X
تحلیلی بر تغییر میدان نبرد بر اساس بیانات امام خامنهای
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | دکتر کامیار صداقتثمرحسینی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
مقاله | ایوب شافعیپور منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
مقاله | فرشاد مرادی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | زهرا ابراهیمزاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام)
یادداشت | محمدمهدی حسینزاده اصفهانی
نگاهی به جهتگیری سکولار داخلی و حمایت تکفیری منطقهای
یادداشت | احمدکوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
گزارشی از شکاف میان روایتهای رسانهای و هویت واقعی ایرانیان
یادداشت | علیرضا مومن آرانی؛ دکتری جامعه شناسی مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی تبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | رضا طراوت سومین یادداشت از سری عقلانیت نظام
یادداشت | فاطمه سادات تقوی پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
حجتالاسلام حیدریپور قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام تأکید کرد که پشت هر تجربه موفق، مجموعهای از تلاشها، شکستها و داراییهای انسانی نهفته است که ارزش واقعی یک تجربه را شکل میدهد.
دکتر مؤمن آرانی مسئول کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده افزود: تجربهها در چارچوب فرهنگ و نظام دانایی شکل میگیرند و فهم آنها بدون توجه به زمینههای فرهنگی و تاریخی امکانپذیر نیست.
نشست علمی بررسی پیامدهای اجتماعی افزایش نرخ ارز با ارائه حجتالاسلام دکتر مجتبی نامخواه مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام توسط دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی با تجلیل از تلاشهای علمی صورتگرفته در تدوین موسوعه «آیاتالاحکام»، این مجموعه را کاری مهم و خدمتی اثرگذار برای حوزههای علمیه دانستند و بر جایگاه برجستۀ قرآن در فرآیند استنباط فقهی تأکید کردند.
نشست نقد و بررسی کتاب «مدرسه آیندهساز»، اثر حجتالاسلام بختیاری، در تاریخ یکشنبه ۹ آذرماه در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از اندیشمندان و ناقدان حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.
سوم جمادیالثانی سال ۱۱ هجری قمری، بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها)، پس از تحمل رنجها و مصائب پس از رحلت پیامبر (صلیالله علیه و آله و سلّم)، به شهادت رسید و پیکر مطهر ایشان به وصیت خود، مخفیانه دفن شد.
نگاه حوزوی به مقوله کسب دانش در جهان بینی اسلامی، نگرش و بینش خاصی نسبت به علم وکسب آن وجود دارد. کتاب "بینش علمی" طلیعه ای برای تبیین دیدگاه محتشم و فاخر اسلامی به پدیده «علم» و مقوله کسب دانش می باشد. هنوز هم چون گذشته هایی که برای ما روایت می شود، کسانی که خداوند به ایشان لطف کرده و طلبگی را روزی شان کرده است، علم را بدون هیچ شائبه و عنوان دیگری برای خود مطلوب می دانند و برای دانایی دینی تب و تابی دارند. این به خاطر آن نظام ارزشی است که می پذیرند و به خاطر ورود در محیطی است که محیط متفاوتی است. اینجا واقعا علم، مطلوب اول است و تا سنوات طولانی برای طلاب علوم دینی مدرک تحصیلی و اعتبار اجتماعی مطرح نیست، بلکه خود دانایی و باسواد شدن برای ایشان مطلوبيت جدی و اصالی دارد، طوری که طلبه برای آن زندگی خودش را سمت و سو و سامان می دهد، و برای پیشرفت علمی به قدر وسع خود جهاد میکند، هر جا که لازم باشد می رود تا مگر بتواند نتیجه ای در خور رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به دست بیاورد. همچنین می بینیم که طلبه ها کلی سؤال دارند، درباره این که چه باید بخوانند؟ چه طور باید بخوانند؟ و اینکه این کار را با چه چیزی انجام بدهند؟ متن درسی چه باشد؟ استاد چه کسی باشد؟ مدرسه بروند، مؤسسهای بروند یا نه؟ تا حدی این سؤالها جدی است که گاهی آرام و قرار را از طلبه میگیرد. نه نظام آموزشی حوزه، بلکه یک نظام ارزشی است که او را چنین بی قرار نموده است. این دغدغه ها نشانه های خوب و ارزشمندی هستند، منتها از کسی که صاحب این دغدغه های عزیز است میتوان پرسید چه تصویری از مطلوب خود و چه تصویری از راه های دستیابی به این مطلوب دارید؟ اگر تصویر درست نباشد مطمئنا چیزی را دنبال خواهیم کرد که مطلوب نیست یا از راه هایی خواهیم رفت که بهترین راه ها نیستند یا اصلا درست نیستند. نتیجه هم این می شود که محصولی که به دست میاید بیشتر مزاحم و وزر و وبال است. به همین جهت باید این نگاه ها (تصویر از مطلوب و راه) هم در فرهنگ ارزشمند حوزوی ارج و قربی داشته باشد و در زندگی طلبگی ما سهم خوبی از زمان را به خودش اختصاص بدهد تا ما برای اینکه به دیدگاه درستی در باب علم و راه های تحصیل علم دست پیدا بکنیم با بن بست مواجه نشویم. کتاب "بینش علمی" نوشته حجت الاسلام محمد رضا فلاح شیروانی، در قالب هفت قاعده، به تبیین و تشریح نگاه حوزوی به مقوله علم و دانش پرداخته است و پاسخ بسیاری از سوالات نسل جدید را در این کتاب ارزشمند گنجانده است. این کتاب ارزشمند توسط انتشارات باقرالعلوم علیه السلام در 80 صفحه به زیور تبع آراسته شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.