۲۵ آذر در تقویم جمهوری
اسلامی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است.
هفته پژوهش از
25 آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز میشود و تا 29 آذر
ادامه دارد.
موفقیت روزافزون علم
در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیتهای به ودیعه
نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی
صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسانها به ارمغان آورده است.
این فضای جدید و این
تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد
خواستها، نیازها، اندیشهها مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم و
اندیشه را میطلبند.
در این مسیر اندیشههای
ژرف در قالب پژوهشهای بنیادین صورت بحث پذیر به خود میگیرند و دستمایه انجام
پژوهشهای کاربردی میشوند تا خواستها و نیازها را پاسخ گویند و راهحلهای بهتر
و بیشتری برای مسائل و مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین
جاست که نقش موثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار میشود.
تحولات زندگی بشر در
قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق داشت، به ویژه در نیمه
دوم این قرن کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فنآوری و
شتابدهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند.
از این روست که میتوان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در
هر کشور ارتباط مستقیم برقرار است.
نقش پژوهش در توسعه
همهجانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که میتوان آن را بدون تردید
نیروی محرک توسعه در همه حوزهها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما
علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواریهای
ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.
روز پژوهش
پيامبرصلي الله عليه وآله :
إنَّ اللَّهَ
عَزَّوَجَلَّ يَقولُ : تَذاكُرُ العِلمِ بَينَ عِبادِي مِمّا تَحيي عَلَيهِ
القُلُوبُ المَيِّتَةُ ، إذا هُمُ انتَهَوا فيهِ إلي أمري
خداوند ميفرمايد : بحث
علمي ميان بندگانم ، چون به من بينجامد ، دلهاي مرده با آن زنده ميشود
عوالي اللآلي ، ج ۴ ،
ص ۷۸ .
امام عليعليه السلام :
اُنظُر إلي ما قالَ و
لاتَنظُر إلي مَن قالَ
به گفته بنگر نه به
گوينده آن
غررالحكم و دررالكلم
، ح۵۰۴۸ .
امام عليعليه السلام :
مَن أكثَرَ
مُدارَسَةَ العِلمِ لَم يَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم يَعلَم
هر كه بحث علمي بسيار
كند ، آموخته هايش را از ياد نميبرد و آنچه را كه نميداند ، فرا ميگيرد
غررالحكم و دررالكلم
، ح ۸۹۱۶ .
امام عليعليه السلام :
لافِقهَ لِمَن
لايُديمُ الدَّرسَ
آن كه آموختن را
استمرار نميبخشد ، از درك دانش بينصيب است
غررالحكم و دررالكلم
، ح ۱۰۵۵۲ .
امام عليعليه السلام :
لاعَمَلَ
كَالتَّحقيقِ
هيچ كرداري مانند
پژوهش نيست
غررالحكم و دررالكلم
، ح ۱۰۴۸۳ .
امام عليعليه السلام :
فَضلُ فِكرٍ و
تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ
بسيار انديشيدن و
فهميدن ، سودمندتر است از تكرار بسيار و درس گرفتن
غررالحكم و دررالكلم
، ح ۶۵۶۴ .
امام عليعليه السلام :
عَلَيكُم
بِالدِّراياتِ لابِالرِّواياتِ
بر شما باد به فهميدن
، نه نقل كردن
ميزان الحكمه ، ح
۳۳۵۵ .
امام عليعليه السلام :
كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ
بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ
گنجايش هر ظرفي با
آنچه در آن نهند ، تنگ ميشود ، جز ظرف دانش كه [هر چه در آن نهند] گسترش مييابد
نهج البلاغه ، حكمت
۲۰۵ .
امام باقرعليه السلام :
تَذاكُرُ العِلمِ
دِراسَةٌ و الدِّراسَةُ صَلاةٌ حَسَنَةٌ
گفتوگوي علمي درس
است ، و درس نمازي نيكو است
الكافي ، ج ۱ ، ص ۴۱ .