X
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
ششمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن»، با محوریت «وظیفه رسانهها در حفظ و تقویت روایت اصیل از همبستگی تمدنی جامعه ایرانی»، پنجشنبه ۱۲ تیرماه توسط کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب سلسله نشستهای راهبردی «ایران آینده» برگزار شد.
✍️ محمدجواد فلاح
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
جنگ و مقاومت ملت ایران میتواند کشور را در حوزههای مدیریتی، حکمرانی، فناوری، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بهاندازهٔ بیست تا سی سال بهپیش بِراند.
پنجمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن»، با محوریت «وظیفه رسانهها در حفظ و تقویت روایت اصیل از همبستگی تمدنی جامعه ایرانی»، سهشنبه ۱۰ تیرماه به صورت مجازی توسط کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب سلسله نشستهای راهبردی «ایران آینده» برگزار شد.
یادداشت
چهارمین نشست از سلسله نشستهای راهبردی «آنِ ما شدن» با تمرکز بر موضوع «وظیفه رسانهها در حفظ و تقویت روایت اصیل از همبستگی تمدنی جامعه ایرانی»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
در جریان دیدار رئیس بنیاد ملی نوجوان از پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، زمینههای همکاری مشترک در حوزه تأمین نیازهای پژوهشی و تولید محتوای فرهنگی ـ دینی برای نوجوانان بررسی شد.
همزمان فرارسیدن ماه محرم و موسم حماسه و بیداری، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) مجموعهای خواندنی و تأثیرگذار از تازههای نشر خود را معرفی میکند؛ آثاری که هر یک دربردارنده نگاهی نو و تحلیلی ژرف به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و تمدنی نهضت حسینی و میراث عاشورا هستند.
بیش از 1500 نفر از علما و متفکران اهل سنت طی بیانیهای اعلام کردند: اکنون روزی است، که ما متفکران و صاحبان اندیشه اهل سنت ایران اسلامی، با صدای رسا و تاسی از قرآن و سنت نبوی اعلام میکنیم که ایستادن و مقاومت در مقابل این کفار حربی واجب الهی است.
یادداشت |
عنوان : سخن و سخنوريتاریخ چاپ : 1386ناشر : پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلامموضوع کتاب : مذهبينوع کتاب : کتابهای عمومیگزارش حاضر مربوط به تلخيص كتاب «سخن و سخنوري» از سلسله گفتارهاي فلسفي مي باشد، كه توسط دكتر “حسين سوزنچي” تدوين شده در اختيار علاقمندان آثار استاد فلسفي(ره) قرار گرفت. كتاب حاضر به همت پژوهشكده باقرالعلوم (ع) قم، براي اولين بار در زمستان 1386 در تيراژ 3000 نسخه چاپ و منتشر شد. اين كتاب داراي پيشگفتار، مقدمه، و سه بخش اصلي و خاتمه است.مؤلف در پيشگفتار كتاب با بيان 7 نكته به بيان جايگاه سخن و سخنوري و شيوه نگارش كتاب پرداخته است.در مقدمه كتاب نيز مطالبي چون سخن و انديشه، دو مميزه اصلي انسان؛ تفاوت هاي صداي حيوان و تكلم انسان؛ تفاوت نسبي انسان و حيوان در يادگيري؛ تفاوت مطلق انسان و حيوان در ياددهي؛ ضرورت تبعيت زبان از عقل و برتري تكلم بر سكوت آمده است.بخش اول: ويژگيهاي شخصيتي سخنور1-تقويابعاد مختلف تقواي خطيب:الف) هماهنگي قول و عمل:1.تاثير هماهنگي و قول و عمل بر نفوذ كلام؛2.هماهنگي قول و عمل در سيره معصومين.ب) انگيزه خطيب؛جمع بندي: خطباي اسلام جهت موفقيت در كارشان بايستي مراعات دو اصل اساسي را داشته باشند:اول) دين خدا را در كمال صداقت و راستي و حسن نيت به مردم معرفي كنند. دوم) تنها به گفتن تعاليم الهي اكتفا نكنند؛ بلكه عملاً گفته هاي خويش را نيز به كار بندند.2-شجاعتالف) ماهيت شجاعت؛ب) ضرورت نجات در هدايت مردم؛ج) شجاعت معصومين (عليهم السلام)؛د) حد و مرز شجاعت: شجاعت حد وسط بين تهوّر و جبن است. خطيب توانا و شجاع از يك سو از كنار گناهان و جرايم اجتماعي بي تفاوت نمي گذرد و از سوي ديگر مراقبت مي كند به بي باكي گرايش نيابد و تحت تآثير احساس قرار نگرفته و از مرز حق تجاوز نكند.بخش دوم: وظايف سخنورمقدمه (سخنور و نفوذ كلام):الف) مؤلفه هاي مهم در سخنراني:1-شخصيت سخنران؛2-موضوع بحث؛3-هنرمندي سخنران در چگونگي القاي سخن.ب) مروري بر وظايف سخنور:1- آگاهي و آگاه سازي؛2- اقناع شنوندگان؛3- ترغيب به عمل:نيروي محرك براي عمل در شنوندگان، استفاده بهينه از عواطف و احساسات وي است. در ميان عواطف، محبت از مؤثرترين آنهاست كه براي واداشتن انسان ها به اداي فرايض و ترك محرمات از آن مي توان بهره برداري كرد.1)بصيرت:الف) ضرورت آگاهي براي سخنورب) مقررات سخن گفتن بدون علمج) انواع سخن گفتن بدون علمد) ضرورت در تفكر گرفتن ميزان فهم شنوندگان 1- تناسب موضوع بحث با فهم مخاطب2- تناسب حد بحث با ظرفيت مخاطب: مسئله سخن گفتن در خور فهم شنوندگان آنقدر حائز اهميت است كه تمام پيامبران الهي در راه تبليغ دين خدا مأموريت يافتند اين وظيفه اساس را همواره رعايت نمايند.رسول اكرم (ص) فرموده اند:«ما پيامبران مأموريت داريم كه با مردم به قدر عقلشان سخن بگوئيم» 2)حد شناسي:الف) ضرورت حد شناسيب) ابعاد حد شناسي1- حد شناسي به لحاظ علمي:اولين مسأله در اين بحث آن است كه سخنران بايد به اندازه معلومات خود سخن بگويد كه خود اين مسأله ابعاد مي دارد:الف) به لحاظ خود معلومات (چه مي خواهد بگويد)ب) به لحاظ سير بحث (چگونه مي خواهد بگويد)ج) به لحاظ منبع بحث (از كجا مي خواهد بگويد)2- حدشناسي به لحاظ اجتماعي:الف) از نظر تقويب) از نظر وزن اجتماعيج) از نظر واكنشي سخن3- حد شناسي به لحاظ جسمي و رواني:حالات جسمي و روحي خطيب هنگام سخنراني بايد عادي و طبيعي باشد و در صورت احساس ناراحتي، گرسنگي، بي خوابي و... سخنراني نكنند. چرا كه موجب عدم تمركز فكر، ضعف حافظه و بيان سخنان ناسنجيده مي شود.3)پاسخگوئي به شبهات:الف) ضرورت پرهيز از پرداختي به شبهاتب) چگونگي پرداختن به شبههج) نمونه اي از روش درست پرداخت به شبههبخش سوم: ويژگي هاي سخنراني خوب1)مقدمه سخن: الف) از نظر لزوم و عدم لزوم:1-الف) ضروري2- الف) غير ضروري ولي مقيد3- الف) غير ضروري و مضر4- الف) غير ضروري و زايدب) رعايت كيفيتج) رعايت كميتمقدمه فرع است و ذي المقدمه، اول بنابراين سخنران نبايد قسمت اعظم وقت مجلسي را به مقدمة اختصاص دهد به طوري كه شنوندگان گمان كنند كه وي، ذي المقدمه را بي ارزش تلقي نموده يا آن را از ياد برده است.2)ساماندهي سخن (زاويه انحراف)الف) چگونگي شروع بحثب) مشخص كردن سير بحث و استخراج پيامج) پرهيز از تناقض گوئي3) فصاحت:الف) اهميت فصاحتب) مؤلفه هاي فصاحت1- ب) استفاده از لغات فصيح2- ب) تركيب زيباي عبارات3- ب) اندازه گيري سرعت كلام4- ب) اندازه گيري صداج) عوامل ضد فصاحت:1-ج) به كار بردن كلمات زشت2-ج) وقفه در كلام3-ج) لكنت زبان: از جمله عوارضي است كه منافات با فصاحت متكلم است، لكنت زبان است. اين امر، عوامل متصدي مي تواند داشته باشد كه به برخي از آنها اشاره مي شود:- اضطراب نفس- سخن گفتن بر خلاف عقيده- سخنراني در محضر بزرگان3)بلاغتالف) بلاغت و ابعاد آنالف- 1- كميت كلام: برخي از عوامل پرحرفي را مي توان در موارد ذيل خلاصه كرد:-اصرار بر بيان همه دانسته ها-خروج از موضوع بحث-پرداختن به موضوعات بي فايدهالف – 2- رعايت تناسب مجلسالف- 3- شناخت زمان و اقتضائات آن:-زمان طبيعي-زمان تاريخي-زمان اجتماعي:- توجه به پيشرفتهاي علمي و صنعتي- توجه به علوم جديد- توجه به جو سياسيالف- 4- قدرشناسي و ثناگوئيالف- 5- احترام به شخصيت شنوندگان- به نرمي سخن گفتن- نگاه همه حضار- كيفيت نقد اجتماعي5) رعايت هماهنگي:الف) ضرورت هماهنگي حركات و لحن سخن با محتواي سخنوريب) رعايت هماهنگي در سيره معصومينج) مضرات عدم رعايت هماهنگي6) محتواي كلام- روشهاي القاي مطلب1- سخنان حكيمانه و منطق استدلال2- موعظه نيكو3- جدل پسنديده7) فهماندن سخن- راهكارهايي براي تفهيم سخن1- رواني كلام و استفاده از جملات كوتاه2- استفاده از مقايسه3- استاده از تشبيه و تمثيلبه كارگيري اين روش در پاسخ به بسياري از پرسش ها و شبهات افراد نيز مي تواند مؤثر باشد. ؟؟؟ در مقابل سؤال «چرا نماز به عربي خوانده شود؟»و براي تفهيم مفهوم شعائر ديني، مي توان از تمثيل نماز به سرود ملي يك كشور استفاده كرد كه علي رغم وجود زبان ها و گويش هاي مختلف در يك كشور، سرود ملي به زبان رسمي خوانده مي شود.خاتمه: وظيفه شنوندگان:1-حسن استماع2-جديت در استماع3-انگيزه استماع مطالب علمي و...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.