X
کتاب «فرهنگنامه فلسفه غرب» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلونم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
احنف بن قيس [1]
احنف بن قيس:
نام اصلى او احنف بن قيس بن معاوية بن حصين بن تميم، [2] صخر يا ضحاك است و لقبش احنف بوده است. علت ملقّب شدنش به اين نام آن است كه در پايش عيبى بوده است. [3] او در زمان حيات پيامبر(صلى الله عليه وآله) مسلمان شد ولى به حضور آن حضرت نرسيد. او از تابعين شمرده شده است [4] و از قبيله ى بنى تميم و از تيره ى بنى مُرّة بن عبيد بود. [5] كنيه ى پدرش، ابومالك بود و در زمان جاهليت به دست طايفه ى بنى مازن كشته شد. [6] نام مادرش، حُبى بنت عمرو بن ثعلبه بود كه از تيره ى بنى داوود و از قبيله ى باهله بوده است. [7] كنيه ى احنف ابابكر بوده است. [8]
سایر محورهای مقاله :
[1]. محقق: محمود رضا قاسمی.
[2]. اسد الغابة، ابن اثير 1 : 69.
[3].أعيان الشيعة، امين عاملى 3: 222 و اسد الغابة، ابن اثير 1: 68; (حَنَف: برگشتن انگشت ابهام پا روى انگشتان ديگر و بدان سبب بر پاشنه راه رفتن).
[4]. ريحانة الادب، مدرس تبريزى 1 : 83.
[5]. الطبقات الكبرى، ابن سعد 7 : 93 و جُمهرة انساب العرب، ابن حزم : 217.
[6]. ريحانة الادب، مدرس تبريزى 1 : 83.
[7]. تاريخ الاسلام، ذهبى 5 : 353.
[8]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 2 : 755 وأعيان الشيعة، امين عاملى 2 : 291. ادامه مقاله در جلد سوم دایره المعارف صحابه
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.