X
نیمهشعبان، نه تنها روز میلاد آخرین حجت الهی، بلکه نقطه پیوند میان زمین و آسمان است؛ روزی که امید، در تار و پود هستی تنیده شد و زمین مأوای ولیّ خدا گردید. این روز بزرگ، در فرهنگ اسلامی، جایگاهی ویژه دارد و بهعنوان یکی از پرفضیلتترین ایام سال، شناخته میشود.
نشست تخصصی "اصلاح نگرش به خانواده و تاثیر آن در بهبود رفتارهای ارتباطی در خانواده" از دوره مهارتهای اخلاقی برای حل مسائل خانواده با محوریت قرآن و حدیث با سخنرانی دکتر محمدجواد فلاح، مدیر کارگروه تربیت، زن و خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام، در تاریخ 17 مهرماه 1403 در مسجد امیرالمومنین (علیهالسلام) شهرک مهدیه برگزار شد.
یادداشت: حمیدرضا فتحی
کتاب "رهیافتهای توحیدی 3" با عنوان "شرح کتاب روح توحید؛ نفی عبودیّت غیرخدا با رویکرد فلسفی"، اثری است که به کوشش صدیقه حاجیعلیان توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در سال 1403 به شمارگان 300 نسخه به چاپ رسیده است.
کتاب «رهیافتهای توحیدی 2» شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی اجتماعی و به کوشش رضا خانجانی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نویسنده: حمیدرضا فتحی
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام از انتشار کتاب جدید خود با عنوان «پدیده گفتمان» خبر داد. این اثر به قلم محمدرضا فلاح شیروانی و با تدوین سیدمصطفی مدرس مصلی در زمستان ۱۴۰۳ به چاپ رسیده است.
کتاب "رهیافتهای توحیدی 1" شرحی است بر کتاب ارزشمند «روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا» اثر حضرت آیتالله خامنهای (مدظلهالعالی) که با رویکردی تربیتی و به کوشش میثم قاسمی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است.
نخستین جلسه دوره آموزشی «آشنایی با طراحی اسلامی سکوهای مجازی و نقد الگوهای موجود» به همت کارگروه مطالعات فضای مجازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام در سالن امام رضا علیهالسلام دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
در این مقاله، به بررسی ابعاد تاریخی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی اعیاد شعبانیه پرداختهایم. این اعیاد شامل ولادت امام حسین (علیهالسلام)، حضرت ابوالفضل العباس (علیهالسلام)، امام زینالعابدین (علیهالسلام)، امام مهدی (عج) و حضرت علی اکبر (علیهالسلام) است که هر یک دارای پیامها و درسهای ارزشمندی برای زندگی فردی و اجتماعی ما هستند.
راهبردی که رهبر معظم انقلاب در 19 دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند؛ «کشاندن مردم به صحنهی مبارزه با جهتدهی دقیق و با توانبخشی معرفتی» است. در راستای این راهبرد، الگوی گفتگو با مردم مبتنی بر روایت دقیق و عمیق، جهت تبیین و تولید افکار عمومی ارائه می شود.
رضا سامان
بخش پایانی: تولید خردهروایتهای مکمل
با روشنشدن عناصر فراروایت، حال میتوان روایتها و خردهروایتها را برای جایگزینی با روایت اشتباه ایجاد کرد؛ از طریق تریبون، گفتگو، مصاحبه، طنز، طرح معما، دوربین مخفی، آزمایش اجتماعی، ساخت داستانها و استوریهای کوتاه، تولید موشن و کلیپ، ایجاد نمایشگاه کاریکاتور، ایجاد بستههای استیکر، ایجاد هشتگها و پویشها و ...
برای مورد آخر یعنی ایجاد پویشها میتوان انواع پویش را طراحی کرد: انجام یک کار و چالش و دعوت از دیگران برای انجام چالش - پویشهای امضائی از طریق سامانههای امضایی یا رباتهای نظرسنجی- برگزاری مسابقه و پویشهای مقایسهای (مقایسه شخصیتهایی که در بخش قهرمان، ظالم و قربانی بیان شد.)
خردهروایتها میتواند از طریق انواع قالبهای هنری، بخش کوچک و محدودی از روایت کلان را پوشش دهد و ایده کلی و فراگیر فراروایت را بهتناسب طیفها و دیدگاههای گوناگون خرد کند و آن را جایگزین روایت مخالف رایج در آن طیف کند؛ به طور مثال برای سنتیها به یک نحو و برای تحصیلکردهها و امروزیها به یک نوع روایت شود. همچنین برای مذهبیها به یک نحو و ایراندوستها به نحو دیگر روایت شود. خردهروایتها میتوانند بهتناسب زمان و مکان و اقلیم تفاوتهایی داشته باشد.
تولید روایتها و خردهروایتها صرفاً کار رسانههای فراگیر نیست؛ زیرا روایت و فرایند تأثیر آن در دستگاه فهم و انگیزه، در یک فرد یا گروه یا همه جامعه تفاوتی ندارد و یک قاعده مشترک است و در رسانههای خرد و دعوت از یک فرد یا خانواده و فامیل بهصورت چهرهبهچهره نیازمند تغییر روایت هستیم. از طرفی این روایت بهصورت چشمگیری از طریق حرکتهای مردمی قوت میگیرد و تولید خردهروایتها در ایجاد و تثبیت روایت صحیح میتواند نقش اساسی ایفا کند؛ چنانچه گاه یک سوژه مردمی در خیابان برای ایجاد یک پویش، اثر عمیقتر گذاشته و ظرفیت بیشتری را در جامعه فعال میکند.
پیشنهاد میشود گروههای فعال برای رسیدن به انواع ایدههای فوق بر اساس فراروایت دقیق و عمیق، جلسات ایدهپردازی و بارش فکری تشکیل دهند و بعد وارد کار تولید شوند.