X
کتاب «فرهنگنامه فلسفه غرب» ذیل کلان طرح فرهنگنامه جامع علوم اسلامی انسانی به کوشش حسن رضایی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار کتاب شد.
نشست «باید از حقوق کارگران دفاع کرد؛ هماندیشی درباره سرکوب دستمزد و پویش مزد 1403» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلونم علیهالسلام با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و منتخبان مجلس آینده در تهران برگزار شد.
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ابوقيس صيفى [1]
ابوقيس صيفى بن اسلت انصارى يكى از افراد قبيله ى بنىوائل مى باشد. نام اصلى وى، عامر بن جشم بن وائل است وى از قبيله ى بنى وائل و از شاعران و سخنوران آنان بوده است. ابوقيس در نزد قبيله ى اوس در شعر و شجاعت مشهور بود [2] و هنگامى كه ميان قبايل اوس و خزرج جنگ به پا شد، وى رهبرى قبيله ى خود را به عهده گرفت. گويا در همين جنگ ها بود كه پسرش، قيس را از دست داد. [3] درباره ى زمان مسلمان شدن ابوقيس اختلاف است; ابن اثير در اسدالغابه مى نويسد: وى از مدينه فرار كرد و به مكه رفت و در آن جا ماند تا در زمان فتح مكه در سال هشتم هجرى اسلام آورد. [4]
هم چنين نقل شده است كه وى قبل از اسلام، خداپرست بود و ادعاى پيروى از انبيا را مى نمود و به سبب نزديكى با دانشمنـدان يهود، از ظهور پيامبر (صلى الله عليه وآله) آگـاهى يافته بـود. وى همه جا به دنبـال دين ابراهيـم مى گشت و حتى به شام سفر كرده بود [5] و همواره اقوامش را به پيروى از اسلام تشويق مى كرد و به ايشان مى گفت: در ايمان آوردن به اسلام پيشى بگيريد.
ادامه مقاله :
فرزند ابوقيس و ازدواج با زن پدر
n
[1]. محقق: راحله ضائفی .
[2]. تاريخ مدينة دمشق، ابن عساكر 24: 8ـ246 و اسد الغابة، ابن اثير 5 : 256.
[3]. الاغانى، ابوالفرج اصفهانى 15 : 161.
[4]. اسد الغابة، ابن اثير 5 : 256.
[5]. زندگانى محمد(صلى الله عليه وآله)، ابن هشام (ترجمه : رسولى) 1 : 171.ادامه مقاله در جلد سوم دایره المعارف صحابه
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.