X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
باسمه تعالی
گروه پژوهشی – آموزشی سفیر شناخت:همگام با گسترش علوم و فنون و افزایش سطح علمی و آگاهی مردم، تبلیغ در عرصه دین اسلام نیز، که در حال حاضر به صورت سنتی در حال اجراست باید به صورتی نو و جدید هم برای مخاطبین (مردم) بیان شود. به تعبیر دیگر در عصر کنونی باید نوعی همسنخی بین مخاطب و مبلغ ایجاد شود تا مبلغین عزیز بتوانند همسان با سطح فکری مخاطبین و به فراخور نیاز های فکری مخاطبین محتوای تبلیغی خود را به روز ارائه دهند .بی تردید موضوعات ضروری و پویا و جدید زیادی وجود دارند که نیازمند پشتوانه ای پژوهشی هستند ، که متاسفانه مورد غفلت واقع شده اند .سایت سفیر فرصت نوی است برای انتقال پژوهشهای نوین و استفاده بهینه از تجارب تبلیغی ، آموزشی و پژوهشی عالمان وارسته و ربانی در طول تاریخ دوران اسلامی به شایستگی با طرح موضوعات جدید و مبارزه با شبهات معاندین و غافلین این امر مهم را به انجام رسانده اند .در این فضای سایبری برآنیم تا فرصتی ایجاد شود تا پر محتواترین منبرهای تبلیغی در عرصه های گوناگون در اختیار مبلغین گرامی قرار بگیرد و همه ی فضلاء حوزوی بتوانند بهترین تحقیقات کاربردی و تولیدی و تجارب گرانسنگ خود را در زمینه های مختلف در معرض استفاده همسنگران فرهنگی خود قرار دهند .انتظار ما این است به نقطه ای برسیم که در عین حفظ آداب و رسوم تبلیغ سنتی ، موضوعاتی با گرایش قرانی روایی ، تربیتی ، روانشناسی و... در عرصه ی تبلیغ طوری هدف گذاری شوند که مشکلات روحی ، روانی ،فردی ،اجتماعی ، مخاطبین را از منظر دینی پاسخگو باشند و بطور کلی بتوان با طرح موضوعات کاربردی در اماکن تبلیغی راهکارهای دینی مناسبی بر مشکلات فردی ، خانوادگی و اجتماعی ارائه نمود و یا از بروز مشکلات جلوگیری نمود .باید فرصت انقلاب اسلامی ایران را در پیشبرد اهداف اسلامی – فرهنگی مغتنم شمرد و در کنار طرح و پژوهش موضوعات کاربردی به شکل ارائه نیز توجه وافی نمود ، در عصر و عرصه ی تبلیغات فراگیر نمیتوان از قالب ارائه بی خبر بود و به آن بها نداد .در گلستان حقایق دین مبین اسلام - که به حق و به برکت نظام مبارک اسلامی روحی تازه یافت - معارف و موضوعات بی بدیل زیادی یافت می شوند که در صورت ارائه در قالب ها و شیوه های جذاب و به فراخور نیاز سمعی – بصری مخاطبین ، می توانند بخش عظیمی از دغدغه های روحی و فکری مخاطبین را برطرف سازد .در گروه تحقیقاتی آموزشی سفیر با رویکرد آموزشی – پژوهشی به این موضوع نگاه شده است و موضوعات روشی مورد کنکاش قرار خواهند گرفت و مطمئنا از ارائه بهترین شیوه ها و ابزار های تبلیغی در راستای اهداف مان کوتاهی نخواهیم کرد و با طرح و ارائه این موضوعات در کنار مبلغین گرام خواهیم بود .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ