روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) – مدیر روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم از انتشار دومین جلد مقالات مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) – سید روح الله دعائی با اعلام این خبر گفت: جلد دوم مقالات مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی، تألیف مؤسسه عرش پژوه از سه مقاله در قالب سه فصل با عناوین «بررسی مبانی نظری جایگاه دولت در امور مساجد، بررسی و تحلیل راهکارهای افزایش مشارکت مردم در امور مساجد، و شناسایی انتظارات و نیازهای مخاطب در فضاهای تبلیغی و ارائه شاخص ها» تدوین شده است
وی افزود: در مقدمه فصل اول این کتاب آمده است: «تأسیس اولین حکومت دینی در میان مسلمانان با تأسیس اولین مسجد مسلمانان (مسجد قبا) مقارنت دارد... بررسی اجمالی سیر تحول مساجد در جامعه اسلامی نشان می دهد که مساجد همواره نقشی فعال و پویا در قبال مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی، علمی و فرهنگی داشته اند...».
دعائی خاطر نشان کرد: در بخش دیگری از مقدمه می خوانیم: «پیوند مسجد و حکومت در آغاز دوران بسط و گسترش اسلام موجب شد که ساخت مسجد عمدتا توسط حکومتها صورت گیرد...مسجد به شکل دولتی آن، یعنی مساجدی که تحت نظر حکومت قرار دارد... اما مسجد به شکل خصوصی آن در نقاط زیادی با حکومت تلاقی می کند... بصورت کلی می توان تعامل دولت و دین را بعنوان یک سازه در نظر گرفت و ابعاد گوناگونی را برای آن ترسیم نمود...».
این کارشناس رسانه با ارائه توضیحاتی در مورد فصل اول این کتاب گفت: فصل اول با موضوعاتی چون: «بررسی مبانی نظری جایگاه دولت در امور مساجد، کلیات تحقیق (امور اقتصادی پژوهشی اطلاع رسانی مساجد و...)، ادبیات تحقیق (تعریف مسجد، جایگاه مسجد در اسلام، مسجد در حال حاضر و...)، روش تحقیق، نتیجه گیری تحقیق، یافته ها و پیشنهادات» تدوین شده است.
وی ادامه داد: در مقدمه فصل دوم می خوانیم: «امروزه مفهوم مشارکت در حیطه های نظام های علمی مطرح گردیده و چالش های گوناگونی را دامن زده است. مشارکت به عنوان یک فرآیند اجتماعی محسوب گردیده که از عوامل سیاسی ـ اقتصادی ـ روانشناختی و جامعه شناختی تأثیر می پذیرد...».
دعائی در مورد فصل دوم گفت: این فصل، اهداف کلی پژوهش را «بررسی روش ها و مکانیزم های بالقوه برای جلب مشارکت عمومی در ابعاد مختلف مربوط به مساجد، ارائه راهکارها و شیوه های علمی در قالب پیشنهادات اجرایی قانونی جهت ارتقای سطح مشارکت عمومی در امور مساجد» بیان کرده است. «کلیات تحقیق، مبانی نظری تجربی تحقیق، دیدگاه های امام خمینی رحمة الله علیه پیرامون مساجد، مسجد در قرآن، مشارکت مردمی در برنامه سوم توسعه پیرامون توسعه فرهنگ دینی و...» از عناوین فصل دوم است.
مدیر روابط عمومی پژوهشکده با اشاره به فصل سوم، عناوین «از طراحی پیام تا تبلیغ، خنثی نمودن تبلیغات دشمن و ضد انقلاب، مخاطب شناسی جوان، موضوعات با اهمیت در تبلیغ دینی و عوامل مهم در تبلیغ دینی» را از مباحث فصل سوم خواند و گفت در این فصل: «در دنیای امروز آنچه از باورها و اعتقادات در میان افراد وجود دارد و به واسطه ارتباطات شکل گرفته است که این ارتباطات در قالب وسایل سینما، رادیو، تلویزیون، مطبوعات، ویدیو، ماهواره و...، شیوه ها، پیامها، خبر، تبلیغ و گزارش تجلی می یابد...» مطرح شده است.
این کارشناس ارشد حوزه ارتباطات تاکید کرد: در قسمت دیگری از این فصل به نوع پژوهش اشاره شده و آمده است: «لازم به ذکر است که این پژوهش از نوع مطالعاتی اکتشافی است و حاصل کار برای کاریست در امر تبلیغ دینی . در این پژوهش به دنبال بررسی روابط بین متغیرها نیستیم، اگرچه متغیرها و فاکتورهای اصلی در ارتباط با فضاهای تبلیغ را شناسایی و در قالب شاخصهای سنجش نیاز در فضاهای تبلیغی ارائه می نماییم».
گفتنی است، پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام، دومین جلد مقالات مطالعات استراتژیک توسعه فرهنگ دینی، تألیف مؤسسه عرش پژوه را در 751 صفحه و با شمارگان 240 نسخه و به قیمت 40000 تومان منتشر کرده است.