X
کتاب «سناریوپردازی آیندههای تبلیغ دین در ایران»، اثر حجتالاسلام احمد کوهی به همت انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
آناتومی یک بحران ساختگی، تأمین طبقاتی و تمدید بیگاری، افزایش دستمزد به مثابه استراتژی توسعه، مسئله کارگران؛ مسئولیت همگانی و مولدسازی، بازتولید طبقه مرفه جدید از مهمترین تیترهای جدیدترین شماره فصلنامه نامه جمهور است.
🖊 یادداشت | مهدی افراز
✍ حجت الاسلام سید علی موسوی
رئیس پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سال ۱۴۰۲ اقدام به انتشار 15 کتاب، در کارگروههای علمی مکتب امام، مطالعات تبلیغ، تاریخ و سیره، تاریخ اجتماعی، مطالعات اجتماعی، تجربهنگاری فرهنگی، ادیان و فرق و گفتمان توحید کرده است که در این خبر گزارش مختصری از هر یک از این آثار ارائه میشود.
از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده فضائل امام علی(علیهالسلام) قابلشمارش نیستند و برپایه روایتی دیگر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) بازگوکردن، نوشتن، نگاهکردن و گوشدادن به فضائل حضرت علی(علیهالسلام) نوعی عبادت و باعث آمرزش گناهان میشود.
شب قدر از مهمترین شبهای ماههای هجری قمری است؛ ثواب و فضلیت عبادات اعمال نیک در این ماه هزار برابر ماه دیگر است، اعمال بسیاری به شبهای قدر اختصاص دارد؛ قرائت قرآن و خواندن سورههای قرآنی دارای فضلیت و ثواب زیادی است.
امام دوم شیعیان و اولین فرزند امام علی علیهالسلام و حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.
یادداشت | محمد باغچقی عضو گروه امت و تمدن پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیه السلام)
ویژهنامه «سرکوب دستمزد» نامهجمهور منتشر شده در شماره پنجم فصلنامه نامهجمهور «طبقه دولتمند و سرکوب رفاه» به صورت رایگان منتشر شد.
یادداشت | احمد کوثری مدیرگروه امت و تمدن پژوهشکده باقرالعلوم(علیه السلام)
طرح ها«الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی»معرفی طرح :اگرچه سالها و قرنها شعار میدهیم که دین پاسخگوی نیازهای بشر است، اما با کمی درنگ در نقايص زندگي فردي و اجتماعي انسان، روشن ميشود که ظرفيت جامعيت دين و قدرت پاسخگويي آن به همهي نيازها هنوز احيا نشده است.انسان از تفسیر خویش از جهان هستی سخت متأثر است. به همین خاطر دین اسلام سعی دارد تفسیری توحیدی از کل هستی ارائه دهد. و در هر قلمروی که جهان بشری بل جهان هستی امتداد مییابد، حضور پراحتشام خداوند متعال را در آن ترسیم کند. بشر امروز چه بسا بیش از ادوار گذشته محتاج نگرشهای توحیدی در ساحتهای عینی زندگی خویش است. این نگاه را الهیات کاربردی مينامیم. اهدافهدف اصليتوليد الهيات کاربردي با رويکرد تمدنياهداف فرعي:1. ارتقاي سطح علمي جامعه در زمينهي الهيات کاربردي با رويکرد تمدني؛2. توليد علوم اسلامي توصيفي کاربردي منسجم و نظاممند؛3. تربيت پژوهشگر و ارتقاي سطح علمي و پژوهشي نيروي انساني در این حوزه؛4. طراحي راهکار کارآمد حل نيازهاي فردي و اجتماعي از متن دين اسلام؛5. ارائهي الگويي جديد در فهم و توليد الهيات کاربردي؛6. توسعهي افق ديد در جامعه نسبت به راهحلهاي نيازهاي مختلف انساني؛7. ارائهي طرح کاملي از نظام تمدن توحيدي اسلامي.ضرورت تحقيقانسان داراي محدوديتهايي است که با وجود آنها به تنهايي قادر به شناخت مسير سعادت خويش نيست، لذا خداوند منان، راه سعادت انسان را براي او مشخص کرده است. اين راه سعادت و کمال، همان دين است که انبياي الهي از آدم تا خاتم(ص)، پيامآور آن بودهاند.يکي از بارزترين مصاديق خاتميت و کمال دين اسلام، جامعيت آن است، به اين معنا که دين براي همهي نيازها و دغدغههاي انساني پاسخ دارد، چه نيازهاي موجود و چه نيازهايي که هنوز انسان دچار آنها نشده است.از طرفي، پاسخگويي دين اسلام صرفاً يک پاسخگويي پس از حدوث نياز نيست، بلکه از اين حد گذشته، قادر به اصلاح مشربها و ايجاد جريان نيز ميباشد. مديريت صحنهاي با اين وسعت حتماً بايد با ديدي کلي و رويکردي تمدني همراه باشد، چرا که جزئينگري در زمينهي توليد الهيات کاربردي سبب خواهد شد که دين اسلام صرفا پاسخگوي جريانهايي باشد که ديگر مشارب فکري به وجود آوردهاند و چه بسا بسیاری از این از مشارب برخواسته از نياز حقيقي انسان نباشد.سؤالات تحقيقتنوعي که در رشتههاي الهيات کاربردي وجود دارد، دامنهي کاربردي گستردهاي را ايجاد ميکند. تشخيص دقيق حوزههاي الهيات کاربردي و دستهبندي آنها تا حدود زيادي بستگي به طبقهبندي علوم دارد. از اين جهت در تمرکز بر روي رشتههاي خاصي از الهيات کاربردي، اولويت با مقولههايي است که ميزان تأثيرگذاري بيشتري در جريانسازي تفکر داشته باشند. نمونهاي از این مقولههاي اولويتدار عبارتاند از: تمدنپژوهي، علمشناسي، دينشناسي، الهيات تعليم، الهيات ارتباطات، الهيات سياست، الهيات اقتصاد، الهیات زيباييشناسي، الهیات مديريت و الهیات تربيت.روش و شيوهي تحقيقگروههاي پژوهشي فعاليت خود را در سه مرحلهي ايجاد طرح پژوهشي، تدوين سؤالات و پاسخگويي انجام ميدهند. محصولات گروههاي پژوهشي در شوراي پژوهشي به لحاظ مطابقت با روش گروه، بررسي ميشوند و سپس براي تعميق سطح علمي به شوراي علمي ارسال ميشود. در صورتي که روش محصولات يا سطح علمي آن مورد تأييد شوراي پژوهشي يا شوراي علمي نباشد، پژوهش اصلاح يا مجدداً انجام ميشود. شوراي پژوهشي ميتواند روش خود را با مطالعهي محصولات گروههاي پژوهشي ارتقا دهد. قلمرو تحقيقدر پژوهش الهيات کاربردي با رويکرد تمدني گونههاي مختلفي از پژوهش صورت ميپذيرد:* موضوعيابي يا نيازشناسي که در نتيجه، شناخت ساحتهاي کاربردي را به دنبال دارد؛* تمدنشناسي که به پژوهشگر کمک ميکند در مرحلهي موضوعيابي به حالت انفعال دچار نشده، با رويکردي جريانسازانه وارد عرصهي پژوهش شود؛* ظرفيتشناسي و پاسخگويي دين که توسط کارشناسان دينشناس با استخراج معارف از منابع دين صورت ميپذيرد؛* و روششناسي که روند مسير پژوهش را تحت قوانين کلي و مطالعه شده در مسير و چارچوبي واحد نگاه ميدارد. عوامل اجرايي تحقيقگروه الهيات کاربردي با رويکرد تمدني در قالب سه بخش فعاليت ميکند: شوراي علمي، شوراي پژوهشي و گروه پژوهشيشوراي علميشوراي علمي مسئوليت مشاورهي علمي و بررسي و ارتقاي کيفيت و عمق علمي پژوهش را بر عهده دارد. شوراي علمي متشکل از نمايندگان گروه پژوهشي و اساتيد متخصص و صاحبنظر در فن مربوطه است.شوراي پژوهشيشوراي پژوهشي مسئوليت تدوين سياستها و راهکارهاي کلي، تأمين علمي مباني پژوهش (مباني و فلسفهي الهيات کاربردي، روش پژوهش، روش تحقيقات کاربردي و مطالعات بين رشتهاي)، ادارهي پژوهش (ايجاد گروههاي پژوهشي، بازتعريف گروهها، تعريف تعامل گروهها)، تدوين آييننامهها و نظامنامهها و القاي روش واحد و منسجم به پژوهش را دارد. شوراي پژوهشي متشکل از مديران گروههاي پژوهشي ميباشد.گروه پژوهشيانجام اصل پژوهش به عهدهي گروه پژوهشي ميباشد. گروه پژوهشي فعاليت خود را در سه مرحلهي ايجاد طرح پژوهشي، طراحي سؤالات و پاسخدهي به انجام ميرساند.
پیشفروش هشت عنوان کتاب از جدیدترین آثار کارگروه تجربهنگاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در پایگاه اینترنتی فروش محصولات این پژوهشکده آغاز شد.