شصت و نهمین جلسه گروه تاریخ و اعلام دانشنامه پیامبر اعظم(ص) در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد
روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ـ شصت و نهمین جلسه گروه تاریخ و اعلام دانشنامه پیامبر اعظم(ص) با حضور اعضای شورای علمی گروه در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع): شصت و نهمین جلسه گروه تاریخ و اعلام دانشنامه پیامبر اعظم(ص) با هدف غنای محتوای علمی مقالات با حضور اعضای شورای علمی گروه: آقایان سید محمود سامانی ـ رسول قلیچ ـ قاسم خانجانی در دفتر دانشنامه برگزار شد.
در این جلسه بررسی محتوایی مقاله «ابوموسی اشعری» تألیف احمد فلاح زاده در دستور کار قرار گرفت.
این مقاله در مورد ابوموسی اشعری که همان عبدالله بن قیس، فرزند سلیم بن حضّار است. وی را از قبیله مذحج نیز گفته اند. ابوموسی مردی لاغراندام، کوتاه قد و کوسه بود وی به دستور پیامبر به همراه جعفر بن ابی طالب به حبشه در دومین هجرت مسلمانان، کوچید و در زمانه جنگ خیبر به همراه مسلمانانی که از حبشه باز می گشتند، به حضور پیامبر(ص) رسید. برخی برآنند، ابوموسی به حبشه نرفته و با کسی هم پیمان نبود. بلکه در مکه مسلمان شد، آنگاه به میان قوم خویش بازگشت و پس از مدت کوتاهی که در یمن ماند، به همراه عده ای از یمنی ها برای دیدار پیامبر به سوی مدینه رفتند اما پیامبر در خیبر بود به همین دلیل به خیبر رفته و با آن حضرت بیعت کردند.
در ادامه به بررسی محتوایی مقاله «ابوالاسود دوئلی» تألیف قاسم خانجانی در دستور کار قرار گرفت.
این مقاله در مورد ابوالاسود شاعر، تابعي مشهور و از اصحاب اميرالمؤمنين علي(ع) است که نسبت ایشان را بر پايه انتساب به افراد، تيره ها يا قبيله هاى گوناگون آورده اند. شناخت تيره ابوالاسود، در تلفظ درستِ نسبت قبيله اى او بی تأثير نيست. نام وى را به اختلاف، ظالم بن عمرو بن سفيان، عويمر بن ظويلم ، عمرو بن ظالم، عمرو بن عمران و عثمان بن عمر آورده اند، ولى به كنيه اش شهرت دارد.
ابوالاسود در دوران پيامبرى رسول خدا(ص) زاده شد. اگر چه تنها به گفته ابوالفرج اصفهانى، وى اسلام را درك كرده و در جنگ بدر شركت داشته است اما اين نقل مورد ترديد است و ابن حجر نيز در آن ترديد كرده و با اشاره به اين خبر گويد: اين نقل اشتباه است و شايد وي در اين غزوه همراه مشركان بوده است چنان كه گفته اند پدر او نيز همراه با مشركان در يكي از غزوات رسول خدا(ص) شركت داشت و با رسول خدا(ص) جنگيد و كشته شد. به گمان برخى، ابوالاسود در زمان پيامبر(ص) اسلام آورد، ولى آن حضرت را نديد از اينرو، اين گروه بر صحابى نبودن وى تأكيد كرده اند. اما ابن حجر او را از بزرگان تابعين و از مخضرمين، كه هم دوره جاهليت و هم دوره اسلام را درك كرده اند، مى داند. به هر حال از نقش او در زمان رسول خدا(ص) اطلاعى در دست نيست و بيشتر اخبار و اطلاعات فراواني كه از او وجود دارد مربوط به پس از دوران رسول خداست.
اعضاء شورای علمی با طرح نقطه نظرات علمی و بررسی نقاط قوت و ضعف ساختاری و محتوایی طرح مقالات، پیشنهادات اصلاحی خویش را ارائه کردند.
در نهایت مقرر شد که مقاله ابوموسی را یکی از مولفین بازنویسی کند و همچنین مقاله ابوالاسود با ارجاع به مولف، اصلاحات موردنیاز صورت پذیرد.