X
«زندگی مادری کنشگری» پژوهشی است به قلم مریم خادمی و زینب اعلمی درباره نقشآفرینی مادران در ساحت اجتماع. این کتاب را انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر کرده است.
آنچه در کتاب «جسمانگاری خداوند نزد وهابیت» مورد بررسی قرار گرفته، مُجَسِّمه و مُشَبِّهَه بودن برخی جریانهای متهم به تجسیم و تشبیه است. آیا این نسبتها صحیح است یا خیر؟
کتاب راهنمای کاربردی تبلیغ در جلسات خانگی زنانه (مجلسیّات) تألیف حمیده تابعی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
کتاب توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک) به قلم حسن حسینعلی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
منهای سلبریتی روایتی است از یک هیئت مذهبی در شهر کاشان، که از چارچوبهای سنتی در هیئات مرسوم فراتر رفته و به حیطه تأثیرگذاریهای گسترده اجتماعی و فرهنگی وارد شده است.
شماره ششم فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه ایده اجتماعی دولت چهاردهم به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و مدیرمسئولی روحالله رشیدی در 100 صفحه منتشر شد.
چهارمین چاپ کتاب مغناطیس حسین علیهالسلام اثر عباس عبداللهی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم وارد بازار نشر شد.
معرفی کتاب «رخصت»: حامد عبدالهی
چاپ دوم کتاب وهابیت در ترازوی سلف به قلم سید ابوالفضل حسینیپور توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام و عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین علیهالسلام کتابهایی که با موضوع عاشورا و کربلا توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است، معرفی میشود.
حکایت محرم، حکایت خون است، حکایت خورشید است بر خشک چوب نیزهها.... و هر آن کس را که با نام حسین علیهالسلام در درونش حزنی نیست، لاجرم محروم از عشق است.
به گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، نشست بررسی الگوی نظارت بر VOD (شبکه نمایش خانگی) به همت اتاق اندیشه ورزی و ایده پردازی این پژوهشکده در مورخه 20 مرداد ساعت 17 در سالن اجتماعات برگزار گردید.
به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام نشست "مدل ارزیابی محتوایی شبکه نمایش خانگی (VOD)" برگزار شد
در ابتدای جلسه حجت الاسلام حیدری پور توضیحاتی درباره پژوهشکده باقرالعلوم و فعالیتهای کارگروهها آن ارائه فرمودند و در ادامه آقای علیرضا قربانی مسئول "اندیشکده مسیر" توضیحاتی بدین شرح درباره فعالیت این مجموعه ارائه نمودند: "اندیشکده مسیر" از سال 98 با محوریت فقه و رسانه به صورت منسجم با هدف بهبود و رشد سیاستهای جمهوری اسلامی در حیطه فرهنگ و رسانه با رویکرد اسلامی شروع به فعالیت نموده است. وی افزود از آنجا که مداخله را میشود در دوسطح ترویجی، مردمی و یا نهادهای حاکمیتی انجام داد، "اندیشکده مسیر" با نیازشناسی و هدفگذاری کمک به نهادهای بالادستی پروژه هایی را در این راستا اجرایی نمود. به علت خلأیی که برای تبلیغات سیاسی در حوزه فضای مجازی وجود داشت و قانون خاصی در این زمینه نبود و در چهارچوبهای نظارتی نیازمند اصولی بودیم، مجموعه مسیر مبتنی بر مطالعاتی که شد، سند چهارچوب هنجاری تبلیغات سیاسی در فضای صوت و تصویر فراگیر تدوین نمود.
وی خاطر نشان کرد این مطالعات پایه ای شد برای طراحی الگوی نظارت بر (VOD)ها، در این زمینه در دنیا ادبیات خوبی خلق شده است و برای این منظور 10 کشور و مجموعه هایی که در داخل ایران فعال بودند مورد مطالعه قرار گرفت و برای ساترا در حوزه کارگزاری سندی تدوین شد که قوانین و مقررات محتوایی و آیین نامه های تقصیلی در آن تدوین شد. بر اساس مطالعه ای که انجام گرفت، بررسی شد که در دنیا روی چه شاخصه هایی حساس هستند، بر اساس تلفیقی از ایده ها و تجربیات، مدلی طراحی شد که در آخرین نسخه، 13 شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی برای نمره دهی تدوین شده که با زیر شاخصها به 110 شاخص میرسد. تمایز این کار در این است که بر خلاف مدلهای دیگر که روی محتوا تمرکز دارد، خود رسانه و ارائه دهنده سرویس هم ارزیابی و نمره دهی میشود. مسئول "اندیشکده مسیر" اینگونه ادامه داد که در الگوی ارزیابی (VOD)ها فرایند ارزیابی تا نمره دهی اینگونه است که ابتدا فیلم ها در خوشه بندیهای مختلف تقسیم میشوند و نمونه برداری از خوشه های مختلف انجام می پذیرد و سپس به هر محتوا نمره اختصاص داده میشود و بعد از ارزیابی نمره ها به خود رسانه هم نمره داده میشود. در واقع هر رسانه خوشه های محتوایی دارد: سریال ایرانی، آمریکایی، ترکیه ای و ... فیلم ایرانی، ترکیه ای و ... از خوشه های مختلف نمونه گیری میشود و به این نمونه ها نمره بر اساس 13شاخص سلبی و 4 شاخص ایجابی که با زیر مجموعه ها 110 شاخص میشود داده میشود و در نهایت به عنوان مثال نمره خوشه سریال فیلم آمریکایی استخراج میشود و در نهایت جمع بندی شده به رسانه نمره داده میشود که بر اساس این نمره ها از طرف سازمان تنظیم گر تذکرات لازم داده میشود. 13 مولفه ی اصلی ایجابی که برای ارزیابی محتوایی خوشه ها لحاظ شده به این ترتیب می باشند: 1- خشونت، وحشت، پریشانی و رنج شدید در مخاطب 2- محتوای اروتیک 3- ناهنجاری و انحرافات جنسی 4- آسیب به ارزشهای خانواده 5- پوشش و آرایش 6- آسیبهای اعتقادی 7- ترویج تعصبات نژادی قومی و جنسیتی 8- بی ادبی و بد زبانی 9- الکل مواد مخخدر و قمار 10- موسیقی ورقص 11- آسیب به ارزشهای ملی و انقلابی 12- امنیت ملی 13- حریم خصوصی و 4 شاخصهای ایجابی به قرار زیر می باشند: 1- بحث ترویج ارزشهای اخلاقی 2- ترویج ارزشهای ملیو انقلابی 3- نقد سازنده اجتماعی سیاسی 4- ارائه الگوهای مثبت اسلامی ایرانی