامعه مدرن نه تنها مانع حرکت و پيشرفت نيست بلکه نياز اصلي پيشرفت فردي و اجتماعي است.در پايان از محقق گرانقدر جناب آقاي امان الله فصيحي که تلاش فراواني در تأليف اين اثر نمودند قدرداني مي نماييم.پژوهشکده باقرالعلوم×فروردين 1389
عنوان: تحليل کارکردهاي دين در جامعه سنتي و مدرن
نويسنده: امان الله فصيحي
ناشر: پژوهشکده باقر العلوم(ع)
موضوع: دين ،فلسفه،سیاست