X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
وظایف گروه اخلاق و عرفان:
1. تدوين برنامة راهبردي گروه؛2. تدوين، اجرا و نظارت بر حسن اجراى طرحهاى پژوهشى؛3. بازخوانى توصيفي و بازنگري انتقادي سنت عرفان اسلامى با تأكيد بر مطالعة موردي آثار نمايندگان برجستة اين حوزه؛4. نقد و بررسي مستمر توليدات جديد انديشههاي عرفاني معاصر در قالبهاي متنوع كتاب، مقاله، سخنرانيهاي علمي، دورهها و متون آموزشي و سايتهاي علمي؛5. بازشناسى مستمر ظرفيتهاى علوم انسانى مربوط به حوزه عرفان و معنويت و بسترسازى علمى جهت انتقال اين ظرفيتها به حوزة دانش عرفانى؛6. تهية اطلس بزرگ دانش و پویش اخلاق و عرفان و تأسيس بانك جامع اطلاعاتی در این زمینه؛7. ترجمة هدايت شدة آثار برجستة عرفان اديان بزرگ و آيينها و جريانهاي بشرى؛8. فعال كردن حلقههاي پرسمان عرفاني جهت طرح و نقد ايدههاي نو و ديدگاههاي جديد در قالب نشستهاي تخصصي درونگروهي توأم با انضباط اجرايي به منظور ثبت و تشكيل پروندههاي علمي ـ پژوهشي؛9. برگزاري همانديشيهاي تخصصي عرفاني با هدف جريانشناسي، مسألهشناسي، شبههشناسي و آسيبشناسي و نيز شناسايي و جذب و حمايت از پژوهشگران جوان و جلب مشاركت نخبگان علمي؛10. شناسايى، جذب، سازماندهى، حمايت، هدايت و نظارت بر منابع انسانى حوزة مطالعات عرفان اسلامى؛11. فراهم آوردن زمينة رشد و ارتقاي توانايى پژوهشگران وابسته و پيوستة گروه از طريق تشكيل كارگاهها و كلاسهاى آموزشى ـ پژوهشى و حمايتهاى لازم علمى؛12. تهيه و تدوين كتب آموزشي و كمك آموزشي براي كلية مراكز تحصيل عالي حوزوي و دانشگاهي؛13. آسيبشناسى مداوم فرهنگ عمومي عرفاني از طريق اجراى طرحهاى پيمايشى؛14. ارائة مشاورههاي علمي به كلية پژوهشگران حوزة مطالعات عرفاني بويژه حمايت از پاياننامهها و جهتدهي توأم با خدماترساني به آنها؛15. تحليل انتقادي فرآوردههاي فرهنگي با مضامين عرفاني اعم از شرححالنگاريها، داستانها، اشعار، وبلاگها، نرمافزارها و برنامههاي هنري مراكز و نهادهاي فرهنگي و رسانههاي عمومي در راستاي سامانبخشي به حوزة نشر و اطلاعرساني عرفان؛16. انتشار نشريهاي تخصصي در حوزة عرفان اسلامي؛17. تشكيل مركز پاسخگويي كتبي و تلفني به پرسشها و شبهات عرفاني؛18. همكاري مؤثر با واحدهاي اطلاعرساني سازمان در عرصة عرفانپژوهي و رخدادهاي فرهنگي و اجتماعي عرفاني؛19. برقرارى ارتباط فعال و سازنده با ساير واحدهاى زيرمجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى با هدف دستيابي به هماهنگى و استفاده از ظرفيتهاي علمي و تجارب پژوهشي و اجراي طرحهاى مشترك؛20. همكارى با سازمانهاي فرهنگي و اجتماعي نظام و NGOهاي مردمي به عنوان سرشاخههاي متنوع نيازسنجي و موضوع شناسي عرفاني و نيز نشر فرآوردههاي فكري گروه در راستاي تعامل منطقي و واقعبينانه با جامعة مخاطبين؛21. شناسایی و معرفی اسوهگان تبلیغی ـ فرهنگی زنده؛22. فراهم كردن منابع مطالعاتى قديم و جديد اسلامى و غيراسلامى در حوزة عرفان و علوم وابسته و تشكيل بانك اطلاعاتي جامعي از: نويسندگان، كتب، مجلات، پاياننامهها، نرمافزارها، حلقهها و هستههاي علمي، كانونهاي فرهنگي، كتابخانههاي خرد و كلان معطوف به عرفان اعم از اسلامي و غير اسلامي و شعب و شاخههاي آن و همچنين مؤسسههاي علمي ـ پژوهشي و مراكز مطالعاتي و ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ