X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
بسم الله الرحمن الرحیم
با استعانت از پروردگار گروه تبلیغ و ارتباطات دینی نمایی از برنامه های پیش رو را جهت استحضار و اظهار نظر تقدیم میکند:
حوزه عمومی تبلیغ(فراسازمانی)
طراحی و استقرار نظام مدیریت دانش در عرصه تبلیغ دین
نیازسنجی، شناسائی و طبقه بندی اولویت های پژوهشی
تعامل با مراکز پژوهشی در جهت تبادل دانش
طراحی پایگاه دانش تبلیغ دین
حمایت از پایان نامه ها : ارایه مسائل و موضوعات برای پایان نامه های حوزوی و دانشگاهی در مقاطع ارشد و دکتری و حمایت از آن ها با نگاه حل مسایل منطقه ای، ملی و فراملی تبلیغ و ارتباطات دینی
نظام تبلیغ دین[1]
حوزه های پژوهشی
اصول و مبانی معرفتی مدیریت تبلیغ و ارتباطات دینی (خرده نظام مدیریت و سیاستگذاری تبلیغ)
مطالعات تطبیقی در حوزه تبلیغ دین (تمامی خرده نظامها)
سیاست پژوهی مسائل روز تبلیغ و ارتباطات دینی کشور(خرده نظام مدیریت و سیاستگذاری تبلیغ)
طراحی الگوی ارتقای مشارکت های مردمی در بخش تبلیغ دین (خرده نظام نابع مالی و مشارکتها)
بازمهندسی نگاشت نهادی نظام تبلیغ دین (خرده نظام نهادها و سازمانهای تبلیغی)
راهبرد پژوهی چالش های منابع انسانی تبلیغ (خرده نظام منابع انسانی تبلیغ)
بررسی کارکردهای تبلیغی رسانه های نوین (خرده نظام فناوری تبلیغ)
واکاوی الزامات نظام تبلیغ در تحقق سبک زندگی اسلامی بر اساس مخاطب (تمامی خرده نظامها بویژه خرده نظام محتوای تبلیغی)
حوزه سازمانی
برگزاری نشست های آموزشی، پژوهشی در مراکز استان ها در راستای تقویت و ترویج تبلیغ و ارتباطات دینی
تهیه بسته های تبلیغی ( گزارش راهبردی)
برگزاری کارگاه های آموزشی روش تحقیق و موضوع شناسی پژوهش تبلیغ در راستای توانمند سازی مدیران و کارشناسان پژوهش استان ها برای اجرای پژوهش های میدانی و کتابخانه ای
[1] نظام تبلیغ دین مشتمل بر شش خرده نظام است: نگاشت نهادی (سازمانی)، منابع انسانی، محتوا و پیام تبلیغی، فناوری تبلیغ، منابع مالی و مشارکتها و خرده نظام مدیریت و سیاستگذاری. که با توجه به این خرده نظامها کلان طرح های پژوهشی تعریف شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ