X
یادداشت | محمدجواد رضا زاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیرگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | طیبه مددی موسوی پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیر گروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه با تقدیر از تدوین «موسوعه آیاتالاحکام» پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، این اثر را پاسخی به نیازهای فقهی روز جامعه و موجب تسهیل پژوهش در حوزههای علمیه دانست.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
معرفی کتاب از حامد عبدالهی
تجربه نگاری عبارت است از توانایی، دانایی و مهارتهایی که در مواجهه با یک رخداد و حل مسئله مربوط به آن (به صورت فردی، گروهی، یا با مشاهده) از طریق تدبیر و تصمیم (در یک مقطع زمانی خاص) حاصل و به نتایج و دستاوردها و پیامدهایی میانجامد. دانش تجربهنگاری از این جهت اهمیت دارد که باعث افزایش امکان عملکرد و افزایش دانش و یادگیری در رشتههای مختلف و نیز غنیسازی دانش بومی میشود و اشتراکگذاری دانش سازمانی و رشتهای را نیز ممکن میکند. ثبت (مکتوب نمودن)، گردآوری، تنظیم و تدوین، دستهبندی و نگهداری اطلاعات و مفاهیمی که خود از فعالیتی هدفمند، دقیق و منظم حکایت دارد از جمله مراحل تجربهنگاری است. پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام، در رویکرد جدید خود در حال گردآوری تجربههای ناب تبلیغی است که در قالب کتاب ارائه کند تا الگوهای فراگیری را در این حوزه، به جامعه خاص و عام مخاطبان خود تقدیم نماید. مجموعهای از این کتابها اکنون پس از تحقیق و پژوهش، به چاپ رسیده که هر کدام داستان شیرینی دارند و هر یک روایتی است از تلاشهای جهادی. این کتابها البته داستان و خاطره و روایت نیستند! تجربهنگاریهای علمی با روشهای پژوهشی هستند که میتوان از آنها قالبگیری کرد، تقاطعگیری کرد، الگوی فراگیر ساخت و حتی بایدها و نبایدها را استخراج کرد و در عین حال از خواندن آن لذت برد. «قدقامت المدرسه»، «تبلیغ در منطقه آزاد» و «رخصت»، از نخستین منشورات تجربهنگاری در این حیطه است که دانه به دانه آنها را مرور میکنیم. کتاب تبلیغ در منطقه آزاد، در واقع خودتجربهنگاری یک مبلغ است به نام سید محمد حسین اخوان که خواسته تجربیات خود را مدون کرده و درقالب کتاب ارائه دهد. این اثر یک محصول دانشگاهی یا پژوهشی به معنای کتابخانهای نیست اما یک تجربه پژوهشی است. انگار کسی خود را کاویده باشد! هزاران طلبه و فاضل حوزوی بارها به تبلیغ اسلام رفتهاند و سالها تجربه دارند اما کمتر کسی آن تجربهها را نوشته است. اگر هم چیزی نوشته شده یا مصاحبه شده، ذکر خاطرات بوده است. ما در این کتاب با زوایا و ابعاد مختلفی از تبلیغ مواجه میشویم که آن هم برای یک نفر پیش آمده نه هزاران نفر. یعنی کتاب بر اساس تجربیات دیگران گردآوری نشده است. برای روشن شدن بهتر این تفاوت لطیف، کافی است فهرست کتاب را ببینیم و با سرفصلهای آن آشنا بشویم که زیر هر عنوان هم دهها موضوع ریز چیده شده است. تعامل با اقشار، جریانسازی، کادرسازی، شبکهسازی و گفتمانسازی، بحرانها و مشکلات، آسیبشناسی تبلیغی، راهکارها و راهبردها، عنوان هفت فصل این کتاب هستند که به خوبی نشان میدهد با یک اثر پرفایده روبرو هستیم و بسیاری از ریزموضوعات مورد نیاز ما را در خود گرد آورده است. مثلاً در فصل نخست، به اقشار مختلف پرداخته است: جوانان، داشمشدیها، روشنفکران، مخالفان سیاسی، ملیگراها، پیرمردان، افراطیها و معلمان. در بخشی از این فصل میخوانیم: حزباللهیهای تندرو ... من بهترین کاری که در مقابل با آنها داشتم، دوری از این قشر بود، چرا که دائم با تندرویهایشان برای فرد هزینه اجتماعی ایجاد میکنند. و یا: جریانی شکل گرفته بود متأثر از فرقه انحرافی شیرازی و مروج لعنکشی، قمهزنی، نقد و کنایه به رهبر و نظام... برخوردمان با اینها به دو شکل بود؛ اول روشنگری، دوم تقابل مستقیم. در فصل دوم هم انواع و اقسام فعالیتهای تشکیلاتی و مذهبی مورد توجه قرار گرفت است. در این بخش میخوانیم: با اضافه شدن مهدکودک هیئت، خردسالان و کودکان به هیئت بیشتر علاقهمند شدند و خانوادهها بیشتر در زمان هیئت، آرامش لازم جهت توجه به سخنرانی و توسل را داشتند. همچنین این مبلغ فعال درباره تأثیر ماهواره مینویسد: حتی بچهها برنامه کودک را از ماهواره تماشا میکنند ... پس از توجه دادن و روشنگری و برگزاری مسابقه کتابخوانی در موضوع آسیبهای ماهواره، به مرور برخی متدینان و افرادی که نگران سلامتی روحی فرزندانشان بودند ماهواره را کنار گذاشتند. در جلسههای بانوان و اولیا دائم به آسیبهای ماهواره اشاره میکردم و خیلی از آنان به مرور ماهواره را در زندگیشان حذف یا محدود کردند.
کتاب تبلیغ در منطقه آزاد در هفت فصل و در 200 صفحه به قلم سید محمد حسین اخوان و به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام در سال 1403 روانه بازار شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.