X
«زندگی مادری کنشگری» پژوهشی است به قلم مریم خادمی و زینب اعلمی درباره نقشآفرینی مادران در ساحت اجتماع. این کتاب را انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر کرده است.
آنچه در کتاب «جسمانگاری خداوند نزد وهابیت» مورد بررسی قرار گرفته، مُجَسِّمه و مُشَبِّهَه بودن برخی جریانهای متهم به تجسیم و تشبیه است. آیا این نسبتها صحیح است یا خیر؟
کتاب راهنمای کاربردی تبلیغ در جلسات خانگی زنانه (مجلسیّات) تألیف حمیده تابعی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
کتاب توحید خیالی (تضاد گفتمان وهابیت با گفتمان اسلام در توحید و شرک) به قلم حسن حسینعلی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَولادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
منهای سلبریتی روایتی است از یک هیئت مذهبی در شهر کاشان، که از چارچوبهای سنتی در هیئات مرسوم فراتر رفته و به حیطه تأثیرگذاریهای گسترده اجتماعی و فرهنگی وارد شده است.
شماره ششم فصلنامه «نامه جمهور» ویژهنامه ایده اجتماعی دولت چهاردهم به صاحب امتیازی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام و مدیرمسئولی روحالله رشیدی در 100 صفحه منتشر شد.
چهارمین چاپ کتاب مغناطیس حسین علیهالسلام اثر عباس عبداللهی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم وارد بازار نشر شد.
معرفی کتاب «رخصت»: حامد عبدالهی
چاپ دوم کتاب وهابیت در ترازوی سلف به قلم سید ابوالفضل حسینیپور توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شد.
به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام و عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین علیهالسلام کتابهایی که با موضوع عاشورا و کربلا توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر شده است، معرفی میشود.
حکایت محرم، حکایت خون است، حکایت خورشید است بر خشک چوب نیزهها.... و هر آن کس را که با نام حسین علیهالسلام در درونش حزنی نیست، لاجرم محروم از عشق است.
راهبردی که رهبر معظم انقلاب در 19 دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند؛ «کشاندن مردم به صحنهی مبارزه با جهتدهی دقیق و با توانبخشی معرفتی» است. در راستای این راهبرد، الگوی گفتگو با مردم مبتنی بر روایت دقیق و عمیق، جهت تبیین و تولید افکار عمومی ارائه می شود.
رضا سامان
بخش پایانی: تولید خردهروایتهای مکمل
با روشنشدن عناصر فراروایت، حال میتوان روایتها و خردهروایتها را برای جایگزینی با روایت اشتباه ایجاد کرد؛ از طریق تریبون، گفتگو، مصاحبه، طنز، طرح معما، دوربین مخفی، آزمایش اجتماعی، ساخت داستانها و استوریهای کوتاه، تولید موشن و کلیپ، ایجاد نمایشگاه کاریکاتور، ایجاد بستههای استیکر، ایجاد هشتگها و پویشها و ...
برای مورد آخر یعنی ایجاد پویشها میتوان انواع پویش را طراحی کرد: انجام یک کار و چالش و دعوت از دیگران برای انجام چالش - پویشهای امضائی از طریق سامانههای امضایی یا رباتهای نظرسنجی- برگزاری مسابقه و پویشهای مقایسهای (مقایسه شخصیتهایی که در بخش قهرمان، ظالم و قربانی بیان شد.)
خردهروایتها میتواند از طریق انواع قالبهای هنری، بخش کوچک و محدودی از روایت کلان را پوشش دهد و ایده کلی و فراگیر فراروایت را بهتناسب طیفها و دیدگاههای گوناگون خرد کند و آن را جایگزین روایت مخالف رایج در آن طیف کند؛ به طور مثال برای سنتیها به یک نحو و برای تحصیلکردهها و امروزیها به یک نوع روایت شود. همچنین برای مذهبیها به یک نحو و ایراندوستها به نحو دیگر روایت شود. خردهروایتها میتوانند بهتناسب زمان و مکان و اقلیم تفاوتهایی داشته باشد.
تولید روایتها و خردهروایتها صرفاً کار رسانههای فراگیر نیست؛ زیرا روایت و فرایند تأثیر آن در دستگاه فهم و انگیزه، در یک فرد یا گروه یا همه جامعه تفاوتی ندارد و یک قاعده مشترک است و در رسانههای خرد و دعوت از یک فرد یا خانواده و فامیل بهصورت چهرهبهچهره نیازمند تغییر روایت هستیم. از طرفی این روایت بهصورت چشمگیری از طریق حرکتهای مردمی قوت میگیرد و تولید خردهروایتها در ایجاد و تثبیت روایت صحیح میتواند نقش اساسی ایفا کند؛ چنانچه گاه یک سوژه مردمی در خیابان برای ایجاد یک پویش، اثر عمیقتر گذاشته و ظرفیت بیشتری را در جامعه فعال میکند.
پیشنهاد میشود گروههای فعال برای رسیدن به انواع ایدههای فوق بر اساس فراروایت دقیق و عمیق، جلسات ایدهپردازی و بارش فکری تشکیل دهند و بعد وارد کار تولید شوند.