به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از دفتر آيتالله مكارم شيرازي، در نامه ارائه شده از سوي جمعي از فضلاي حوزه علميه قم خطاب به آيتالله مكارم شيرازي آمده است:
محضر مبارك حضرت آيتالله العظمى مكارم شيرازى
سلام عليكم
از آنجا كه حوزههاى علميّه و مراجع تقليد در طول تاريخ پاسخگوى نيازهاى فكرى و دينى مردم بودهاند، مستدعى است به دليل برطرف كردن شبهات و پرسشهاى مكررى كه از داخل و خارج صورت مىگيرد و در مواردى موجب اخذ تصميمات و اقدامات نادرست مىشود ـ كه حتّى گاه جان افراد را نيز به خطر افكنده است ـ در موارد ذيل وظيفه ما را مشخص كنيد.
1ـ اخيرا لوح فشردهاى با عنوان «ظهور بسيار نزديك است» در سطح وسيعى منتشر و در آن براى ظهور، زمانى مشخّص شده است. با توجه به رواياتى كه «علم به زمان ظهور را مختصّ ذات اقدس پروردگار مىداند» و نيز رواياتى كه «وقّاتون را كذّاب معرفى مىكند» وظيفه ما در برخورد با اين موارد چيست؟
2ـ با توجّه به بحث مهدويت كه از جمله مباحث تخصصى است و اظهار نظر پيرامون موضوعات و مسائل آن نيازمند بررسى روايات از نظر سند و متن است، اظهار نظر افرادى كه فاقد صلاحيتهاى علمى لازم باشند در اين عرصه چه حكمى دارد؟
3ـ با توجه به اخبار و روايات متعدد در باب علائم ظهور در مواردى كه نام يا وصف برخى افراد ذكر شده (مانند يمانى ـ خراسانى ـ نفس زكيه ـ شعيب بن صالح) آيا تطبيق اين روايات بر افرادى در گذشته و يا حال مجاز است؟
4ـ آيا اين اخبار و اين تطبيقها مىتواند حجت شرعى براى عمل باشد؟
5ـ با توجه به اينكه علائم ظهور به دو بخش «حتمى» و «غير حتمى» تقسيم شده است آيا مىتوان با توجه به مطالب مطرح شده (كه از علائم حتمى نيستند) ادّعا كرد ظهور بسيار نزديك است؟
6ـ وظيفه ما طلاب درباره مهدويت و انتظار چيست؟
در پاسخ آيتالله مكارم شيرازي به اين سؤالات آمده است:
قبل از هر چيز از احساس مسئوليت شما عزيزان درباره سوءاستفاده از يك مسئله مهم اسلامى تشكر مىكنم و از شما كه در زمره مدافعان مكتب اهل بيت (ع) هستيد همين انتظار مىرود. اميدوارم همه شما در سايه عنايات پروردگار و توجّهات حضرت ولىعصر (ارواحنا فداه) مؤيد و منصور باشيد و بتوانيد به وظايف خود عمل كنيد.
حقيقت اين است هنگامى كه اطلاع يافتيم نسخههاى بسيار زيادى از اين سىدى در سراسر كشور پخش شده و حتى اخيرا به بيرون كشور راه يافته و سؤالات بسيارى برانگيخته، ناچار شدم تمام آن را با دقت مشاهده كنم.
پس از دقت و مطالعه به نظر رسيد توطئهاى در كار است كه از احساسات پاك دينى مردم ـ به ويژه جوانان عاشق امام زمان (ع) ـ به نفع مقاصد سياسى يا غير سياسى استفاده كنند و همه بايد در برابر اينگونه توطئهها هوشيار باشند.
و اما پاسخ سؤالات شما:
1ـ از نظر روايات متعدد اسلامى و اجماع علماى اماميه مسلم است كه تعيين وقت براى ظهور آن بزرگوار جايز نيست و هركس چنين ادعايى كند بايد او را تكذيب كرد، چراكه اينگونه تعيين وقتها به ويژه اگر همراه با تعيين فرمانده لشكر امام زمان (ع) و فرمانده لشكر مخالفان و تطبيق آن بر اشخاص موجود باشد، بعد از آن كه خلاف آن ظاهر شد ضربه سختى بر عقائد مردم نسبت به آن وجود مقدس كه قطب عالم امكان است وارد مىسازد و آن را سست مىكند و شايد يكى از اهداف گردانندگان اصلى نيز همين بوده است.
2ـ بررسى روايات مربوط به علائم ظهور نياز به بررسى رجال سند از نظر وثاقت و ميزان اعتبار كتبى كه در آن نقل شده و همچنين مسائل مربوط به متن از نظر ريشهيابى لغت و حقيقت و مجاز و كنايه و تصريح و همچنين از نظر وجود و عدم معارض يك كار كاملا تخصصى است و عجيب است در دنيايى كه همه جا و درباره هر چيز رجوع به كارشناسان و خبرگان هر فن مىكنند، عدهاى به خود اجازه دهند كه در يك بحث پيچيده مذهبى مربوط به نشانههاى ظهور هرچه مىخواهند بگويند و هر طور مايل هستند، استنباط كنند.
3ـ تطبيق دادن پارهاى از علامات ظهور آن حضرت وليعصر (ع) با توجيهات بىاساس و گاه مضحك و بدون هيچ حجت شرعى آن هم از سوى كسانى كه تخصصى در اين مسائل ندارند، خطر ديگرى است زيرا راه را براى سودجويان و دشمنان مىگشايد كه از اين طريق استفاده كرده و آن علامات را با دستكارى و توجيهات خودساخته بر هركس كه مايل باشند، تطبيق دهند و ضربه ديگرى بر عقائد مردم وارد سازند.
4ـ از آنچه در پاسخ سؤال دوم آمد روشن شد كه اينگونه تطبيقات غير كارشناسانه هرگز حجت شرعى نمىشود و نشر آنها سبب اشتباه و انحراف گروهى خواهد شد و حربه دست دشمنان براى انكار اصل اين موضوع مقدس مىدهد ـ همانگونه كه داده است ـ و مسئوليت سنگينى در پيشگاه الهى دارد.
5ـ توسل به اين علامات و تطبيق آن بر اشخاص مورد نظر ـ به فرض محال كه صحيح باشد ـ با فراموش كردن علائم حتميه، انحراف و اشتباه بزرگ ديگرى است كه نشان مىدهد اين افراد آگاهى كافى براى ورود در چنين مسائلى ندارند.
خطر اينگونه كارها هنگامى آشكارتر مىشود كه خبرگزارىها نقل كردند دشمنان اسلام و شيعه در خارج كشور آن را به عنوان مستمسكى بر ضد نظام جمهورى اسلامى و اينكه آنها مىخواهند با اين بهانه بر تمام كشورهاى منطقه مسلط شوند مورد بهرهبردارى قرار دادهاند.
انكار نمىكنم ممكن است جمعى از جوانان شيفته مولايمان امام زمان (ع) بدون سوء نيت و بدون توجه به اين كار كشيده شده باشند ولى اطمينان داريم كه در پشت اين صحنه دستهاى ديگرى كار مىكند كه اهداف شومى دارند.
6ـ همه شما عزيزان بايد هوشيار باشيد و اجازه ندهيد از مقدساتى كه خط قرمز ما محسوب مىشود به عنوان ابزارى براى مقاصد خاص شخصى يا جناحى بهره گيرند و جالب اينكه بسيارى از شخصيتهاى محترمى كه نامشان در اين سىدى به عنوان «موافق» آمده، همگى تكذيب كردند و حجت را بر سايران تمام كردند.
در پايان پيوسته دست به دعا بر مىداريم و تعجيل ظهور آن حضرت وليعصر (ع) را از خدا مىخواهيم. اللهم عجل فرجه واجعلنا من شيعته الذابين عنه.