X
مراسم رونمایی از دو اثر تازه کارگروه تجربهنگاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام با عنوانهای «تا زدن به بحران» و «درست مثل یک زن» روز چهارشنبه 8 مرداد ۱۴۰۴ در سالن جلسات این پژوهشکده برگزار میشود.
یادداشت | محمد جواد فلاح مدیر کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
یادداشت | مهدی همازاده مسئول کارگروه بازآفرینی هنری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
مقدمه سلسله نشستهای «آنِ ما شدن» با هدف واکاوی ریشههای همبستگی ملی ایرانیان در مواجهه با بحرانها و تبیین چگونگی پیوند سرزمین، ملت و دین در انسجام اجتماعی و هویت تمدنی برگزار میشود. این نشستها که به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) طراحی شدهاند، رویکردی آیندهنگرانه به ظرفیتهای تاریخی، معرفتی و تمدنی جامعه ایرانی دارند و با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه، به تحلیل چالشها و فرصتهای همبستگی ملی میپردازند.
یادداشت | احمد کوثری مدیر کارگروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
در پی رخدادهای اخیر و تحولات منطقهای که ابعاد جدیدی از همبستگی ملی را در جامعه ایران آشکار ساخت، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) با هدف تبیین و تعمیق این پدیده، سلسله نشستهایی را تحت عنوان «آنِ ما شدن» آغاز کرده است. در همین راستا، گفتگویی با آقای عبدالله صفری، مدیر کارگروه سیاستگذاری فرهنگی این پژوهشکده، ترتیب دادهایم تا به بررسی ماهیت این رویدادها، نقش این نشستها در صورتبندی نظری و امتداد همبستگی اجتماعی، و اهداف آتی این حرکت فکری بپردازیم.
بیستوپنجمین نشست از سلسلهنشستهای «جمهوری اسلامیشناسی» به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) برگزار شد. این نشست که به بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور اختصاص داشت، با تمرکز بر تبیین نقش و ساختار «سازمان هیأت و تشکلهای دینی» و با حضور حجتالاسلاموالمسلمین مجید باباخانی، رییس این سازمان، برگزار شد.
یادداشت | محمد جواد فلاح
مدیر کارگروه مطالعات خانواده و تربیت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)
در یازدهمین نشست راهبردی «آنِ ما شدن»، حجتالاسلام بهزاد زارع، پژوهشگر حوزه مطالعات فرهنگی سیاسی به ریشههای اصلی تقابل جمهوری اسلامی ایران با نظام سلطه پرداخت و تأکید کرد که جنگ اصلی بر سر استقلال و پیشرفت ایران در برابر منطق «سلطه مطلق» است که از سوی آمریکا و متحدانش با گزینههای «گاو شیرده یا سرزمین سوخته» ارائه میشود.
شماره دهم فصلنامه «نامهجمهور» با عنوان «بازسازی اجتماعی مقاومت» منتشر شد. این شماره با محوریت ویژهنامهای درباره «نقد اقتصاد سیاسی اشغال» در ۴۰۰ صفحه به چاپ رسیده است.
حجتالاسلام والمسلمین مجید باباخانی، رییس سازمان هیأت و تشکلهای دینی و حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی موسوی، رییس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در دیداری مشترک به گفتوگو درباره ظرفیتهای محتوایی و عملیاتی هیئات مذهبی پرداختند.
دهمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن»، با محوریت «ابعاد روایت ملی از علت، چگونگی وقوع و دوران پس از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب سلسله نشستهای راهبردی «ایران آینده» بهصورت مجازی برگزار شد.
نهمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن» با موضوع «ابعاد روایت ملی از علت، چگونگی وقوع و دوران پس از جنگ» به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب نشستهای راهبردی «ایران آینده» بهصورت مجازی برگزار شد.
هشتمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن»، با محوریت «ابعاد روایت ملی از علت، چگونگی وقوع و دوران پس از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب سلسله نشستهای راهبردی «ایران آینده» به صورت مجازی برگزار شد.
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
ابوموسى اشعرى [1]
ابوموسى اشعرى :
اسم او عبدالله بن قيس بن سليم بن حضّار بن حرب بن عامر [2] و نام مادرش ظبيه دختر وهب از قبيله ى عكّ بوده است او در مدينه مسلمان شد و در آن جا نيز از دنيا رفت. عبدالله بن قيس به كنيه و اسم طايفه اش يعنى ابوموسى اشعرى معروف است. [3] از عبدالله بن بريده نقل شده است كه ابوموسى مردى كوتاه قامت، لاغر اندام و كوسه (يعنى مردى كه صورتش مو ندارد) بود. [4] او يمنى الاصل است كه به همراه اشعريان به مكه آمد و با سعيد بن عاص بن ـ اميه هم پيمان شد و سپس در مكه مسلمان شد و به حبشه هجرت كرد و وقتى پيامبر(صلى الله عليه وآله) در خيبر بود، با مهاجران به مدينه بازگشت. برخى گفته اند: او از مهاجرين به حبشه نبود و در ميان قريش هم پيمانى نداشت; لكن او در مكه ايمان آورد و پيش قومش برگشت و ماند تا او و عدّه اى از اشعرى ها نزد رسول خدا(صلى الله عليه وآله) آمدند و ورودشان به مدينه با بازگشت مهاجران حبشه توأم شد و بدين جهت گفته شده ابوموسى با مهاجران حبشه آمد. [5]
سایر محورهای مقاله :
[1]. محقق : جواد نعمتی .
[2]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 98 و 4 : 1762; أسد الغابه، ابن اثير 3 : 263; الاصابه، ابن حجر 4 : 181; جمهرة انساب العرب، ابن حزم : 397; الانساب، سمعانى : 176 و 266 و موسوعة طبقات الفقهاء، سبحانى 1 : 181.
[3]. جمهرة انساب العرب،ابن حزم :397 ; الانساب، سمعانى : 176 و 266; الاستيعاب، ابن عبدالبر 3 : 980 و 4 : 1764 و موسوعة طبقات الفقهاء،سبحانى 1:181.
[4]. الاصابه، ابن حجر 4 : 181.
[5]. الاستيعاب، ابن عبدالبر 4 : 1763; اسد الغابه، ابن اثير 3 : 264; الاصابه، ابن حجر 4:181; موسوعة طبقات الفقهاء، سبحانى 1 : 181 و شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد 13 : 313. ادامه مقاله در جلد سوم دایره المعارف صحابه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همزمان فرارسیدن ماه محرم و موسم حماسه و بیداری، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) مجموعهای خواندنی و تأثیرگذار از تازههای نشر خود را معرفی میکند؛ آثاری که هر یک دربردارنده نگاهی نو و تحلیلی ژرف به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و تمدنی نهضت حسینی و میراث عاشورا هستند.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.