20 آذر 1399, 12:32
به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی وبینار نقد و بررسی "ایده و محتوای راهیاری شبکه مکمل طرح امامان محله" برگزارشد
به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی وبینار نقد و بررسی "ایده و محتوای راهیاری شبکه مکمل طرح امامان محله" برگزارشدبه گزارش مدیریت ارتباطات و روابط عمومی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، وبینار نقد و بررسی ایده و محتوای راهیاری شبکه مکمل طرح امامان محله، در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) برگزار شد و ایده و کتاب راهیاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.در ابتدای این وبینار حجتالاسلام مهدی موحد، نویسنده کتاب مذکور در مورد اصل ایده راهیاری و نیز ابعاد کتاب آشنایی با راهیاری در بنیاد هدایت توضیحاتی ارائه نمود.وی بیان کرد: ایده راهیاری به عنوان یک ایده مکمل در کنار فعالیتهای مختلف برای توانمندسازی نیروهای در صحنه یعنی امامان مطرح شده است و این ایده کمتر در فضاهای فرهنگی به صورت رسمی مورد استفاده قرار گرفته است. حجتالاسلام موحد اظهار داشت: در تنظیم این اثر، ورود ایده راهیاری و ترجمه آن در ابعاد فعالیتهای تربیتی طلاب مبلغ و توجه به قواعد تولید علوم انسانی اسلامی، از ویژگیهای آن محسوب می شود.وی ادامه داد: این کتاب بیشتر یک کتاب عملیاتی است که دغدغهاش شروع فعالیت شبکه راهیاران در سراسر کشور است. در ادامه این وبینار آقایان دکتر هاشمیان، دکتر مؤمن، دکتر میرمطلبی، دکتر شیخیان و دکتر اسماعیلپور به نقد و بررسی این اثر و ایده راهیاری پرداختند.بررسی و واکاوی عملی تجربههای قبلیحجتالاسلام دکتر سید محمدحسین هاشمیان، استاد و دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر اینکه باید تجربههای قبلی نظیر طرح صالحین بررسی و مورد واکاوی عملی قرار گیرد، بیان کرد: شاید بتوان از رابطه مرید و مرادی اثری در بین بانوان پیدا کرد ولی دوگانه راهیار-رهرو الآن در بین نسل جوان که با فضای مجازی انس گرفته اند چندان پسندیده و امکانپذیر نیست.وی با بیان اینکه هیچ تحول اجتماعی بدون نگاه تکنیکال حل نمیشود، ابراز داشت: پا گرفتن این حرکت به یک موتور محرک و سرمایه مناسب نیاز دارد و بدون آن عملاً اجرای طرح تحول اجتماعی امکانپذیر نیست.حجتالاسلام هاشمیان تصریح کرد: برای بهتر شدن متن پیشنهاد میکنم در هر قسمت مثالها و نمونههای عملی از فعالیت راهیاری به شکل داستان کوتاه گنجانده شود تا از این طریق هم متن مفهومتر شود و هم از سنگینی مباحث کاسته شود.ملاحظه اقتضائات محیطیدکتر علیرضا مؤمن آرانی، عضو گروه تجربه نگاری پژوهشکده باقرالعلوم به نقد عملیاتی پرداخته و بیان داشت: در عمل این کار به سختی امکانپذیر است و شاید فقط در فرهنگهای خاصی اجرا شود، همچنین باید مدل محیطی و اقتضائات محیطی ملاحظه گردد.مشابهت با فضای مسیحیتحسین شیخیان، مدیر کارگروه مطالعه سازمانها و روشهای تبلیغی جهان با بیان اینکه تجربههای مشابهی در فضای مسیحیت وجود دارد، یادآور شد: در مسیحیت هر محلهای یک کلیسای محلی دارد و کشیش آن کشیش محله محسوب میشود، حتی علاوه بر محلهها، نژادها و مشاغل هم میتوانند کشیش خاص خود داشته باشند. مثلاً کشیش سرخپوستهای فلان منطقه، یا کشیش رفتگران. اصطلاحاً به این کشیشها Chaplain گفته میشود.وی ادامه داد: همینطور در فضای مسیحیت یک کلیسای محوری داریم که کلیسای محلات تابع آن کلیسا هستند. در این مدل نظام استاد و بزرگتر وجود دارد (چیزی شبیه مراتب اقطاب صوفیه) که هر کشیش یا حتی فرد جامعه باید ارتباط با یک استاد و بزرگتر داشته باشد.شیخیان در پایان گفت: در تبلیغ مسیحیت کارهای خدماتی را تبلیغ نمیدانند بلکه حتماً در کنار فعالیتهای خدماتی یک سری توصیه های لسانی را هم ضمیمه میکنند.اقتضائات امامت در راهیاریدکتر توحید اسماعیلپور، مدیر مرکز مطالعات و سنجش دینداری پژوهشکده باقرالعلوم با بیان اینکه جا دارد برای ایده راهیاری دو نگارش به وجود بیاید تأکید کرد: لازم است اقتضائات امامت در راهیاری دیده شود و راهیاری با مدل امامت تنظیم گردد.
سیزدهمین نشست اندیشه ورزی با موضوع:"رویای ایرانی"
پنجشنبه 16/11/99ساعت 7 الی 9 صبح
استعاره ذهنی ما در خلق دانش و اندیشه؛ مردانه است یا زنانه؟
از جمله تفاوتهای روانشناسانه مردان و زنان؛ تقدم فکر بر اظهار در مردان و در مقابل همزمانی فکر و اظهار در زنان است. ایبسا دلیل این ماجرا هویت احساسی و گرم در زن و مزاج کمتر احساسی مرد باشد که امکان فاصلهگیری او از واقعیتها و از جمله واقعیتها و روندهای ذهنی را برایش فراهم میآورد.