X
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیرگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | محمد حاجیعلی کنگانی، سعیده حاجیعلی کنگانی، علی مطیعالله منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | زهرا ابراهیم زاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام
یادداشت | امیر سعادتی مدیر کارگروه روزنامهنگاری اندیشه پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
گفتاری در جمع فیلمنامهنویسان مرکز آفاق حوزه هنری خراسان رضوی
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)
یادداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام
یاداشت | محمدجواد رضازاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه سیره امام و رهبری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | امیر سعادتی مدیر کارگروه روزنامهنگاری اندیشه پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
مقاله | وحید خورشید منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | حمیدرضا باقری
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه سیره رهبران پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، چهار اثر برگرفته از سخنرانیهای روشمند ویژه ایام فاطمیه را منتشر کرده است که مطالعه آنها به طلاب و مبلغان دینی توصیه میشود.
در دیدار مدیر کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و مدیر شبکه دو سیما، ظرفیتها و رویکردهای این شبکه در حل مسائل خانواده مورد بررسی قرار گرفت و بر توسعه همکاریهای مشترک در حوزه تحکیم نهاد خانواده تأکید شد.
کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با هدف تقویت بنیان خانواده ایرانیـاسلامی، تاکنون مجموعهای از فعالیتهای علمی، آموزشی و فرهنگی را در زمینه تربیت، اخلاق، روانشناسی و رسانه سامان داده است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی، رییس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، با حضور در دفتر مدیر حوزههای علمیه، با آیتالله علیرضا اعرافی دیدار و گفتوگو کرد. آیتالله اعرافی در این دیدار، پنج محور مهم در حوزه تبلیغ و مواجهه روحانیت با مسائل روز را تبیین کرد.
مدیرگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در چهارمین کنفرانس ملی فضای سایبر، با ارائه «طرحی نو در طراحی سکوهای مجازی»، بر لزوم تغییر پارادایم فناوری تأکید کرد.
نشست علمی «مصطفای روح خدا» به مناسبت گرامیداشت چهل و هشتمین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی (ره)، به همت کارگروه تاریخ و سیره امام و رهبری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد.
کتاب «از حکمت تا معنویت»، منتشرشده توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در رشته «مطالعات آیینهای عزاداری» سومین دوره دوسالانه کتاب عاشورا، عنوان شایسته تقدیر را از آن خود کرد.
دهمین شماره فصلنامه نامه جمهور با عنوان بازسازی اجتماعی مقاومت و ویژهنامهای با موضوع نقد اقتصاد سیاسی اشغال از سوی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد.
به مناسبت چهلوهشتمین سالگرد شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی (ره)، نشست علمی با عنوان «مصطفای روح خدا» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار میشود.
معرفی کتاب از حامد عبدالهی
تجربه نگاری عبارت است از توانایی، دانایی و مهارتهایی که در مواجهه با یک رخداد و حل مسئله مربوط به آن (به صورت فردی، گروهی، یا با مشاهده) از طریق تدبیر و تصمیم (در یک مقطع زمانی خاص) حاصل و به نتایج و دستاوردها و پیامدهایی میانجامد. دانش تجربهنگاری از این جهت اهمیت دارد که باعث افزایش امکان عملکرد و افزایش دانش و یادگیری در رشتههای مختلف و نیز غنیسازی دانش بومی میشود و اشتراکگذاری دانش سازمانی و رشتهای را نیز ممکن میکند. ثبت (مکتوب نمودن)، گردآوری، تنظیم و تدوین، دستهبندی و نگهداری اطلاعات و مفاهیمی که خود از فعالیتی هدفمند، دقیق و منظم حکایت دارد از جمله مراحل تجربهنگاری است. پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه السلام، در رویکرد جدید خود در حال گردآوری تجربههای ناب تبلیغی است که در قالب کتاب ارائه کند تا الگوهای فراگیری را در این حوزه، به جامعه خاص و عام مخاطبان خود تقدیم نماید. مجموعهای از این کتابها اکنون پس از تحقیق و پژوهش، به چاپ رسیده که هر کدام داستان شیرینی دارند و هر یک روایتی است از تلاشهای جهادی. این کتابها البته داستان و خاطره و روایت نیستند! تجربهنگاریهای علمی با روشهای پژوهشی هستند که میتوان از آنها قالبگیری کرد، تقاطعگیری کرد، الگوی فراگیر ساخت و حتی بایدها و نبایدها را استخراج کرد و در عین حال از خواندن آن لذت برد. «قدقامت المدرسه»، «تبلیغ در منطقه آزاد» و «رخصت»، از نخستین منشورات تجربهنگاری در این حیطه است که دانه به دانه آنها را مرور میکنیم. کتاب تبلیغ در منطقه آزاد، در واقع خودتجربهنگاری یک مبلغ است به نام سید محمد حسین اخوان که خواسته تجربیات خود را مدون کرده و درقالب کتاب ارائه دهد. این اثر یک محصول دانشگاهی یا پژوهشی به معنای کتابخانهای نیست اما یک تجربه پژوهشی است. انگار کسی خود را کاویده باشد! هزاران طلبه و فاضل حوزوی بارها به تبلیغ اسلام رفتهاند و سالها تجربه دارند اما کمتر کسی آن تجربهها را نوشته است. اگر هم چیزی نوشته شده یا مصاحبه شده، ذکر خاطرات بوده است. ما در این کتاب با زوایا و ابعاد مختلفی از تبلیغ مواجه میشویم که آن هم برای یک نفر پیش آمده نه هزاران نفر. یعنی کتاب بر اساس تجربیات دیگران گردآوری نشده است. برای روشن شدن بهتر این تفاوت لطیف، کافی است فهرست کتاب را ببینیم و با سرفصلهای آن آشنا بشویم که زیر هر عنوان هم دهها موضوع ریز چیده شده است. تعامل با اقشار، جریانسازی، کادرسازی، شبکهسازی و گفتمانسازی، بحرانها و مشکلات، آسیبشناسی تبلیغی، راهکارها و راهبردها، عنوان هفت فصل این کتاب هستند که به خوبی نشان میدهد با یک اثر پرفایده روبرو هستیم و بسیاری از ریزموضوعات مورد نیاز ما را در خود گرد آورده است. مثلاً در فصل نخست، به اقشار مختلف پرداخته است: جوانان، داشمشدیها، روشنفکران، مخالفان سیاسی، ملیگراها، پیرمردان، افراطیها و معلمان. در بخشی از این فصل میخوانیم: حزباللهیهای تندرو ... من بهترین کاری که در مقابل با آنها داشتم، دوری از این قشر بود، چرا که دائم با تندرویهایشان برای فرد هزینه اجتماعی ایجاد میکنند. و یا: جریانی شکل گرفته بود متأثر از فرقه انحرافی شیرازی و مروج لعنکشی، قمهزنی، نقد و کنایه به رهبر و نظام... برخوردمان با اینها به دو شکل بود؛ اول روشنگری، دوم تقابل مستقیم. در فصل دوم هم انواع و اقسام فعالیتهای تشکیلاتی و مذهبی مورد توجه قرار گرفت است. در این بخش میخوانیم: با اضافه شدن مهدکودک هیئت، خردسالان و کودکان به هیئت بیشتر علاقهمند شدند و خانوادهها بیشتر در زمان هیئت، آرامش لازم جهت توجه به سخنرانی و توسل را داشتند. همچنین این مبلغ فعال درباره تأثیر ماهواره مینویسد: حتی بچهها برنامه کودک را از ماهواره تماشا میکنند ... پس از توجه دادن و روشنگری و برگزاری مسابقه کتابخوانی در موضوع آسیبهای ماهواره، به مرور برخی متدینان و افرادی که نگران سلامتی روحی فرزندانشان بودند ماهواره را کنار گذاشتند. در جلسههای بانوان و اولیا دائم به آسیبهای ماهواره اشاره میکردم و خیلی از آنان به مرور ماهواره را در زندگیشان حذف یا محدود کردند.
کتاب تبلیغ در منطقه آزاد در هفت فصل و در 200 صفحه به قلم سید محمد حسین اخوان و به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام در سال 1403 روانه بازار شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.