X
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.
کارگاه آموزشی طرحنویسی پژوهشهای تجربهنگاری سومین جلسه از دوره یکساله آموزش تجربهنگاری فرهنگی کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در قم برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در نشستی با حضور کارشناسان به بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته را با با عنوان «شنبه یا پنجشنبه» پرداخت.
کارگروه علمی مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری سایر مراکز علمی و فرهنگی سلسله نشستهای مجازی روایت نخبگانی از تعملات پدر و دختر را برگزار میکند.
نام
تبليغ تربيت محور (ارتباط با مخاطب(
هدف
جمع آوری اطلاعات از تجربه نگاری های سطح کشور
مجری
علیرضا مومن
کلیات
معارف ديني زماني در متن جامعه و افراد آن كاربرد دارد كه به انديشه، باور و رفتار مخاطب نفوذ كند و ثمربخش باشد. لازم است تجربههای آزموده شده مبلغان ديني كه قابل تسري و تكرار ديگران هست بهعنوان مدلهای كاربردي تبيين و ارائه گردد، تا مسير براي آنان هموار شود و اشتباهات و خطاها كمتر شود. چراکه در مسير ارتباطات با افراد مختلف، تصميم و رفتارهايي بروز میکند كه مبلغ بعد از چند سال میتواند صحت و خطاي آن را بررسي و خود را ارزيابي كند. چنانچه همه مبلغان بخواهند اين مسير را خودشان طي كنند مستلزم زمان و هزينه و اثربخشی كم در تبليغ ديني خواهيم بود. همچنين تنوع ارتباط با اقشار مختلف موجب میشود نتواند بهترين عمل و عکسالعمل را داشته باشد. تبدیلشدن تجربيات آزموده شده به مدل و قاعدهي قابل تكرار، مبلغ را واحد زيادي مصون میکند تا اقدامات پيشگيرانه و فعالانه داشته باشد.
در تبليغ وقتي تجربيات محلي و منطقهای در اختيار فرد تازهوارد قرار ميگيرد فرد با شناخت جايگاه افراد و روحياتشان رفتار متناسبي را در آن شهر يا روستا پيش ميگيرد بطوريكه مورد تعجب مردم قرار میگیرد كه فلان مبلغ با سن كم رفتار سنجیدهای دارد. همين وضعيت چنانچه نه درباره افراد و عرصهها، بلكه اگر در مورد روحيات و جایگاهها تبيين گردد در همه مناطق روستايي و شهري قابل استناد و تجربهای ارزشمند و قابلاعتنا خواهد بود.
اما در شرايط فعلي معمولاً هر مبلغ خود بهتنهایی مسير را تجربه میکند. بطوريكه حتي برخي تجربهها موجب میشود مبلغ منطقه هدف را رها كند و به مكان ديگري برود چراکه در مسير كسب تجربه جهت تعامل و ارتباط با افراد گاهي درگير حاشیههایی شده است كه اين حاشیهها مانع اثربخشي عملكرد وي میشود و چارهای جز تغيير مسير نخواهد داشت. يا چنانچه بااحتیاط فراوان مسير هدايت و تبليغ را راهبري كند با توجه به نوع و گستردگي هجمه دشمنان زمان زيادي را بايد صرف حصول نتيجه، آنهم در چند بخش محدود خواهد شد.
آنچه از ميراث تبليغي برخي بزرگان به ما رسيده است اثربخشي، جريان سازي، كارتشكيلاتي قوي و گسترده در زماني محدود بود است كه اين مسئله را براي ضروریتر میکند. چراکه تبليغي كه جريان ساز و گفتمان ساز نشود در همان ابتدا دچار انسداد خواهد شد. این تحقیق به دنبال بیان تجربیات آقای اخوان در موضوع نحوه مواجهه تربیت محور با مخاطبان در تجربه تبلیغی در منطقه رامشه اصفهان است تا از این طریق بتوان بصیرت هایی را برای سایر طلاب در مناطق تبلیغی در این زمینه فراهم کرد.
چهارمین شماره از فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه انتخابات مجلس به همت کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در 232 صفحه منتشر شد.