X
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
مقدمه سلسله نشستهای «آنِ ما شدن» با هدف واکاوی ریشههای همبستگی ملی ایرانیان در مواجهه با بحرانها و تبیین چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در انسجام اجتماعی و هویت تمدنی برگزار میشود. این نشستها که به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) طراحی شدهاند، رویکردی آیندهنگرانه به ظرفیتهای تاریخی، معرفتی و تمدنی جامعه ایرانی دارند و با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه، به تحلیل چالشها و فرصتهای همبستگی ملی میپردازند.
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
در پی رخدادهای اخیر و تحولات منطقهای که ابعاد جدیدی از همبستگی ملی را در جامعه ایران آشکار ساخت، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با هدف تبیین و تعمیق این پدیده، سلسله نشستهایی را تحت عنوان «آنِ ما شدن» آغاز کرده است. در همین راستا، گفتگویی با آقای عبدالله صفری، مدیر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی این پژوهشکده، ترتیب دادهایم تا به بررسی ماهیت این رویدادها، نقش این نشستها در صورتبندی نظری و امتداد همبستگی اجتماعی، و اهداف آتی این حرکت فکری بپردازیم.
بیستوپنجمین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی» به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد. این نشست که به بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور اختصاص داشت، با تمرکز بر تبیین نقش و ساختار «سازمان هیأت و تشکلهای دینی» و با حضور حجتالاسلاموالمسلمین مجید باباخانی، رییس این سازمان، برگزار شد.
یادداشت | محمد جواد فلاح
مدیر کارگروه مطالعات خانواده و تربیت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
در یازدهمین نشست راهبردی «آنِ ما شدن»، حجتالاسلام بهزاد زارع، پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی سیاسی به ریشههای اصلی تقابل جمهوری اسلامی ایران با نظام سلطه پرداخت و تأکید کرد که جنگ اصلی بر سر استقلال و پیشرفت ایران در برابر منطق «سلطه مطلق» است که از سوی آمریکا و متحدانش با گزینههای «گاو شیرده یا سرزمین سوخته» ارائه میشود.
شماره دهم فصلنامه «نامهجمهور» با عنوان «بازسازی اجتماعی مقاومت» منتشر شد. این شماره با محوریت ویژهنامهای درباره «نقد اقتصاد سیاسی اشغال» در ۴۰۰ صفحه به چاپ رسیده است.
حجتالاسلام والمسلمین مجید باباخانی، رییس سازمان هیأت و تشکلهای دینی و حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی، رییس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در دیداری مشترک به گفتوگو درباره ظرفیتهای محتوایی و عملیاتی هیئات مذهبی پرداختند.
دهمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن»، با محوریت «ابعاد روایت ملی از علت، چگونگی وقوع و دوران پس از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب سلسله نشستهای راهبردی «ایران آینده» بهصورت مجازی برگزار شد.
نهمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن» با موضوع «ابعاد روایت ملی از علت، چگونگی وقوع و دوران پس از جنگ» به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب نشستهای راهبردی «ایران آینده» بهصورت مجازی برگزار شد.
هشتمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن»، با محوریت «ابعاد روایت ملی از علت، چگونگی وقوع و دوران پس از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب سلسله نشستهای راهبردی «ایران آینده» به صورت مجازی برگزار شد.
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
حجتالاسلام والمسلمین فرحزاد در نشست رونمایی از کتاب «پناهِ پدر»، ضمن انتقاد از غفلت از جایگاه پدر در جامعه و تبلیغات، بر لزوم عملیاتیسازی پژوهشهای فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی تأکید کرد و آن را بالاترین جهاد خواند.
بسم الله الرحمن الرحیم
با استعانت از پروردگار گروه تبلیغ و ارتباطات دینی نمایی از برنامه های پیش رو را جهت استحضار و اظهار نظر تقدیم میکند:
حوزه عمومی تبلیغ(فراسازمانی)
طراحی و استقرار نظام مدیریت دانش در عرصه تبلیغ دین
نیازسنجی، شناسائی و طبقه بندی اولویت های پژوهشی
تعامل با مراکز پژوهشی در جهت تبادل دانش
طراحی پایگاه دانش تبلیغ دین
حمایت از پایان نامه ها : ارایه مسائل و موضوعات برای پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی در مقاطع ارشد و دکتری و حمایت از آن ها با نگاه حل مسایل منطقه ای، ملی و فراملی تبلیغ و ارتباطات دینی
نظام تبلیغ دین[1]
حوزه های پژوهشی
اصول و مبانی معرفتی مدیریت تبلیغ و ارتباطات دینی (خرده نظام مدیریت و سیاستگذاری تبلیغ)
مطالعات تطبیقی در حوزه تبلیغ دین (تمامی خرده نظامها)
سیاست پژوهی مسائل روز تبلیغ و ارتباطات دینی کشور(خرده نظام مدیریت و سیاستگذاری تبلیغ)
طراحی الگوی ارتقای مشارکت های مردمی در بخش تبلیغ دین (خرده نظام نابع مالی و مشارکتها)
بازمهندسی نگاشت نهادی نظام تبلیغ دین (خرده نظام نهادها و سازمانهای تبلیغی)
راهبرد پژوهی چالش های منابع انسانی تبلیغ (خرده نظام منابع انسانی تبلیغ)
بررسی کارکردهای تبلیغی رسانه های نوین (خرده نظام فناوری تبلیغ)
واکاوی الزامات نظام تبلیغ در تحقق سبک زندگی اسلامی بر اساس مخاطب (تمامی خرده نظامها بویژه خرده نظام محتوای تبلیغی)
حوزه سازمانی
برگزاری نشست های آموزشی، پژوهشی در مراکز استان ها در راستای تقویت و ترویج تبلیغ و ارتباطات دینی
تهیه بسته های تبلیغی ( گزارش راهبردی)
برگزاری کارگاه های آموزشی روش تحقیق و موضوع شناسی پژوهش تبلیغ در راستای توانمند سازی مدیران و کارشناسان پژوهش استان ها برای اجرای پژوهش های میدانی و کتابخانه ای
[1] نظام تبلیغ دین مشتمل بر شش خرده نظام است: نگاشت نهادی (سازمانی)، منابع انسانی، محتوا و پیام تبلیغی، فناوری تبلیغ، منابع مالی و مشارکتها و خرده نظام مدیریت و سیاستگذاری. که با توجه به این خرده نظامها کلان طرح های پژوهشی تعریف شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همزمان فرارسیدن ماه محرم و موسم حماسه و بیداری، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) مجموعهای خواندنی و تأثیرگذار از تازههای نشر خود را معرفی میکند؛ آثاری که هر یک دربردارنده نگاهی نو و تحلیلی ژرف به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و تمدنی نهضت حسینی و میراث عاشورا هستند.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.