عنوان طرح: سبک زندگی طلبه پیشرو

No image
عنوان طرح: سبک زندگی طلبه پیشرو
[price] [lowprice] [highprice]

عنوان طرح: سبک زندگی طلبه پیشرو


معرفی طرح:


طلبه از بدو ورود به حوزه با انبانی از سوالات حساس مواجه می‌شود. سوالاتی که به سبک زندگی او مربوط بوده، و در تعیین مسیر علمی، اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی او نقش بسزایی دارد. پس حرکت او تا رسیدن به پاسخی در خور، کند می‌شود و منتظر می‌ماند تا چراغی بر سر راه او روشن شود. اما او برای بسیاری از سوالات خویش جوابی نمی‌یابد و یا با پاسخ‌های متعارضی مواجه می‌شود که بر حیرت او می‌افزاید.
این تحیرات پایه‌های او را سست کرده، نشاط تحصیل را از او می‌رباید. پس به این ترتیب اسیر روزمرگی شده، از جهاد علمی خویش باز می‌ماند و نمی‌تواند در قامت رهبری جامعه قد علم کند و میراث‌دار انقلاب امام شود. آنگاه نه می‌داند وظیفه اجتماعی او چیست و نه می‌تواند از عهده وظایف فردی خویش برآید.
این وضعیف فعلی خیل عظیمی از نیروهای حوزه است، که به راحتی حدر می‌روند. اما می‌توان با تکیه بر سبک زندگی طلبه پیشرو این خطرات را رفع کرد و برای ساختن حوزه‌ای پیشرو برنامه‌ریزی کرد. در واقع سبک زندگی نوعی فقه مدیریت است برای زندگی شخصی طلبه و ارتقای رفتار فردی و اجتماعی او.
به عبارت دیگر سبک‌زندگی طلبه، برنامه‌ریزی و جدول‌بندی زندگی، فکر، اخلاق و عمل طلبه برای رسیدن به سطح رهبری فرهنگی جامعه است. و با تدوین آن می‌توان به ترمیم و تعالی جایگاه روحانیت در ساختار کنونی جامعه کمک کرد و حوزه را در برابر آسیب‌های احتمالی مصون نگه‌داشت.
اهداف طرح:
 1) اهداف اصلی و کلی:
ارائه مجموعه‌ای جامع و فراگیر از توصیه‌ها، برنامه‌ها، برای پوشش تمامی عرصه‌های زندگی طلبه‌. به گونه‌ای که با عمل بدان بتواند به تعادلی همه جانبه در زندگی رسیده، با سامان دادن به جزئیات زندگی بر محور شخصیت علمی و عملی خویش، به بازدهی حداکثری در رهبری جامه برسد.
2) اهداف فرعی و جزئی:
امید است با ارائه سبک‌زندگی‌ای نیرومند برای طلاب جوان بتوان در آینده شاهد حوزه‌ای بالنده‌تر و شاداب‌تر از قبل بود. و برخی آفات دامن‌گیر حوزه مانند «حوزه‌گریزی» و «دانشگاه‌زدگی» و ... را درمان کرد. و از طرف دیگر با ارائه راه‌کارهای تربیتی و توجه به زندگی خانوادگی طلبه، گام بزرگی در تربیت فرزندان طلاب برداریم تا به این صورت شاهد تقابل‌های فرزندان روحانیون با حوزه نباشیم.
اهميت، ضرورت و موارد كاربرد:
شأن پیامبرگونه روحانیت، ایجاب می‌کند که رهبری فرهنگی، اجتماعی، دینی جامعه بر عهده او قرار گیرد. پس او باید برای رسیدن به این مقام در میان انبوهی از مشکلات، موانع، سؤالات و فشارها، ابعاد مختلفی را در وجود خویش نهادینه کند تا بتواند جانشین انبیاء الهی گردد. و این شدنی نیست، مگر آنکه او بتواند با برنامه‌ای جامع اوقات خویش را به گونه‌ای تنظیم کند که تمامی ابعاد خویش از جمله ابعاد فردی، عبادی، خانوادگی، علمی، تحقیقی، معیشتی، تبلیغی، اجتماعی، سیاسی، انقلابی و ... را به صورت یکسان پرورش دهد تا حیات او متعادل گردد.
پیشینه تحقیق:
اگرچه کتب اخلاقی و فقهی ما پر از توصیه‌ها و سفارشات علمی و عملی گوناگون است، و اگرچه سیره هزار ساله علماء شیعه در مقابل ماست. اما باید گفت، نسبت آنچه وجود دارد با آنچه مطلوب ماست، عموم و خصوص من وجه است، زیرا آنچه را که ما به دنبال آنیم برنامه‌ای جامع و سازوار و هماهنگ است، برنامه‌ای که تمامی ابعاد زندگی طلبه را به صورت یکپارچه در بر گیرد و او را در همه ابعاد رشد دهد. طبیعتا آنچه تا کنون نگاشته شده می‌تواند کمک بزرگی به تدوین این سبک زندگی کند، و خیرمایه این کار گردد.

منابع:
1.    قرآن کریم
2.    اصول کافی
3.    آداب المتعلمین
4.    الشواهد الربوبیه- صدر المتالهین
5.    تفسیر انسان به انسان ـ آیت الله جوادی آملی
6.    انسان کامل و کمال انسان - استاد علی مؤمنی
7.    جامعه در قرآن ـ آیت الله جوادی آملی
8.    اسفار ـ صدرالمتألهین
9.    تحف العقول ـ ابن شعبه حرانی
10.    بحارالانوار – علامه مجلسی
11.    معراج السعاده- مرحوم ملا احمد نراقی
12.    تفسیر المیزان ـ علامه طباطبایی
13.    تفسیر تسنیم ـ آیت الله جوادی آملی
14.    نهج البلاغه
15.    ....  

 

مجری طرح:

حجت الاسلام سید امیرمعصوم قهستانی

  • برچسب‌ها
  • پایگاه اطلاع رسانی, پورتال رسمی, پژوهشکده باقرالعلوم(ع)،تبلیغ،اطلاع رسانی،گلشن ابرار

مطالب مرتبط