سيد باب، با تغييراتي در احكام دين اسلام، آنها را در آیين خود جای داده است. برای مثال، چيزهایي را که در دين اسلام، نجس شمرده شده ، پاك و طاهر دانسته است و به اصطلاح، آيه ها را در کتاب بيان چنین آورده و مي گويد:
خداوند عالم به جود و فضل خود، حکم ماء کاس (آب قليل) را مثل ماء کثير فرموده تا آنکه کل در سعه فضل و رحمات او باشند و آنچه در بئر بما يقع فيه (حکم آنچه در چاه بيفتد) عمل مي نمودند، مرتفع فرموده... و اگر در يوم ظهور (ظهور من يظهره الله) حق حکم فرمايد، به طهارت شي ء (طهارت همه اشياء) مستعجب ندانسته که قول او مطهر است نه نفس شي ء... بدانکه هر فؤادي که حب غير الله در آن باشد، طاهر نيست عندالله و همچنين هر روح و نفس و جسدي که حب درون حروف واحد (19 نفر، سيد باب و اصحابش) و من يحبهم در او باشد، طاهر نيست عندالله...[1].
نقد و بررسی:
الف) آب قليل را با کثير از لحاظ طهارت و تطهير فرق نمي گذارد؛ ب) احکام منزوحات بئر را که در کتب فقهيه (وجوبا او ندبا) ذکر شده است، مرتفع ساخته است؛ ج) بطهارت تمام اشياء در زمان ظهور بعد اشاره نموده است. د) اشخاصي که سيد باب را قبول نداشته نجس اند.
و مورد ديگريکه بالخصوص در کتاب بيان باب مستقلي براي آن منعقد شده است فضله موش و ابابيل استوی می گويد:[2]
في حکم طهارة ما يخرج من الفارة و عدم فرض التحرز عنه و کذلک الحکم في الحيوان الذي يطير بالليل و الذي بسمونه بابابيل، ملخص اين باب آنکه آنچه صعب شده بود بر کل مؤمنين از ما يخرج من.....
بررسی: سيد باب هم خدمت بزرگي به جامعه بشريت انجام داده است. وی فضله موش را که بشر به سبب نجاستش از آن در ناراحتي و عذاب بود، طاهر و پاک دانسته است. البته قضاوت در اين موضوعات را به دانشمندان علوم طبيعي و پزشکان متخصص وا می گذاریم. اقسام مطهرات را سيد باب، در باب چهارم از واحد پنجم كتاب بيان، دوازده نوع شمرده است که به علت طولانی شدن از آن صرف نظر می کنیم.
[1] . علی محمد شیرازی، بیان، باب ثانی از واحد السادس، ص189.
[2] . بیان فارسی، باب سابع عشر از واحد سادس،