X
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | محمدجواد رضا زاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیرگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | طیبه مددی موسوی پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیر گروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با تقدیر از تدوین «موسوعه آیاتالاحکام» پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، این اثر را پاسخی به نیازهای فقهی روز جامعه و موجب تسهیل پژوهش در حوزههای علمیه دانست.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
راهبردی که رهبر معظم انقلاب در 19 دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند؛ «کشاندن مردم به صحنهی مبارزه با جهتدهی دقیق و با توانبخشی معرفتی» است. در راستای این راهبرد، الگوی گفتگو با مردم مبتنی بر روایت دقیق و عمیق، جهت تبیین و تولید افکار عمومی ارائه می شود.
رضا سامان
بخش دوم
چگونه سه قید «جهتدهی»، «دقیق و نقطه زن بودن» و «توانبخشی معرفتی» در قالب روایت قابل تحقق است؟ پیش از پاسخ به این سؤال، یک مرور اجمالی بر بیانات رهبری در دیدار مداحان و دیدار مردم قم داشته باشیم تا منظور صحیح از این سه قید روشن شود. در دیدار با مداحان، رهبری دو شاخص مطرح میکنند: «توانایی برانگیختن و حرکت آفریدن» و «هدفگیری دقیق» و اینگونه توضیح میدهند: «این دو شاخص را در نظر داشته باشید: یکی اینکه ببینید آنچه شما ارائه میدهید چقدر قدرت برانگیختن دارد، چقدر میتواند دل را تکان بدهد، چقدر میتواند حرکت ایجاد کند، و دوّم اینکه چقدر دقیق است؛ دقّت در حرکت خیلی مهم است. گاهی اوقات میخواهیم کار خوبی بکنیم، یک حرفی میزنیم، دقّت نمیکنیم در خصوصیّات این حرف، [لذا] در هنگامی که دنیای اسلام نیاز به اتّحاد دارد اختلاف ایجاد میکنیم، شکاف ایجاد میکنیم؛ این عدم دقّت است.» (13/10/1402)
در دیدار با مردم قم نیز ضمن اشاره به بیانات در دیدار با مداحان فرمودند: «کشاندن مردم به صحنهی مبارزه باید با جهتدهی دقیق و با توانبخشی معرفتی باشد. من چند روز قبل هم یک صحبتی اینجا کردم، همین نکته را گفتم. یعنی همانطوری که موشکهای شما نقطهزن و دقیق هستند، شما که وسط میدان ایستادهاید و مردم را دعوت میکنید، هدفتان باید مشخّص باشد، دقیق باشد... هدف عبارت است از حاکمیّت اسلام، عزّت ملّی، صلاح کامل ملّت ایران، اعتلای ملّت ایران و مقابلهی با استکبار؛ هدف اینها است... امثال مطهریها کارشان این بود که [هدف را] مشخّص کنند و معرفت لازم به مردم داده بشود. توانبخشی معرفتی خیلی مهم است؛ این کار اصلی است. طلبهی ما، فاضل ما، روشنفکر ما، دانشگاهی ما، استاد ما باید در این زمینه حرکت بکنند؛ معرفتبخشی کنند، توانبخشی معرفتی کنند.» (19/10/1402)
بنابراین: الف- منظور از «جهتدهی»، توانایی برانگیختن و حرکت آفریدن است. در مقایسه رویکردهای موجود بیان شد که روایت، از توانایی بالاتری در برانگیختن و حرکت آفرینی برخوردار است.
ب- منظور از «دقیق و نقطه زن بودن»، تعیین دقیق هدف است، طوری که توانایی برانگیختن و جهتدهی بهصورت نقطه زن عمل کند و اطراف را تخریب نکند. به عبارتی بصیرت در حرکت وجود داشته باشد. بعد از آنکه توانایی روایت در تأثیرگذاری و حرکت آفرینی روشن شد، مسئلهی بعدی آن است که آیا هر روایتی دقیق و نقطه زن است؟ خیر چنین نیست. روایت در صورتی نقطه زن است که اهداف انقلاب را بهخوبی بشناسد و الا چهبسا دعوت به مشارکت بهگونهای روایت شود که عزت و صلاح کشور را در نظر نگیرد. مانند آنکه بیان شود: «مشارکت اساساً به نفع اشخاص قدرتطلب است تا صاحب کرسی شوند؛ ولی چه کنیم که اگر رأی ندهیم امنیت کشور به خطر خواهد افتاد.» این بیان چهبسا به مشارکت ختم شود؛ اما هدفگیری دقیق نبوده است و مشارکت را در راستای پیشرفت و اعتلای کشور تعریف نمیکند و آن را تخریب میکند.
ج- منظور از «توانبخشی معرفتی» که بهعنوان کار اصلی در بیان رهبری بیان شده است. ارائه محتواهای عمیق و باورهای بنیادین است که در چگونه دیدن صحنه بسیار مؤثر است؛ بنابراین پیشفرضها، باورها و معرفتهای بهکاررفته در روایت باید اصیل و عمیق باشد و این معرفتها را از مکتب امامین انقلاب میتوان یافت. گاه هدفگیری دقیق است؛ اما به علل مختلف از گزارههای سطحی، زرد و جذاب در روایت استفاده میشود که معرفت مردم را افزایش نمیدهد. اگر گزارهها معرفتی باشد، توان تعقل، بصیرت و انتخاب صحیح در مخاطب افزایش پیدا خواهد کرد؛ اما اگر گزارهها سطحی باشد، تأثیر آن بیشتر احساسی و از نوع ایجاد جو و اقناع خواهد بود و توان مخاطب را چندان بالا نخواهد برد.
بنابراین از این سه قید مدل روایتپردازی دقیق و عمیق استخراج میشود. آنگاه در جنگ روایتها باید با این روایت دقیق، روایت مخالف را به چالش کشید. متن کامل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.