X
مقاله | علی ماهیگیر منتشر شده در نخستین شماره دو فصلنامه امت و تمدن
یادداشت | محمدجواد فلاح مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | رضا سامان
یادداشت | سیدمحسن موتورچی پژوهشگر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)
یادداشت | محمد طلایی مدیر کارگروه تاریخ و سیره پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
در آستانه هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیهالسلام)، نرمافزار «جامعالاحادیث ۴» طی مراسمی در مرکز نور رونمایی شد؛ مراسمی که نماینده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) نیز در آن حضوری فعال داشت.
نشست مشترک حجتالاسلام والمسلمین موسوی، رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با مسئولان مرکز پژوهشهای صداوسیما با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز رسانه ملی برگزار شد.
همایش «امت احمد (صلی الله علیه و آله» با هدف بزرگداشت هزار و پانصدمین سال میلاد پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)، همزمان با رونمایی از جلسات درس اخلاق مساجد قم و دوفصلنامه علمی «امت و تمدن»، به همت ادارهکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد.
نخستین شماره دوفصلنامه علمی امت و تمدن، به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، مدیرمسئولی و سردبیری احمد کوثری منتشر و به عرصه نشر وارد شد. این نشریه، با تمرکز بر گفتمان تمدن نوین اسلامی، بستری برای همکاری و تولید سرمایههای علمی مشترک میان علمای شیعه و اهل سنت فراهم کرده است.
قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) تولید «محتوای فعال و زنده» را شرط اصلی تأثیرگذاری فرهنگی دانست. مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم بر ضرورت تولید کتابهای کاربردی، روایتمحور و متناسب با مخاطب نوجوان تأکید کرد.
مرکز فرهنگی رصد تیام وابسته به پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، یک پژوهش پیمایشی با عنوان «سنجش مقاومت دینی مردم شهر تهران در جنگ ۱۲ روزه» را در دست اجرا دارد. این پژوهش به دنبال بررسی این فرضیه است که «مقاومت مردم ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، صرفاً برخاسته از احساس تعلق ملی و ایرانی بودن نبوده، بلکه از ریشههای عمیق دینی نیز برخوردار است.»
کتاب «فرهنگنامه منطق» به کوشش حسن رضایی و توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر و روانه بازار نشر شد.
مراسم رونمایی از دو کتاب «رزم سلامتی» و «عزاداری محرم و کرونا» که توسط کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به رشته تحریر درآمدهاند، با حضور مسئولان، نویسندگان و فعالان اجتماعی در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد. این دو کتاب، به مستندسازی و تحلیل تجربیات فرهنگی و اجتماعی دوران همهگیری کرونا در قم میپردازند.
کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر – دختری»، نوشته محمدجواد فلاح، سرانجام پس از طی مراحل نشر، توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) به چاپ رسید و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «گناهان کبیره در فضای مجازی» با تألیف سید محمد علویزاده و از سوی انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شد. این کتاب با هدف بررسی، تحلیل و تبیین ارتباط میان گناهان کبیره و دنیای مجازی به نگارش درآمده و تلاشی است برای آگاهیبخشی به کاربران، بهویژه نسل جوان تا در مسیر مقابله با آسیبهای اخلاقی و دینی این فضا گام بردارند.
یک هفته تا اربعین حسینی باقی مانده و زائران دسته دسته از جای جای ایران و حتی کشورهای همسایه مسیر سرزمین عشق را در پیش گرفتهاند؛ مسیری که حالا مملو از تصاویر بینظیر دلدادگی شده و محلی برای تجلی عاشقی. اما راز اربعین فقط عاشقی نیست؛ اتحاد، همدلی و همبستگی میان مذاهب مختلف، یکی دیگر از اسرار این راهپیمایی تاریخی است که آن را میشود در موکبهای بیشمار مرزهای غرب و جنوب شرق کشور دید. موکبهایی که گردانندگان آنها، همگی اهل تسنن هستند.
باقوم رومى [1]
يكى از صحابه و ياران رسول خدا9 باقوم رومى است.نام وى در منابع مختلف ذكر شده است،او را به نامهاى ابراهيم نجار [2] ،بلقوم [3] وباقول رومى [4] ذكر كرده اند.وى مردى تاجر و داراى صنعت نجارى و بنايى بود،او به نجارى مشهورست. موقعى كه به وسيله يك كشتى كه متعلق به قيصر روم بود و مملو از مال التجاره شامل سنگ مرمر وچوب وآهن الات براى ساخت كليسايى بودكه توسط اسبان حبشه به آتش كشيده شده بود.كشتى وقتى به ساحل در نزديكى مكه(كه قبل از آنكه كشتى هايى در آنجا لنگر اندازند به ان شعيبيه مى گفتند)رسيد [5] ، كشتى در اثر باد شكست و به قولى به ساحل برخورد كرد وشكست. [6] وليد بن مغيره با جمعى از قريش چوبهاى كشتى را خريدند و باقوم با مردم مكه هم پيمان گرديد، و در مكه ساكن شد، به او پيشنهاد كردند كه با آن چوب ها خانه كعبه را به سبك كليسا بسازد. او همان كسى است كه پس از اسلام در مسجد مدينه براى پيامبر اسلام9 منبر ساخت. [7] از وى به عنوان غلام زنى از انصار به نام عايشه [8] وبه نقلى غلام سعيد بن عاص ياد كرده اند [9] واين منافاتى ندارد بين اينكه اوغلام بنى اميه وغلام زنى از انصار باشداز اين جهت كه احتمال دارد او بعد از مهاجرت به مدينه خادم اين زن شده باشد. [10] سایر محورهای مقاله که توسط محقق مربوطه مورد کنکاش قرار گرفته عبارتند از :
[1]. محقق : فاطمه عادلی
[2]. اسدالغابه،ابن اثير1:55 و الاصابه، ابن حجر 1:174.
[3]. الاصابه، ابن حجر 1:457.
[4]. الاصابه، ابن حجر 1:399.
[5]. السيره الحلبيه، حلبى 1:35-233.
[6]. الطبقات الكبرى ،ابن سعد1:145;السيره النبويه، ابن هشام 2:13 و تاريخ الاسلام ،ذهبى 1:68.
[7]. المنتظم ،ابن جوزى 2:325.
[8]. اسدالغابه، ابن اثير1:55.
[9]. اسدالغابه، ابن اثير 1:55;السيره الحلبيه ،حلبى 1:35-233.
[10]. الاصابه، ابن حجر 1:400.
[11]. جهت توضیح بیشتر رک جلد چهارم دایره المعارف صحابه .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ