X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
پژوهشگر: عزيز بابکر نژاد،
دانشگاه: دانشگاه تهران
دانشکده: الهيات و معارف اسلامي
سال: 1385
مقطع: کارشناسي ارشد
استاد راهنما: ، محمد عادل ضيائي
چکیده:
نظام اسلامي نيز مانند هر نظام ديگري ممکن است از دورن دچار تنش هايي شده و با گروه هايي مواجه شود که به هر دليل عليه حکومت دست به شورش زده و موجب ناآرامي جامعه شوند، با قبول اين مطلب که اسلام دين کاملي است و اينکه برنامه¬اي جامع براي تمام اوضاع و شرايط و رويدادها دارد پس لزوماً بايد در اين زمينه نيز برنامه اي تدارک ديده باشد. اين رساله به بررسي برخورد و واکنش جامعه اسلامي با گروه هاي معترض به آن و کساني که از اداي وظايف واجبه امتناع مي نمايند مي پردازد با اين قيد که اين گروه با داشتن تأويلي قابل قبول- و هر چند خطا- عليه حکومت شورش کرده و همچنين از لحاظ قدرت و شوکت در حدي باشند که تهديدي براي حکومت اسلامي به شمار آيند اين گروه در اصطلاح فقه اسلامي «اهل بغي» ناميده مي¬شوند. اسلام با تمام گروه¬هاي مخالف خود به يک شيوه برخورد نمي نمايد بلکه هر گروه بسته به ماهيت و قصدي که دارد، شايستة برخورد خاصي از منظر اسلام است، وضوح اين نکته را مي توان در بررسي ابواب مبحث «خروج عليه حکومت و جنگ عليه اهل بغي» مشاهده نمود. از آنجا که اين افراد خود جزئي از جامعه ي اسلامي هستند و بواسطه ي تأويلي که از ديدگاه فقها قابل قبول است، خروج کرده اند در ايدئولوژي اسلامي مستحق نوعي رفتار ملائم بوده و در واقع اين مکتب در رابطه با اين افراد ملاطفت بيشتري به خرج مي دهد چرا که ممکن است اين افراد در پي اصلاح جامعه بوده و اهدافي متعالي داشته باشند بلکه از نظر اسلام اين افراد فقط بدان خاطر سرکوب مي شوند که عليه حکومت اقدام به مبارزه ي مسلحانه نموده و اين خود موجب سلب امنيت و آسايش جامعه شده و موجبات تفرقه و چند دستگي را فراهم مي آورد، وگرنه افراد در جامعه¬ي اسلامي حق ابراز نظر و حتي اعتراض داشته و حکومت حق تعرض به افراد را به خاطر داشتن عقيده اي متفاوت با ديگران و يا اظهار مخالفت با حکومت را ندارد. پس در جامعه ي اسلامي، افراد حق ابراز نظر و اعتراض دارند و تا زماني که عملاً با حکومت درگير نشده اند، حکومت حق مؤاخذه ي آنها را به عنوان «باغي» ندارد، چرا که اظهار نظر و حتي اعتراض به نوبه ي خود زمينه ي رشد و ارتقاي جامعه را فراهم مي¬آورد، برنامة کلي که اسلام براي اين حالت پيش بيني نموده است از اين قرار است که در ابتدا سعي بر آن است که با توسل به تمام امکانات، شرايطي فراهم شود که از وقوع جنگ هاي داخلي جلوگيري شود به همين منظور امام وظايفي از جمله فرستادن شخصي امين که موجبات صلح و رفع کينه ميان طرفين را فراهم مي کند، را بر عهده دارد و در صورت موفق نبودن اين تاکتيک، حکومت وظيفه دارد با وارد آوردن کمترين خسارت به اين شورشيان آنها را از ادامه ي شورش منصرف نمايد و در جريان جنگ نيز، شيوه اي ملايم تر نسبت به جنگ عليه کفار در پيش گيرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ