X
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیهالسلام)
مقاله | ایوب شافعیپور منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
مقاله | فرشاد مرادی منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه «امت و تمدن»
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | زهرا ابراهیمزاده پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام)
یادداشت | محمدمهدی حسینزاده اصفهانی
نگاهی به جهتگیری سکولار داخلی و حمایت تکفیری منطقهای
یادداشت | احمدکوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
گزارشی از شکاف میان روایتهای رسانهای و هویت واقعی ایرانیان
یادداشت | علیرضا مومن آرانی؛ دکتری جامعه شناسی مدیر کارگروه تجربهنگاری فرهنگی تبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | احمد کوثری مدیر گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | رضا طراوت سومین یادداشت از سری عقلانیت نظام
یادداشت | فاطمه سادات تقوی پژوهشگر کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | علیرضا مؤمن آرانی مدیرگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
مقاله | محمد حاجیعلی کنگانی، سعیده حاجیعلی کنگانی، علی مطیعالله منتشر شده در نخستین شماره دوفصلنامه امت و تمدن
نشست نقد و بررسی کتاب «مدرسه آیندهساز»، اثر حجتالاسلام بختیاری، در تاریخ یکشنبه ۹ آذرماه در پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور جمعی از اندیشمندان و ناقدان حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد.
سوم جمادیالثانی سال ۱۱ هجری قمری، بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (سلامالله علیها)، پس از تحمل رنجها و مصائب پس از رحلت پیامبر (صلیالله علیه و آله و سلّم)، به شهادت رسید و پیکر مطهر ایشان به وصیت خود، مخفیانه دفن شد.
آئین رونمایی از ۴۰ جلد کتاب کارگروه تجربهنگاری فرهنگیـتبلیغی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و حجتالاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
نتایج تازهترین پژوهش مرکز مطالعات فرهنگی تیام نشان میدهد جامعه تهران در بحران جنگ دوازدهروزه رژیم صهیونیستی، بهجای فرسایش روانی و اجتماعی، نوعی ایمان جمعی فعال از خود بروز داده است؛ ایمانی که به بازتولید همبستگی ملی و تقویت هویت دینی ایرانیان انجامیده است.
غيلان بن سلمه [1]
غيلان بن سلمه، اهل طائف و يكى از رجال و بزرگان طائف بود كه پس از فتح طائف، مسلمان شد. [2] و از كسانى بود كه در زمان جاهليت به زبان عربى مى نوشت. [3] او از حاكمان قيس مثل عامر بن ظرب و سنان بن ابى حارثه ى مرّى بود و سه روز متفاوت داشت: روزى كه براى مردم شعر مى گفت، روزى كه براى شان حكم مى كرد و روزى كه در خانه اش مى نشست تا مردم پادشاهى و جمال او را ببينند. [4]
وى يكى از بزرگان ثقيف بود و فرزندانش عامر، عمار، نافع و باديه [5] نيز مسلمان شدند. گفته شده كه وى يكى از كسانى است كه آيه ى:(عَلى رَجُل من الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيم) به او نيز اشاره دارد. [6] سایر محورهای این مقاله عبارتند از:
[1]. محقق و نویسنده:عبدالرضا عسکری
[2]. الاصابه، ابن حجر 5 : 253.
[3]. انساب الاشراف، بلاذرى 13 : 432.
[4]. كتاب الازمنة و الامكنه، مرزوقى اصفهانى : 469.
[5]. مادر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)، آمنه دختر وهب بن عبد مناف بن زهره بوده است و بنى زهره منسوب به وى مى باشند. مادر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) هم منسوب به بنى زهره بوده و از بنى مخزوم نيست. و خواهر فاخته، دختر عمرو بن عائذ بن عمران بن مخزوم نمى باشد; ولى با اين وجود، واقدى گفته است كه فاخته خاله ى پيامبر(صلى الله عليه وآله) مى باشد. او دو غلام به نام هاى هيت و ماتع داشت كه نزد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) رفت و آمد مى كردند. آن حضرت فكر مى كرد كه اينها ممّيز نشده اند و چيزى از مسائل زنان نمى فهمند، براى همين، ماتع اگر كارى داشت، وارد حجره هاى زنانش مى شد و كسى جلوگيرى نمى كرد.گويى كه ماتع قبلا در طائف زندگى كرده بود و در آن جا زن زيبايى به نام باديه دختر غيلان را مى شناخت. يك روز از روزهاى محاصره قلعه ى طائف، پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) به طور اتفاقى شنيد كه ماتع به عبدالله بن اميّه يا خالد بن وليد مخزومى مى گويد: اگر رسول خدا(صلى الله عليه وآله) فردا قلعه ى طائف را فتح كرد، مواظب باش كه باديه دختر غيلان را از دست ندهى. او هنگامى كه بنشيند خود را جمع مى كند و اگر بنشيند و صحبت كند، گويى كه آواز مى خواند و اگر بخوابد، آرزو مى كند و دندان هايى چون برف و موهاى چون دم اسب دارد و ... . وقتى كه رسول خدا(صلى الله عليه وآله) اين را شنيد، فرمود: شگفتا! گويى اين خبيث، جمال و كمال زن ها را خوب مى شناسد! مواظب باشيد كه ديگر بر زنان داخل نشود! بعدها او و رفيقش را از مدينه دور كرد و دستور داد كه چوپان شترها باشند. (تاريخ تحقيقى اسلام، يوسفى غروى (ترجمه : عربى) 4 : 257)
[6]. الاصابه، ابن حجر 5 : 254.
[7]. جهت توضیح بیشتر رک: جلد ششم دائره المعارف صحابه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کتاب «تکوین حزبالله: ریشههای اجتماعی ـ سیاسی شکلگیری حزبالله لبنان» نخستین اثر از مجموعه «کتاب مقاومت» است که بهتازگی به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) رونمایی شده است.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.