X
✍️ حمیدرضا باقری
✍️ حمید باقری
حجتالاسلام والمسلمین فرحزاد در نشست رونمایی از کتاب «پناهِ پدر»، ضمن انتقاد از غفلت از جایگاه پدر در جامعه و تبلیغات، بر لزوم عملیاتیسازی پژوهشهای فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی تأکید کرد و آن را بالاترین جهاد خواند.
مراسم رونمایی از کتاب «پناهِ پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر–دختری»، به همت کارگروه مطالعات خانواده پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و با حضور صاحبنظران و علاقهمندان برگزار شد. این نشست با هدف تقویت بنیان خانواده و تبیین نقش تربیتی و هدایتی پدران در استحکامبخشی به خانوادههای ایرانی صورت گرفت.
✍️ محمدجواد فلاح
✍️حبیبالله اسداللهی
مراسم رونمایی از کتاب «پناه پدر؛ مهارتهای اخلاقی و عاطفی در رابطه پدر–دختری» به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام)، برگزار میشود.
هفتمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن» با محوریت «ابعاد روایت ملی از علت، چگونگی وقوع و دوران پس از جنگ»، به همت کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب سلسله نشستهای راهبردی «ایران آینده» به صورت مجازی برگزار شد.
✍️ حبیب الله اسداللهی
✍️ حبیب الله اسداللهی مدیر مرکز فرهنگی رصد تیام
✍️ م.ص.صاد
ششمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن»، با محوریت «وظیفه رسانهها در حفظ و تقویت روایت اصیل از همبستگی تمدنی جامعه ایرانی»، پنجشنبه ۱۲ تیرماه توسط کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب سلسله نشستهای راهبردی «ایران آینده» برگزار شد.
مرجعیت با اتکا به درک درست از دوگانه استکبار و استضعاف و با شناخت دقیق از نقشه کفر جهانی در تقابل تمدن غربی در مقابل تمدن اسلامی بزرگترین ضربات را بر استکبار و جبهه کفر وارد ساخته است.
جنگ و مقاومت ملت ایران میتواند کشور را در حوزههای مدیریتی، حکمرانی، فناوری، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بهاندازهٔ بیست تا سی سال بهپیش بِراند.
پنجمین نشست از سلسلهنشستهای راهبردی «آنِ ما شدن»، با محوریت «وظیفه رسانهها در حفظ و تقویت روایت اصیل از همبستگی تمدنی جامعه ایرانی»، سهشنبه ۱۰ تیرماه به صورت مجازی توسط کارگروه سیاستگذاری فرهنگی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) و در چارچوب سلسله نشستهای راهبردی «ایران آینده» برگزار شد.
از نگاه دین مبین اسلام بهره گیری از تبلیغات صحیح در دستیابی به هدف، ضروری و اصلی ترین وظیفه رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و پیامبران الهی نیز همین بوده است خداوند در قرآن کریم می فرماید: وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلا الْبَلاغُ الْمُبِينُ، و بر عهده پیامبر خدا وظیفه ای به جز تبلیغ آشکار نیست.
جانشینان پیامبران و علمای راستین دین اسلام نیز بر این امر تاکید داشته دارند، امام خمینی(ره) بارها در این باره فرموده اند: "مسلمانان، مخصوصا علمای اسلام موظف اند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند."
مقام معظم رهبری نیز در بیاناتی درباره تبلیغ دین چنین می فرمایند: "تبلیغ دین، در شئون اصلی حوزه ها قرار داشت، عالمان بزرگ، در زمره ی مبلغان دیانت بودند و مسئولیت خود را در سنگر تبلغ و ارشاد ایفا کردند. حوزه های شیعی، تاریخ تابناک و ارجمندی در وادی گسترش معارف دین در جوامع مختلف داشتند و در این جهت، از روحانیون و دیگر حوزه های مذاهب اسلامی تمایزی بارز یافتند...
منبر رفتن و سخن گفتن در امر دین، جزو شریفترین کارهاست و باید و شاید که شریفترین انسانها و عالمترین و آگاهترین آنها به مسائل اسلامی و عاملترین آنها به احکام شرعی، در این راه قدم بردارند و آن را برای خود، افتخاری بدانند، کما اینکه در گذشته هم همین طور بوده است."
از آنجا که ارتقاء فرهنگ جامعه و تحقق اهداف انقلاب اسلامی، بدون تبلیغ صحیح و نظامند دین اسلام ممکن نیست، ضروری است تا پژوهشی مبتنی بر قرآن و حدیث در زمینه قواعد (مبانی و اصول) تبلیغ دین که پشتوانه نظری، فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی باشد، صورت گیرد.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی، با همت آقایان محسن داودآبادی و اسماعیل بیوکافی اثری جدید و نظامند در 200 صفحه، مبتنی بر تعالیم قرآن و اهل بیت در این زمینه برای مشتاقان تالیف نموده است.
کتاب در سه بخش تدوينشده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين ميپردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگيهاي مبلّغ ديني را بررسي ميکند. فصل اول، تعریف دین؛ فصل دوم مفهومشناسی ارکان تبلیغ؛ فصل سوم عناصر مفهومی تبلیغ؛ مبانی تبلیغ دین؛اصول تبلیغ دین و ویژگیهای مبلغ دینی است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ[ مشاهده کل متن ]ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
همزمان فرارسیدن ماه محرم و موسم حماسه و بیداری، پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) مجموعهای خواندنی و تأثیرگذار از تازههای نشر خود را معرفی میکند؛ آثاری که هر یک دربردارنده نگاهی نو و تحلیلی ژرف به ابعاد فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و تمدنی نهضت حسینی و میراث عاشورا هستند.
پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در تازهترین اثر خود، کتاب «تافتههای بههم بافته» را با هدف بازخوانی و تحلیل منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی منتشر کرد.
کتاب «آزادی در زندان؛ تجربهنگاری فعالیت تبلیغی یک روحانی در زندان» تازهترین اثر منتشرشده توسط پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
کتاب «ماهر جواب» نوشته حجتالاسلام محمد پورنوروز، پژوهشی نوآورانه و نظاممند است که با طراحی الگویی به نام «مجیب»، به تبیین راهبردهای مواجهه دانشی، مهارتی و بینشی با پرسشها و شبهات دینی میپردازد. این اثر به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (علیهالسلام) منتشر شده و بهعنوان منبعی علمی برای طلاب، مبلغان، و کنشگران فرهنگی در عرصه جهاد تبیین قابل بهرهبرداری است.