مطالب طرح شده در مورد چادر خلاف قرآن است/ هر کسی اظهارنظر دینی نکند
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم: مدیر گروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع)با انتقاد شدید از مطالبی که در مورد چادر مشکی عنوان شده است، این سخنان را بر خلاف فلسفه حجاب در قرآن دانست و گفت: از هر عاملی که موجب جلب توجه شود، نهی شده است.
حجت الاسلام دکتر سید جعفر حق شناس مدیر گروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع)در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد مباحث اخیری که در مورد پوشش چادر مشکی مطرح شده است، با اشاره به سخنان یکی از مسئولان فرهنگی، گفت: بنده نه جهت گیری سیاسی داشته و نه با شخص بخصوصی مسئله ای دارم بلکه با حرفها مشکل داریم. ما باید تأسف بخوریم که چرا در کشور ما و نظام اسلامی بعد از این همه سال تجربه، مسئولان کشور اجازه می دهند شخصیتهای نالایق در این سطح از مسائل فرهنگی حضور پیدا کنند.
متأسفیم که برخی می خواهند نظرات خود را با بلندگوی دین در جامعه اشاعه دهند
مدیر گروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: ما بسیار متأسفیم که افرادی که اطلاعات دینی شان -حداقل از برخی مصاحبه ها چنین بر می آید - بسیار پایین است مطالبی را به اسم دین اسلام مطرح می کنند.
حجت الاسلام حق شناس با رد مطالبی که در مورد رنگ چادر مشکی مطرح شده، تصریح کرد: این حرفها کاملا باطل و خلاف قرآن است. از نگاه قرآن هر عاملی چه رنگ لباس، چه حالت حرف زدن، چه نحوه راه رفتن و چه نوع زینتها و هر آنچه که موجب جلب مرد نامحرم به زن نامحرم و تحریک جنسی شود، پسندیده نیست.
نویسنده کتاب "نقد فمینیسم از منظر نویسندگان غرب" افزود: آیا مشکل فقط در صورت زن است؟ که گفته شود برای اینکه توجه از صورت منحرف شود لباسهایی بر تن زنها باشد که مردها به جای توجه به صورت، به لباس آنها متوجه شوند و دیگر کسی به صورت نگاه نکند! در حالیکه فلسفه حجاب در قرآن این نیست، برعکس، از قرآن و روایات این برداشت می شود که صورت و دست استثنا است و مشکلی در این مورد نیست بلکه قرآن آرایش صورت، نوع سخن گفتن، نوع راه رفتن و... را مورد اشاره قرار داده است.
وی تأکید کرد: در آیه 59 سوره احزاب آمده است: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است . این آیات گویای این مسئله است که وقتی پوشش زن تحریک کننده نباشد مزاحمت جنسی برای او کمتر می شود.
کجا قرآن فرموده که مدار توجه، صورت زن است؟
مدیر گروه مطالعات زن و خانواده پژوهشکده باقرالعلوم(ع) یادآور شد: کجا قرآن فرموده که مدار توجه، صورت زن است؟ که بعد گفته شود چادر مشکی صورت زن را قاب می کند؟! چادر و لباسهای رنگارنگ در صورت برخی رفتارهای تحریک آمیز هم می تواند تحریک کننده باشد برعکس معتقدیم که چادر مشکی آن جنبه جذابیت و ایجاد توجه را در زن پدید نمی آورد البته در اندیشه اسلامی، ما مخالف چادر رنگی نیستیم بلکه حرف ما این است که مشکل چادر مشکی چیست؟ والا در فقه اسلامی لباس و چادر رنگی در حدی که تحریک کننده نباشد هیچ اشکالی ندارد. ما نمی گوییم چادر نباید گلدار باشد بلکه می گوییم چادر مشکی چه اشکالی دارد که به آن حمله شود؟
حجت الاسلام حق شناس تصریح کرد: اینکه گفته شده از نظر قرآن پوشش مشکی بدترین نوع پوشش است کاملا غلط است و این سخنان با فلسفه حجاب در سوره نور و احزاب اصلا سازگار نیست و در روایات نیز مطالب مختلفی در رد این موضوع می توان یافت.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود دلایل متقن در مورد حجاب هر از گاهی این مطالب عنوان می شود؟ گفت: این سؤال را باید مسئولان فرهنگی و اجرایی کشور پاسخ دهند. از آنها باید پرسید که چرا اجازه می دهند افرادی به راحتی ذهن جامعه را آشفته کنند و حرفهایی که اساس علمی و دینی و قرآنی ندارد را در جامعه اشاعه دهند؟! چرا مسئولان رسانه ها مراقب نیستند که افرادی بتوانند راحت حرفهای خود را به اسم دین مطرح کنند؟ آیا در حوزه پزشکی کسی جرأت می کند مسائل درمانی جامعه را اینگونه تخریب کند؟ چه شده که در حوزه اندیشه دینی هرکسی به خود اجازه اظهار نظر می دهد؟
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: وظیفه متولیان فرهنگی و اجرایی کشور است که اجازه ندهند هرکسی نظرات خود را به نام دین بگوید. اگر این افراد نظراتی دارند که از نظر مبنایی اشکال دارد در محافل تخصصی با حضور کارشناسان دینی مطرح کرده و پاسخ بگیرند البته سالهاست در جامعه ایران به چادر مشکی حمله می شود و نمی دانیم مشکل امثال ایشان با چادر مشکی چیست؟
عدالت اجتماعی زمینه ساز تثبیت و تعمیق احکام اسلامی در جامعه است
حجت الاسلام حق شناس با رد ریشه های تاریخی عنوان شده برای چادر مشکی تأکید کرد: امروز بخش عظیمی از زنان ما چادر مشکی را انتخاب کرده اند این چه مشکلی برای شما دارد؟ ما ضمن احترام به دیگر پوششهای سنتی و اسلامی زنان کشورمان معتقدیم چادر نماد تدین زن مسلمان است. البته ما احترام می گذاریم به زنانی که با مانتوهای مناسب و وزین در جامعه حضور دارند و یا آنهایی که ممکن است چادر گلدار بپوشند اما حجاب اسلامی دارند.
وی به راهکارهایی در ایجاد یقین عمومی نسبت به حجاب در جامعه اشاره کرد و گفت: مهمترین کارها این است که آن جنبه های شیرین و ارزشمند حکمت الهی و عدالت اجتماعی را به مردم چشاند و از راههای غیرمستقیم می توان بحث حجاب را در جامعه تثبیت کرد. هرچه مردم شیرینی عدالت اجتماعی و حکومت اسلامی را لمس کنند بیشتر اعتقاد پیدا می کنند که اسلام و احکام آن نسخه خوبی برای سعادت آنهاست.
وی در پایان تأکید کرد: ضمن اینکه با تبیین های درست و سخنرانی های شایسته می توان اعتقادات مردم را تقویت کرد متأسفانه ما در این حوزه نیز دچار خلأ هستیم چراکه گویندگان و نویسندگان بیشتر مباحث شعاری و سطحی را بیان می کنند و از مباحث عمیق و عالمانه و با بیان شیوا و فنی کمتر بهره می بریم در حالیکه توجه به این مسئله آرام آرام فکر مردم را بالنده کرده و اعتقاد به حجاب را عمیق و ماندگارتر می کند.