X
هفته وحدت، رخدادی است که میثاقها را تحکیم کرده و پیمانها را استوار میکند و اتحاد و همبستگی مسلمین را پدید میآورد.
کتاب «ساکن کوی حنانه؛ تأملی در الگوی گسترش جریان صدر از آغاز تا امروز» گردآوری و تألیف محمد قطرانی به زودی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله خامنهای مدظله العالی روز 10 بهمنماه 1391 در دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به ماه ربیع الأول فرمودند که ماه ربیعالأول، بهار زندگی است.
کتاب «لامپ هزار؛ تجربهنگاری تشکل خانههای نورانی در کاشان» تألیف محدثه یوسفی به زودی توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر میشود.
کتاب «در همسایگی تبلیغ؛ تأملی در استراتژی جذب جریانها و سازمانهای تبلیغ فرق مسیحیت» به قلم حسین شیخیان توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر و راهی بازار نشر شد.
کتاب «تا زدن به بحران» با هدف ارائه الگوی فعالیتهای جهادی مجموعه حضرت زینب سلامالله علیه در مواجهه با بحرانهای مختلف به قلم حسن غروی و محدثه مهرابیزاده توسط انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام تدوین شده است.
یادداشت | فصلنامه نامه جمهور | شماره 6 | صفحه 96 حجتالاسلام مجتبی نامخواه، مدیر کارگروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام
یادداشت | فصلنامه نامه جمهور | شماره 6 | صفحه 79 رقیه فاضل، دکتری مدیریت آموزشی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
یادداشت | حبیب الله اسداللهی
یادداشت | فصلنامه نامه جمهور | شماره 6 | صفحه 37
«زندگی مادری کنشگری» پژوهشی است به قلم مریم خادمی و زینب اعلمی درباره نقشآفرینی مادران در ساحت اجتماع. این کتاب را انتشارات پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیهالسلام منتشر کرده است.
راهبردی که رهبر معظم انقلاب در 19 دی امسال برای مقابله با سیاست خارج کردن مردم از صحنه ترسیم فرمودند؛ «کشاندن مردم به صحنهی مبارزه با جهتدهی دقیق و با توانبخشی معرفتی» است. در راستای این راهبرد، الگوی گفتگو با مردم مبتنی بر روایت دقیق و عمیق، جهت تبیین و تولید افکار عمومی ارائه می شود.
رضا سامان
بخش پایانی: تولید خردهروایتهای مکمل
با روشنشدن عناصر فراروایت، حال میتوان روایتها و خردهروایتها را برای جایگزینی با روایت اشتباه ایجاد کرد؛ از طریق تریبون، گفتگو، مصاحبه، طنز، طرح معما، دوربین مخفی، آزمایش اجتماعی، ساخت داستانها و استوریهای کوتاه، تولید موشن و کلیپ، ایجاد نمایشگاه کاریکاتور، ایجاد بستههای استیکر، ایجاد هشتگها و پویشها و ...
برای مورد آخر یعنی ایجاد پویشها میتوان انواع پویش را طراحی کرد: انجام یک کار و چالش و دعوت از دیگران برای انجام چالش - پویشهای امضائی از طریق سامانههای امضایی یا رباتهای نظرسنجی- برگزاری مسابقه و پویشهای مقایسهای (مقایسه شخصیتهایی که در بخش قهرمان، ظالم و قربانی بیان شد.)
خردهروایتها میتواند از طریق انواع قالبهای هنری، بخش کوچک و محدودی از روایت کلان را پوشش دهد و ایده کلی و فراگیر فراروایت را بهتناسب طیفها و دیدگاههای گوناگون خرد کند و آن را جایگزین روایت مخالف رایج در آن طیف کند؛ به طور مثال برای سنتیها به یک نحو و برای تحصیلکردهها و امروزیها به یک نوع روایت شود. همچنین برای مذهبیها به یک نحو و ایراندوستها به نحو دیگر روایت شود. خردهروایتها میتوانند بهتناسب زمان و مکان و اقلیم تفاوتهایی داشته باشد.
تولید روایتها و خردهروایتها صرفاً کار رسانههای فراگیر نیست؛ زیرا روایت و فرایند تأثیر آن در دستگاه فهم و انگیزه، در یک فرد یا گروه یا همه جامعه تفاوتی ندارد و یک قاعده مشترک است و در رسانههای خرد و دعوت از یک فرد یا خانواده و فامیل بهصورت چهرهبهچهره نیازمند تغییر روایت هستیم. از طرفی این روایت بهصورت چشمگیری از طریق حرکتهای مردمی قوت میگیرد و تولید خردهروایتها در ایجاد و تثبیت روایت صحیح میتواند نقش اساسی ایفا کند؛ چنانچه گاه یک سوژه مردمی در خیابان برای ایجاد یک پویش، اثر عمیقتر گذاشته و ظرفیت بیشتری را در جامعه فعال میکند.
پیشنهاد میشود گروههای فعال برای رسیدن به انواع ایدههای فوق بر اساس فراروایت دقیق و عمیق، جلسات ایدهپردازی و بارش فکری تشکیل دهند و بعد وارد کار تولید شوند.