به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع)، جلسه مشترک کارگروه تجربه نگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) و معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران با حضور حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی رییس پژوهشکده، مجید بذر افکن معاون فرهنگی سپاه، مدیران و پژوهشگران هر دو مجموعه برگزار شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران پس از شنیدن گزارش ارائه شده از سوی مجید ایزدی کارشناس و مدیر داخلی کارگروه تجربهنگاری فرهنگی، حجتالاسلام مجید مبینی مقدس مدیر کارگروه تجربهنگاری و علیرضا مؤمن آرانی از پژوهشگران پژوهشکده، مجموعه فعالیتهای انجام شده در این کارگروه را مغتنم و معتبر خواند.
دکتر بذر افکن با بیان اینکه برخی پژوهشگران قلم فوقالعادهای دارند اما پایبند به روش نیستند، گفت: لازم است پژوهشگرانی به حوزههای تخصصی کار وارد شوند که سابقه و تجربه زیسته داشته باشند و آن حوزه را به خوبی درک کنند.
وی کارهای روایی را جذاب و کاربردی خواند و با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی در حیات خود به یک نهضتی در این زمینه نیاز دارد تا بتواند به گام دوم فکر کند، تصریح کرد: در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی و با شروع قرن جدید در ابتلای به این موضوع هستیم که گویا از یک طرف سال اول انقلاب است و از طرف دیگر دامنه نیاز به آن موضوع محدود به داخل نبوده و بینالمللی است.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران از فعالیتهای کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) به عنوان مجموعه اقدامات پیشران نام برد و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات با قدرت بیشتر و کیفیت بالاتر به نتیجه عملیاتی برسد.
حجتالاسلام والمسلمین موسوی نیز با اشاره به اینکه مسئله تجربهنگاری در پژوهشکده براساس یک چهارچوب نظریه واضح ترسیم شده است، روایت شعور صحنه، ارتقای شعور و ایدهپردازی را سه قدم مؤثر در این زمینه برشمرد و تصریح کرد: در جاهایی که تجربه نداریم باید ایدهپردازی کرده و با تبدیل ایده به یک اقدام، آن اقدام مورد پژوهش قرار گیرد.
رییس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) بر لزوم تبدیل تجربهنگاری به مدل، ورود مدل به صحنه و اقدامپژوهی مجدد تا تکامل آن تأکید کرد و افزود: یک نظریه در لایه نهان همه این مراحل پنهان است که تا عمیق و غنی نباشد، آماده کردن این تجربهها نمیتواند سویه ویژه انقلاب اسلامی را نشان دهد.
حجتالاسلام مبینی مقدس مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی در ابتدای این جلسه مشترک با اشاره به سابقه دو ساله تأسیس این کارگروه به ارائه تعریفی از تجربهنگاری فرهنگی در جامعهشناسی پرداخت و آن را به معنای اقدامات فرهنگی مؤثر با دو هدف الگو دادن به سایر فعالان فرهنگی و رساندن این تجربه به نظریه توصیف کرد.
وی در ادامه توصیف یک تجربه و ارائه الگوی مناسب از آن به جامعه هدف را ارزشمند خواند و افزود: توصیف یک تجربه موفق میتواند به مبلغ کمک کند که راههای خلاقانه بهتری را برای بیان تجربه خود مطرح سازد.
مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی با بیان اینکه 100 سوژه در این کارگروه احصاء و اولویتبندی شده است، پراکندگی این سوژهها در استانهای مختلف و حضور پژوهشگران مرتبط در قم و تهران را از چالشهای پیشروی کارگروه برشمرد و پیشنهاد کرد که برای رفع این مشکل در هر استان یک مجموعه تجربهنگاری ایجاد شود.
وی با اشاره به انجام پژوهشهای تجربهنگاری در دو سطح پژوهش آکادمیک رسمی مانند پایاننامه و پژوهش با رویکرد ترویجی که مخاطبان آن فعالان فرهنگی هستند، گفت: بیشتر پژوهشگران قلم ترویجی ندارند که مناسب است با برگزاری دورههای آموزشی مناسب به سمت کارهای ترویجی هدایت شوند.
حجتالاسلام مبینی مقدس با اشاره به منطق تقسیم موضوعات و اقدام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) برای ارائه ایدههای مناسبتر، خاطرنشان کرد: با مجموعهای از ایدههای فرهنگی مواجه هستیم و لازم است فعالان فرهنگی ایدههای خود را ارائه دهند تا با حمایت پژوهشکده به مرحله اقدام و عمل برسد.
در بخش دیگری از این جلسه آقای علیرضا مؤمن آرانی به معرفی برخی از پروژههای جدید و در دست اقدام کارگروه تجربهنگاری فرهنگی مانند تدوین کتاب راهنمای کاربردی تبلیغ در بین ورزشکاران و تجربهنگاری حرکتهای طلبگی در پیشگیری و درمان اعتیاد به مواد مخدر پرداخت که با هدف جمعآوری اطلاعات از تجربهنگاریهای سطح کشور به انجام میرسد.