X
یادداشت | نعیم حسینی
نشست نقد و بررسی کتاب «آسیبشناسی نقد وهابیت» نخستین نشست از سلسله نشستهای نقد کتاب پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام) با ارائه حجتالاسلام احمد علی داد و نقد حجتالاسلام والمسلمین محمد صفر جبرئیلی برگزار میشود.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیتهای تبلیغی یک روحانی در زندان» به قلم الناز سادات قاسمی به زودی در انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «قبیله غریب؛ تجربهنگاری فعالیتهای فرهنگی حجتالاسلام صادقیفر در شهر نِکا» به قلم علیرضا نیکبین توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «شخصیتهای مسیحی» تألیف محمدصادق احمدی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
کتاب رسم براداری؛ دعوت و تربیت در اخوان المسلمین پژوهشی از پریسا رضایی فدشکویه توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
کتاب «ساکن کوی حنانه؛ تأملی در الگوی گسترش جریان صدر از آغاز تا امروز» گردآوری و تألیف محمد قطرانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار نشر شد.
دوره آموزشی مهارتهای اخلاقی برای حل مسائل خانواده با محوریت قرآن و حدیث به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با همکاری مرکز علمی تربیتی شهرک مهدیه حوزه علمیه قم برگزار میشود.
یادداشت | محمد طلایی
مراسم رونمایی از مجموعه کتابهای بازسازی گفتمان نقد وهابیت با حضور اندیشمندان و پژوهشگران حوزوی توسط کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، پژوهش گونههای هویت شهری قم را در گفتگو با 300 تن از شهروندان قمی بررسی و گزارش تحلیلی آن را ارائه کرد.
«عید قربان»، به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهرهگیری از فرصتهای ناب به دست میآید.
ه گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، دوشنبه 28 خرداد مصادف با دهم ماه ذی الحجه عید قربان است. از نظر لغوی، «قربانی» از لفظ «قربان» گرفته شده است. هر چیزی که وسیله قرب و نزدیکی به خداوند تعالی باشد، به آن قربانی میگویند. حال آن چیز ذبح حیوان باشد یا صدقات دیگر.
«عید» از کلمه «عود» به معنای بازگشت است؛ بازگشت از زندان نفس و خرافات به سوی خدا؛ بازگشت از تسلط اهریمن به سوی خدای رحمت. «عید قربان»، به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهرهگیری از فرصتهای ناب به دست می آید.
روز عرفه و وقوف در عرفات که به پایان میرسد، شب پر رمز و راز عید قربان در راه است.
اذان مغرب روز عرفه برای مهمانان خدا، آهنگ کوچ است. آنها به سوی مشعرالحرام رهسپار میشوند چون واجب است حاجی شب دهم ذی الحجه را از طلوع صبح تا طلوع آفتاب در مشعرالحرام وقوف کند و در این سرزمین برای راز و نیاز و خلوت کردن با خدای خویش بماند.
او در لباس احرام است و وقوفش در مشعر، باید با نیت خالص و بدور از ریا و خودنمایی باشد.
حاجی در شب عید قربان در آستانه خانه مولا رحل اقامت میافکند و برای حضور دوباره در مکه مکرمه و مسجدالحرام، از خدا و رسولش اجازه میخواهد.
پس از دمیدن آفتاب در صبح روز دهم ذی الحجه، حاجیان برای به جای آوردن بقیه اعمال حج از مشعرالحرام خارج میشوند و تکبیرگویان خود را به سرزمین منا میرسانند؛ جایی که باید شیطان را رمی کنند، قربانی انجام دهند و حلق و تقصیر (تراشیدن یا کوتاه کردن موی سر) به جای آورند.
فرا رسیدن عید سعید قربان، بر آنان که از خیمه وجود خویش بیرون میآیند و با آتش شوق و اشتیاق وصال، به دعا و نیایش متوسل میشوند، خجسته باد.