به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، فاطمه فرخنده، مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی استان قم با حضور در این پژوهشکده با حجتالاسلام عباس حیدریپور، قائممقام پژوهشکده، دیدار و گفتگو کرد. این نشست با هدف بررسی راهکارهای عملی برای پر کردن شکاف میان تولیدات عمیق پژوهشی و نیازهای روز میدان فرهنگی برگزار شد.
در این جلسه که حجتالاسلام سیدمحسن موسوی، مدیر روابط عمومی و علی حری، مدیر انتشارات پژوهشکده نیز حضور داشتند، طرفین بر اهمیت همکاریهای دوجانبه برای گسترش تأثیرگذاری آثار علمی و پژوهشی تأکید کردند.
در ابتدا مدیر روابط عمومی پژوهشکده، با اشاره به چالشهای اقتصادی و پیچیدگیهای صنعت نشر، بر لزوم همافزایی با ارگانهای همسو تأکید کرد و گفت: هدف ما رسیدن به یک الگوی همکاری است که دوطرف را منتفع سازد.
در ادامه علی حری، مدیر انتشارات پژوهشکده، با اشاره به تنوع موضوعی آثار پژوهشکده، از تولید مجموعههای چندجلدی با موضوع احکام که با تأیید مراجع تقلید همراه بوده است، خبر داد و گفت: یکی از هدفگذاریهای اصلی ما، همکاری مستقیم با مجموعههای مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی است؛ چرا که این آثار باید به دست مخاطب برسد.
فاطمه فرخنده، مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی قم، با اشاره به نیازهای روز فرهنگی گفت: در طرح جمعیت و فرزندآوری در مدارس، مادران خواستار محتوای کاربردی برای خود و حتی پدران بودند. کتابهایی با ادبیات روان و قیمت مناسب که مکمل سخنان مبلغان باشند، یک ضرورت است.
وی با اشاره به تجربه موفق استفاده از محتوای روایتمحور اظهار داشت: در ماه رمضان، جلسات «روایت امت پیروز» را برگزار کردیم که در آن با مادران شهدا در لبنان ارتباط آنلاین برقرار شد. همچنین کتابهایی مانند «ماهیها به دریا برمیگردند» که زندگی واقعی یک فلسطینی را روایت میکند، بسیار مورد توجه قرار گرفت.
خانم فرخنده تأکید کرد: برای جذب مخاطب نوجوان، محتوای کتابها باید به قالبهای جذاب بصری مانند پوستر و پردهخوانی تبدیل شود.
وی همچنین از همکاری موفق با معلمان هیئت فرهنگیان خبر داد و افزود: آنها خودشان پوسترهای نمایشگاهی برای کتابهای «ناگفتههای صورتی» و «صعود چهل ساله» طراحی کردند و بازخورد بسیار خوبی از دانشآموزان دریافت کردند؛ این تجربهها نشان میدهد که تبدیل محتوای عمیق پژوهشی به قالبهای هنری، راهکاری مؤثر برای رساندن پیام به مخاطب جوان است.
مدیر امور بانوان ادارهکل تبلیغات اسلامی قم در ادامه پیشنهاد کرد که یک نشست کتابخوانی یا همخوانی کتاب با هدف اینجا انگیزه برای ادامه مطالعه کتاب در خوابگاههای دانشجویی و دانشآموزی برگزار شود.
وی همچنین بر استفاده از ظرفیت دانشآموزان برای تولید محتوای رسانهای تأکید کرد و افزود: پژوهشکده میتواند با همکاری کارگروه رسانه آموزش و پرورش، تولید بخشی از محتوای خود را به دانشآموزان واگذار کند. این کار میتواند به عنوان یک پروژه با نمره تعریف شود که علاوه بر تولید محتوا، به استعدادیابی و شکوفایی استعداد در میان دانشآموزان نیز کمک میکند.
حجتالاسلام عباس حیدریپور، قائممقام پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، در پاسخ به پیشنهادات مطرحشده، بر آمادگی پژوهشکده برای ارتباط با لایههای فکری و عملیاتی تأکید کرد.
وی با اشاره به سابقه درخشان پژوهشکده در برگزاری نشستهای مهم در حوزه عفاف و حجاب، گفت: بزرگترین مشکل ما، عدم اطلاع از خردهعملیاتهای فرهنگی در میدان عمل است. سامانهای وجود ندارد که ما را از این اتفاقات مطلع کند. با این پیشنهادات، میتوانیم با ذهنیت بازتری در رویدادها شرکت کرده و محتوای خود را به مخاطبان واقعی عرضه کنیم.
وی با اشاره به تحول پژوهشکده از سال ۹۸، از تولید آثاری در زمینه «تاریخ اجتماعی ایران معاصر از دهه ۴۰ تا ۷۰» خبر داد با اشاره به پژوهشهای عمیق در مورد «شهرنو» و تحولات فرهنگی آن دوران گفت: مجموعههایی مانند «آن صخره مرجانی» که با استفاده از بریده روزنامهها و مجلات قبل از انقلاب تولید میشود، نشاندهنده یک کنشگری رسانهای روزانه است که با هدف جلوگیری از تولید نوستالژی کاذب و ارائه تصویری واقعی از وضعیت فرهنگی دوران قبل از انقلاب تولید میشود.
وی در ادامه، به تولیدات پژوهشکده در حوزه فلسطین اشاره کرد و گفت: شماره 7 فصلنامه نامه جمهور داستانهایی واقعی از زندگی مردم عادی و مقاومت آنها را روایت میکند. این محتوا، برخلاف تحلیلهای سطحی، از عمق زندگی مردم سرچشمه میگیرد و به مخاطب کمک میکند تا دلایل مقاومت را به شکل واضحی درک کند.
قائممقام پژوهشکده در ادامه، از پیشنهاد خانم فرخنده برای استفاده از ظرفیت دانشآموزان در تولید محتوای رسانهای استقبال کرد و با اشاره به چالشهای اجرایی آن گفت: پژوهشگران ما نمیتوانند در مقام مربی یا کنشگر فرهنگی مستقر شوند گرچه خود توانایی این کار را دارند ولی اقتضای مقام پژوهش با استقرار در مقام فعالیت فرهنگی متفاوت است؛ با این حال، میتوانیم به عنوان یک فعالیت پرورشی، دانشآموزان نخبه را به پژوهشکده دعوت کنیم تا از نزدیک با فرآیند تولید محتوا آشنا شوند و از آثار ما برای فعالیتهای خود استفاده کنند یا در خدمت مربیان و مدرسان درس رسانه باشیم تا امکان انتقال این محتوا فراهم شود.
وی با تأکید بر اهمیت تولید محتوای زنده و فعال و «مهاجم» و نه «دفاعی»، به مثالی در مورد برخی شبهات اشاره کرد و گفت: ما باید محتوایی تولید کنیم که ذهن مخاطب را با ادبیات مکتب امام و رهبری ارتقا دهد تا با مفاهیم اصلی نظام فکری اسلامی آشنا شود و به راحتی تحت تأثیر شبهات قرار نگیرد.
در ادامه معرفی ظرفیتهای پژوهشکده ایشان به فعالیتهای کارگروه سیاستگذاری فرهنگی هم اشاره کرد.
حجتالاسلام حیدریپور در پایان این نشست، با ابراز خرسندی از این تعامل، گفت: این ارتباطات برای ما قوت قلب است. ما در میدان عمل، بهاندازه کافی نیروی کنشگر نداریم و این اتصالات به ما کمک میکند تا جورچین فرهنگی محیط را به شکل تعاملی تکمیل کنیم.