X
«زندگی مادری کنشگری» پژوهشی است به قلم مریم خادمی و زینب اعلمی درباره نقشآفرینی مادران در ساحت اجتماع. این کتاب را انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر کرده است.
آنچه در کتاب «جسمانگاری خداوند نزد وهابیت» مورد بررسی قرار گرفته، مُجَسِّمه و مُشَبِّهَه بودن برخی جریانهای متهم به تجسیم و تشبیه است. آیا این نسبتها صحیح است یا خیر؟
کتاب راهنمای کاربردی تبلیغ در جلسات خانگی زنانه (مجلسیّات) تألیف حمیده تابعی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
کتاب توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک) به قلم حسن حسینعلی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
منهای سلبریتی روایتی است از یک هیئت مذهبی در شهر کاشان، که از چارچوبهای سنتی در هیئات مرسوم فراتر رفته و به حیطه تأثیرگذاریهای گسترده اجتماعی و فرهنگی وارد شده است.
شماره ششم فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه ایده اجتماعی دولت چهاردهم به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و مدیرمسئولی روحالله رشیدی در 100 صفحه منتشر شد.
چهارمین چاپ کتاب مغناطیس حسین علیهالسلام اثر عباس عبداللهی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم وارد بازار نشر شد.
معرفی کتاب «رخصت»: حامد عبدالهی
چاپ دوم کتاب وهابیت در ترازوی سلف به قلم سید ابوالفضل حسینیپور توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام و عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین علیهالسلام کتابهایی که با موضوع عاشورا و کربلا توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است، معرفی میشود.
حکایت محرم، حکایت خون است، حکایت خورشید است بر خشک چوب نیزهها.... و هر آن کس را که با نام حسین علیهالسلام در درونش حزنی نیست، لاجرم محروم از عشق است.
*
هادي وکيلي - پريسا گودرزي [1]
چکيده
در سال هاي اخير، موج توجه به عرفان ها و مشرب هاي معناگراي سکولار در جهان و کشور ما به شدت فراگير شده است. يکي از دلايل مهم عدم توانايي مسئولان براي مهار چنين پديده هايي، واقع گرا نبودن و نپذيرفتن شرايط حقيقي اجتماع و نظريه پردازي بدون پشتوانه آماري جنبش هاي نوپديد ديني ـ معنوي است.
منظور ما در اين بحث، آسيب شناسي علمي نوعي از دينداري است که واکنش هايي چون عرفان ها و مشرب هاي سکولار را سبب مي شود و همين طور آسيب شناسي روابط و مناسبات اجتماعي و فرهنگي است که ضايعه شناخت نادرست اسلام ناب محمدي(ص) را به وجود مي آورد و سبب غالب شدن گفتمان هاي غلط و افراطي ديني و ضد ديني در کشور مي شود.
نخستين مبناي نظري در اين جنبش ها بي شک، اومانيسم است. اومانيسم در اينجا به نيهيليسم و پوچ انگاري درباره فلسفه حيات انسان مي رسد و به انسان اجازه مي دهد که در اين وضع فاجعه آميز، هر چه مي تواند انجام دهد و دنيا در نهايت، بي معناست. در باب اقبال ايرانيان به جنبش هاي معناگرا از علل گوناگوني، مي توان سخن گفت که گاه برآمده از دل جريان کلي معناگرايي جهاني است که خود در واقع، معلول پديده جهاني شدن، رشد فناوري اطلاعات و سرعت دسترسي به منابع اطلاعاتي است و گاه اوضاع و احوال اقليمي فرهنگي و سياسي جامعه ايران، باعث بروز و بسط جريان هاي مزبور در آن شده است.
واژگان کليدي :جنبش نوپديد، معنويت مدرن، اومانيسم، سکولاريسم.
[1]. هادی وکیلی: عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي. پریسا گودرزی: پژوهشگر.