گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی

No image
گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی
[price] [lowprice] [highprice]

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

دانشکده علوم انسانی گروه فقه و حقوق

M.A پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  

گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی

 

عنوان :

بررسی تقیّه و ابعاد آن از دیدگاه عامّه و خاصّه

 

استاد راهنما:

حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله امیدی فرد

استاد مشاور:

جناب آقای دکتر حبیب الله محمدی

نکارش:

محمد صادق محسن زاده

سال 1390

 

چکیده:

یکی از روش های عقلائی رایج در میان ملل و نحل ـ جهت حفظ جان و مال و آبرو ـ «تقيّه» است که اسلام نیز آن را نیز امضا نموده است. تقیه به معنای اظهار موافقت با معتقدات مخالفین و ترک منکرات آنان جهت حفظ جان و مال و آبروی خود یا دیگران می باشد.

«تقیّه» با توجه به ماهیتش و مصالحی که به خاطر آنها صورت می گیرد، با عناوینی همچون نفاق، دروغ، مداهنه و ذلّت مغایرت داشته و از سوی دیگر منافاتی با جهاد و شجاعت و امر به معروف و نهی از منکر ندارد.

تقیه به عنوان یک حکم ثانوی، فرعی از فروع دین بوده و در قول و فعل جایز بوده و تا ظهور امام زمان (عج) مجاز گردیده است.

فقها تقسیمات متعددی را برای تقیه ذکر نموده اند از جمله تقسیم تقیه به خوفی و مداراتی و کتمانی و اکراهی.

گرچه برخی ها «تقیّه» را به ظاهر جزو باورهای شیعی دانسته اند؛ ولی در واقع مختص مذهب خاصی نبوده بلکه فقهای شیعه و سنی (به اتفاق) مشروعیت تقیه را از ادلة آن استنباط نموده اند. ضمن اینکه تقیه قبل از آنکه دارای جواز شرعی باشد، دارای جواز عرفی و عقلی می باشد.

احکام متعددی بر تقیه، بار می شود که فقهای شیعه در ابواب مختلف فقه و برخی نیز همانند امام خمینی (ره) به طور مستقل در قالب رساله ای ذکر کرده اند اما فقهای اهل سنت، احکام مربوط به تقیه را محدود نموده و معمولاً در ذیل مباحث اکراه و اجبار و یا در ذیل آیات تقیه مطرح نموده اند.

کلید واژگان: تقیّه، فقه، اکراه، مصلحت، مدارات، عامّه و خاصّه

  • برچسب‌ها
  • پایگاه اطلاع رسانی, پورتال رسمی, پژوهشکده باقرالعلوم(ع)،تبلیغ،اطلاع رسانی،گلشن ابرار

مطالب مرتبط